Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hei. Tenkte jeg skulle henvende meg til dere her på forumet og høre om noen har erfaring med at harddisken ( i dette tilfelle SSD) kan lage blåskjerm under oppstart? Har hatt blåskjerm helt random en liten stund. Kan ha gått uker i mellom og noen ganger bare dager, men nå for 2 dager siden tok det helt av. Hver oppstart begynner som vanlig, men etter ca 10 sec når windows 7 begynner å laste går pc'n brått over til blåskjerm. Tenkte ramfeil til å begynne med og byttet derfor over brikkene fra htpc'n min, men samme problemet dukket opp allikevel. Prøvde også å reinstallere win 7. Da gikk de 2 første oppstartene bra, og så var det på'n igjen med samme irriterende blåskjermen. Men så plutselig tenkte jeg på at jeg kunne jo prøve å installere win 7 på en annen harddisk bare for å se hvordan pc'n oppførte seg da. Og det var heldigvis noe positivt i. Nå har jeg vel kjørt ca 10 oppstarter og alt ser ut til å fungere topp. SSD'n er av type OCZ Vertex 60 GB. Håper noen andre her kan gi tilbakemelding på første spørsmålet og om noen eventuelt har opplevd samme problem. Takker for svar Ha en trivilig dag videre. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 ingen som har vært borti dette problemet?? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er fullt mulig. Sjekk hvilken firmware du har på SSD'en, har du en gammel firmware kan det være årsaken. Du kan sjekke hvilken firmware du har ved å starte AS SSD Benchmark og poste en screenshot av den her. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Mest trolig at det er andre årsaker. Blåskjermen inneholder en feilmelding. Den er viktig for å lete etter årsak. Søk med feilmeldingen på Google eller Microsoft og du vil finne forlag til løsninger. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Det er fullt mulig. Sjekk hvilken firmware du har på SSD'en, har du en gammel firmware kan det være årsaken. Du kan sjekke hvilken firmware du har ved å starte AS SSD Benchmark og poste en screenshot av den her. litt der problemet ligger. null sjangs for å starte pc'n med ssd disken i. prøvde å koble den til nå selv om den ikke står som os eller oppstartsdisk, men da kom blåskjermen med engang. tok ut disken og startet opp på nytt og da funket pc'n igjen... merkelig problem. Prøve å låne meg ett ekstern kabinett for sata disker og se om jeg får den opp da. håpe jeg greier å finne en løsning på det. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Du kan sjekke på OCZ forum. Det er ikke et ukjent fenomen og en gammel firmware er sannsynligvis årsaken. Hvor lenge siden er det du kjøpte den? Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 mener å huske datoen var 23/5-09 jeg kjøpte den fra komplett. Sjekke litt på ocz sin hjemmeside og se om jeg kan sjekke ut serie nummeret på disken. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hvis du kjøpte den i mai har du en relativt gammel firmware, fra FW1.30 og oppover har de vært stabile. Har du overklokket maskinen? Hvis den er overklokket kan du prøve å kjøre den uklokket og kople til SSD'en når maskinen er på. (har et merkelig fenomen på min hovedmaskin hvor pc'en ikke booter med en Vertex i når maskinen er overklokket, merkelig er det og da er Vertex'en bare til lagring) Hvis den er helt ute å kjører vil selvsagt ikke dette hjelpe. RMA er vel mest sannsynlig. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 aldri tenkt på å oppdatere firmware'en på den heller. burde kanskje ha tenkt på det litt tidligere. og har hatt random bluescreens noen ganger, men aldri tenkt på at det eventuelt kan ha kommet grunnet harddisken. Har noe oc men har også prøvd å flashe bios og startet uten oc noe som heller ikke har gitt noe positivt utslag. får bare sende inn disken og håpe komplett finner ut noe av hva det kan være. regner med at de bare oppdaterer firmware'en på den så lenge det er mulig og den ikke er totalt herp da selvfølgelig. og om det skulle være tilfelle at denne er ødelagt og jeg får en ny har jeg ett lite problem. grunnet at komplett ikke har denne disken på lager lengre. tror jeg nok det blir en corsair performance p128 istede. kjappere disk og dobbelt opp med lagring. og rart det med disken på pc'n din. at den ikke ville starte selv om disken er til lagring. kun grunnet at pc'n var klokket. er ikke like lett å forstå seg på pc'n gitt. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Ja det er et merkelig tilfelle de fungerer helt greit i andre maskiner. Hvis du får byttet den i noe annet er Intel X25-M G2 den som gir mest for pengene. (den yter også bedre enn Indilinx baserte SSD'er) Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 det skal jeg ha i bakhodet ser hastigheten på lese biten er høy på intel sine disker, men skrivehastigheten er en del lavere. hvor stor forskjell tror du det egentlig er på den disken jeg har tittet på i forhold til intel sine. corsair sin disk har lese/skrive hastighet opptil 220/200 men intel har opp til 250/70. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Intel er raskere der det teller. Sekvensiell hastighet skal man ikke henge seg så mye opp i og det er den som er høyere ved skriving på den du refererer til. Intel er betydelig raskere på tilfeldig lesing og skriving og i praksis vil du neppe merke forskjellen ved sekvensiell skriving heller. (med mindre du kopierer mange store filer) edit: feilretting Endret 31. januar 2010 av Anvil Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 lærte jeg meg noe nytt i dag også gitt kanskje vurdere 2 160 gb disker i raid f.eks eller 80 gb disker. burde det gå unna som bare det vil jeg tro. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 3. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2010 Tror jeg fant årsaken til blåskjermproblemet. SSD disken var nok ikke problemet som først antatt. Sjekket feilkoden på nettet nå i kveld, noe jeg forsåvidt burde ha gjort mye tidligere... Visste seg at logitech software kunne være problemet. Koblet vekk webcam og tastatursett og kjørte en start av pc'n. Deretter plugget jeg i blåtann dongelen til tastatursettet og droppet webcam saken. Da startet pc'n opp uten problem. Kjørte da en update på drivere for settet. Deretter skrudde jeg av pc'n igjen, stappet i ssd disken og pc'n snarter nå uten noen form for irriterende blåskjerm helt konge. Konklusjonen er... hvordan i helvete kan software som har vært installert i flere måneder plutselig lage slike problemer?! Håper dette kan være til nytte for andre senere som eventuelt skulle få samme problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå