happybeingsad Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hei! Jeg vet at arbeidsgiver plikter å behandle arbeidstaker sin lønn konfidensielt. Men kan arbeidsgiver kreve at arbeidstakeren må behandle sin egen lønn konfidensielt? Er det mulig juridisk sett? Selv om det eventuelt settes inn i en kontrakt, så høres det for meg rart ut. Informasjonen er jo uansett offentlig. Jeg kan også forstå at en bedrift kan oppfordre til det, men de kan da umulig kreve det. Eller? Håper noen har noe å bidra med! Mvh Vegard Lenke til kommentar
___ Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei! Jeg vet at arbeidsgiver plikter å behandle arbeidstaker sin lønn konfidensielt. Men kan arbeidsgiver kreve at arbeidstakeren må behandle sin egen lønn konfidensielt? Er det mulig juridisk sett? Selv om det eventuelt settes inn i en kontrakt, så høres det for meg rart ut. Informasjonen er jo uansett offentlig. Jeg kan også forstå at en bedrift kan oppfordre til det, men de kan da umulig kreve det. Eller? Håper noen har noe å bidra med! Mvh Vegard Hvis du med konfidensialitet mener at den ansatte ikke skal ha lov til å diskutere lønna si med kolleger, ektefelle/samboer eller andre, så høres det jo helt urimelig ut. Jeg kan ikke tenke meg at arbeidsgiver har noen som helst slags hjemmel noenstedsfra, til å kreve dette. Werner Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Kjenner ikke hjemmelgrunnlaget, men vet om flere som har slike klausuler i kontrakten. Spesielt hvis de er ansatt i amerikanske selskaper her i Norge. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Tråden flyttes over i jussforumet vårt, der vil den få bedre svar. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det er vanlig praksis særlig i større bedrifter at lønnen er konfidensiell. Overfor partner og særlig ektefelle gjelder dette uansett ikke. Ektefelle har uansett full innsynsrett i den andres økonomiske anliggende. To parter har i stor grad avtalefrihet så gitt det ikke går utover rettighetene til noen av dem. Å ikke kunne fortelle hva man tjener til gud å hvermannsen kan neppe kalles brudd på en rettighet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Det er vanlig praksis særlig i større bedrifter at lønnen er konfidensiell.Overfor partner og særlig ektefelle gjelder dette uansett ikke. Ektefelle har uansett full innsynsrett i den andres økonomiske anliggende. Så absolutt ikke! To parter har i stor grad avtalefrihet så gitt det ikke går utover rettighetene til noen av dem.Å ikke kunne fortelle hva man tjener til gud å hvermannsen kan neppe kalles brudd på en rettighet. Spørsmålet blir vel i stor grad om avtalen er urimelig for den ene parten. I slike tilfeller vil avtalen gjerne ha preg av "union busting", altså motarbeidelse av fagforeninger o.l. Vurderingsmomentet blir jo da - er dette noe som verner begge parter likt? Er den parten som i mindre grad kan diktere kontraktsinnholdet gitt noen form for kompensasjon for denne ensidige byrden? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Så absolutt ikke! Praksisen eller ektefelle/partners kjennskap til den andres økonomiske anliggende? Spørsmålet blir vel i stor grad om avtalen er urimelig for den ene parten. I slike tilfeller vil avtalen gjerne ha preg av "union busting", altså motarbeidelse av fagforeninger o.l. Vurderingsmomentet blir jo da - er dette noe som verner begge parter likt? Er den parten som i mindre grad kan diktere kontraktsinnholdet gitt noen form for kompensasjon for denne ensidige byrden? Det hadde vært en fordel fra min side å påpeke at dette er mer praksis blandt ledere enn "gutta på gølvet"! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Så absolutt ikke! Praksisen eller ektefelle/partners kjennskap til den andres økonomiske anliggende? Man har ikke juridisk krav på fullt innsyn. Man har juridisk krav på innsyn i de opplysninger som er nødvendige for å vurdere den økonomiske stilling den andre ektefellen er i (se ekteskapsloven § 39). Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Man har ikke juridisk krav på fullt innsyn. Man har juridisk krav på innsyn i de opplysninger som er nødvendige for å vurdere den økonomiske stilling den andre ektefellen er i (se ekteskapsloven § 39). Vil ikke kjennskap til inntekt være en nødvendighet blant vanlige mennesker? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Ahem... Vil ikke kjennskap til inntekt være en nødvendighet blant vanlige mennesker? Ektefelle har uansett full innsynsrett i den andres økonomiske anliggende. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Hvor går grensen da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Formodentligvis ved innsyn i selvangivelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå