Gå til innhold

hvordan klokke et skjermkort?


Anbefalte innlegg

det er ikke mange dagene siden jeg lærte meg å klokke cpu. jeg lærte meg alt det der om volt og greier. takker for all hjelp jeg fikk med den saken, selv om jeg fortsatt sliter med saken da: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=951465#951465

 

men det var ikke derfor jeg skrev denne posten.

det jeg nå lurer på er: hvordan overklokker jeg skjermkortet? er dette noe likt cpu?

jeg har et sapphire radeon 9700 np, som jeg gjerne ville ha hatt klokket til pro hastighet. noen som enkelt kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette? hvilke program jeg bruker?

 

er veldig takknemlig for alle svar...

 

edit: la merke til at denne posten var feilpostet...sorry....(nå trenger ingen å si det til meg)....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et sapphire radeon 9700 np, som jeg gjerne ville ha hatt klokket til pro hastighet. noen som enkelt kan fortelle meg hvordan jeg gjør dette? hvilke program jeg bruker?

 

jeg har samma kortet men får ikke til å klokke det... rivatuner skal visstnok være et bra program men jeg skjønner ingenting av det... Fint hvis noen kan forklare oss :):)

Lenke til kommentar

Det er vel ihvertfall to måter å gjøre det på:

1.Last ned et program og sett opp hastighet på cpu og ram på skjermkortet. Eksempler på slike programmer er: Rivatuner, Rage 3Dtweak, eller Powerstrip.

2. Last ned en bioseditor, lag en ny bios med nye hastigheter og flash biosen på skjermkortet ditt med den nye.

 

Jeg testet først ut hvor mye skjermkortet lot seg klokke stabilt med et program. Så lagde jeg en bios med nye hastigheter.

Lenke til kommentar

For å klokke skjermkort så finnes det mange forskjellige verktøy.

Av disse kan jeg anbefale powerstrip, rivatuner og Rage 3d tweak.

Hvis du skal klokke det skjermkortet som står i profilen din, ville jeg personlig brukt rage3d tweak.

 

Etter installasjon er det bare å dobbeltklikke i det lille blå ikonet i quick pick menyen nede til høyre (hvis du kjører XP) velge overclocker og deretter stille ønsket hastighet på GPU og minne.

 

Rage3d tweak finner du her:

http://www.rage3d.com/r3dtweak/

Lenke til kommentar
sikkert et dumt spm, men har skjermkortet egen bios?

 

Et enkelt svar: Ja.

Man kan laste en ny BIOS fil, eller man kan prøve å endre den selv. Det er ytterst får tilfeller hvor man trenger å laste ned en ny BIOS til skjermkortet. Jeg vil ihvertfall ikke anbefale det til en nybegynner. Ved å endre på BIOS filen er det blant annet mulig å endre på minne-timingene (som cas latency) samt å stille på originalhastighetene til både minne og core. Dette er altså en av måtene man kan overklokke på. Denne overklokkingen vil være permanent til man endrer på BIOS filen igjen. For å endre på en BIOS-fil trenger du en BIOS-Editor. (Søk i www.google.com hvis du vil ha mer informasjon)

 

hvilke program kan anbefalset til en nybegynner?

For en nybegynner ville jeg valgt et program som heter Rage3D Tweak (http://www.rage3d.com/r3dtweak/). Det er et veldig enkelt program som ikke trenger noe særlig forklaring. Ihvertfall ikke når det gjelder overklokking. Installér programmet. Høyre-klikk på skrivebordet. (Følgende blir på engelsk siden jeg har engelsk windows XP:) Velg "properties"--> "settings" --> "advanced" --> "overclocker". Her er det bare å overklokke. Ta det rolig og øk hastigheten med rundt 5MHz for hver gang. Med en gang du merker "uregelmessigheter" (artifacts) i f.eks 3DMark, må du klokke tilbake. Du kan også komme inn på denne menyen ved å dobbeltklikke på ikonet som dukker opp nede til høyre på oppgavelinjen.

 

trenger jeg annen kjøling, i så fall noen som kan anbefale noen?

Det er ikke nødvendig med bedre kjøling hvis du ikke har tenkt å overklokke veldig mye. Kjølingen holder greit for en "normal" overklokking.

 

hva er klokkefrekvensen på gpu og minne nå (uklokket), og hvor høyt kan jeg i så fall få den med standard kjøling?

Som bj0ssi allerede har nevnt er frekvensene til en Radeon 9700np 275MHz core og 270MHz (Tilsvarer 540MHz DDR) minne. Jeg antar du kan overklokke til rundt 340MHz core og 300MHz minne. Men husk at dette er veldig individuelt fra skjermkort til skjermkort! Som jeg allerede har nevnt: Ta det rolig når du overklokker! Øk hastigheten med omkring 5MHz hver gang. Så må du teste stabiliteten (ved å kjøre gjennom 3DMark f.eks.), så kan du overklokke enda bedre.

 

 

Var dette et godt nok svar? :D

Lenke til kommentar
Ta det rolig når du overklokker! Øk hastigheten med omkring 5MHz hver gang. Så må du teste stabiliteten (ved å kjøre gjennom 3DMark f.eks.), så kan du overklokke enda bedre.

 

trenger jeg å sjekke stabiliteten ved å kjøre 3dmark testen hver gang jeg bare klokker 5 mhz? det tar jo litt tid å kjøre testen. og det er vel ikke så veldig viktig viss jeg bare har klokket til f.eks. 280/280?

er det noe annet program jeg kan teste med som går mye kjappere?

 

hva er best å klokke? minne eller gpu? eller en kombinasjon?

 

takker for alle svar..

Lenke til kommentar

Beste måten å sjekke om skjermkortet ditt takler den hastigheten du har satt den til, er å kjøre diverse benchmarks..selv om du bare klokker opp fem mhz a gangen..selv om maskinen starte så betyr ikke det skjermkortet er stabilt på den klokke frekvensen du har satt den til. og at det vil klare kjøre diverse krevende spill som f.eks ut2003..

Husk at gpu på ati kort klokker som regel mer en minne....ihvertfall med de erfaringene jeg har. Anbefaler også som så mange andre rage3dtweak somher.

Og vi ønsker lykke til

Lenke til kommentar

Beste måten å sjekke om skjermkortet ditt takler den hastigheten du har satt den til, er å kjøre diverse benchmarks..selv om du bare klokker opp fem mhz a gangen..selv om maskinen starte så betyr ikke det skjermkortet er stabilt på den klokke frekvensen du har satt den til. og at det vil klare kjøre diverse krevende spill som f.eks ut2003..

Husk at gpu på ati kort klokker som regel mer en minne....ihvertfall med de erfaringene jeg har. Anbefaler også som så mange andre rage3dtweak som som du finner her.

Og vi ønsker lykke til!!

Lenke til kommentar
Ta det rolig når du overklokker! Øk hastigheten med omkring 5MHz hver gang. Så må du teste stabiliteten (ved å kjøre gjennom 3DMark f.eks.), så kan du overklokke enda bedre.

 

trenger jeg å sjekke stabiliteten ved å kjøre 3dmark testen hver gang jeg bare klokker 5 mhz? det tar jo litt tid å kjøre testen. og det er vel ikke så veldig viktig viss jeg bare har klokket til f.eks. 280/280?

er det noe annet program jeg kan teste med som går mye kjappere?

 

hva er best å klokke? minne eller gpu? eller en kombinasjon?

 

takker for alle svar..

 

Jeg ordla meg nok litt feil her. Det holder å kjøre 3DMark i noen sekunder for hver gang du klokker opp et hakk. 3DMark03 er veldig god til å si ifra hvis du klokker for høyt. Jeg bruker den tredje testen for å sjekke om jeg har overklokka for mye. Det vil fort dukke opp artifacts hvis du klokker altfor langt. Med en gang du merker artifacts, skrur du ned hastigheten igjen. Så kjører du til du oppdager artifacts på denne lavere hastigheten. Hvis du kan kjøre gjennom testen flere ganger uten artifacts, har du en stabil overklokk. I 3DMark 2001 funker "Dragothic" best for meg når jeg skal leite etter artifacts.

 

Jeg har testa ut hva som gir best ytelsesforbedring:

 

 

3DMark 2003:

1024x768:

20% økt GPU hastighet: 10,9% bedre ytelse

20% økt skjermkortminnehastighet: 4,8% bedre ytelse

 

1280x1024 4xAA 16xAF:

20% økt GPU hastighet: 8,1% bedre ytelse

20% økt skjermkortminnehstighet: 6,4% bedre ytelse

 

3DMark 2001:

1024x768:

20% økt GPU hastighet: 4,5% bedre ytelse

20% økt skjermkortminnehastighet: 2,7% bedre ytelse

 

1280x1024 4xAA 16xAF:

20% økt GPU hastighet: 6,7% bedre ytelse

20% økt skjermkortminnehstighet: 5,3% bedre ytelse

 

 

Hvis du overklokker minnet på et skjermkort og kjernen på et annet og sammenligner hastigheten, vil skjermkortet der du har økt GPU-hastigheten få en størst ytelsesforbedring. (Husk at dette antageligvis bare gjelder for Radeon 9500Pro/9700/9700Pro og andre skjermkort med 256bit minnebus)

 

Du vil så klart få en enda bedre ytelse ved å overklokke begge deler. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...