Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn konfidensielt for arbeidstaker?

happybeingsad

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at arbeidsgiver plikter å behandle arbeidstaker sin lønn konfidensielt. Men kan arbeidsgiver kreve at arbeidstakeren må behandle sin egen lønn konfidensielt? Er det mulig juridisk sett?

Selv om det eventuelt settes inn i en kontrakt, så høres det for meg rart ut. Informasjonen er jo uansett offentlig.

Jeg kan også forstå at en bedrift kan oppfordre til det, men de kan da umulig kreve det. Eller?

Håper noen har noe å bidra med!

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg vet at arbeidsgiver plikter å behandle arbeidstaker sin lønn konfidensielt. Men kan arbeidsgiver kreve at arbeidstakeren må behandle sin egen lønn konfidensielt? Er det mulig juridisk sett?

Selv om det eventuelt settes inn i en kontrakt, så høres det for meg rart ut. Informasjonen er jo uansett offentlig.

Jeg kan også forstå at en bedrift kan oppfordre til det, men de kan da umulig kreve det. Eller?

Håper noen har noe å bidra med!

Mvh

Vegard

Hvis du med konfidensialitet mener at den ansatte ikke skal ha lov til å diskutere lønna si med kolleger, ektefelle/samboer eller andre, så høres det jo helt urimelig ut. Jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiver har noen som helst slags hjemmel noenstedsfra, til å kreve dette.

Werner

Lenke til kommentar

Det er vanlig praksis særlig i større bedrifter at lønnen er konfidensiell.

Overfor partner og særlig ektefelle gjelder dette uansett ikke. Ektefelle har uansett full innsynsrett i den andres økonomiske anliggende.

To parter har i stor grad avtalefrihet så gitt det ikke går utover rettighetene til noen av dem.

Å ikke kunne fortelle hva man tjener til gud å hvermannsen kan neppe kalles brudd på en rettighet.

Lenke til kommentar
Det er vanlig praksis særlig i større bedrifter at lønnen er konfidensiell.

Overfor partner og særlig ektefelle gjelder dette uansett ikke. Ektefelle har uansett full innsynsrett i den andres økonomiske anliggende.

Så absolutt ikke!

To parter har i stor grad avtalefrihet så gitt det ikke går utover rettighetene til noen av dem.

Å ikke kunne fortelle hva man tjener til gud å hvermannsen kan neppe kalles brudd på en rettighet.

Spørsmålet blir vel i stor grad om avtalen er urimelig for den ene parten. I slike tilfeller vil avtalen gjerne ha preg av "union busting", altså motarbeidelse av fagforeninger o.l. Vurderingsmomentet blir jo da - er dette noe som verner begge parter likt? Er den parten som i mindre grad kan diktere kontraktsinnholdet gitt noen form for kompensasjon for denne ensidige byrden?

Lenke til kommentar
Så absolutt ikke!
Praksisen eller ektefelle/partners kjennskap til den andres økonomiske anliggende?

Spørsmålet blir vel i stor grad om avtalen er urimelig for den ene parten. I slike tilfeller vil avtalen gjerne ha preg av "union busting", altså motarbeidelse av fagforeninger o.l. Vurderingsmomentet blir jo da - er dette noe som verner begge parter likt? Er den parten som i mindre grad kan diktere kontraktsinnholdet gitt noen form for kompensasjon for denne ensidige byrden?
Det hadde vært en fordel fra min side å påpeke at dette er mer praksis blandt ledere enn "gutta på gølvet"!
Lenke til kommentar
Så absolutt ikke!
Praksisen eller ektefelle/partners kjennskap til den andres økonomiske anliggende?

Man har ikke juridisk krav på fullt innsyn. Man har juridisk krav på innsyn i de opplysninger som er nødvendige for å vurdere den økonomiske stilling den andre ektefellen er i (se ekteskapsloven § 39).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...