Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

SHDSL NGT 1 mbit , 5 Km Unna sentral

Anbefalte innlegg

ringte ngt nå

de sa jeg bodde 5,2 km unna

de har grense på 5

ovr det så kan de ikke garantere full linja

å den kan være ustabil

da må jeg signe kontrakt på eget ansvar

er dette noe lurt ?

det er snakk om SHDSL fra NGT 1 mbit

Noen som har shdsl å bor lengre en 5 km unna sentralen?

Hadde vært glimmrende med noen seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NB Jeg har ikke SHDSL men ADSL

I følge installasjons folka som var hoss meg var linja mi ca 300 meter for langt unna sentralen til at ADSL skulle fungere bra, men for min del så fungerer det svært bra.

I følge Cisco modemet/routeren selv så er linja god:

wan0 ADSL Physical Port

Line Trained

Data rate 4000 Kbps down; 864 Kbps up

Line capacity 6048 Kbps down; 928 Kbps up

SNR Margin 14 dB; previous 14 dB

Attenuation 38.5 dB; previous 38.5 dB

(Det eneste jeg skjønner av de linjene der er hva jeg får ned/opp i Kbps og hva linja har kapasitet for)

Jeg har desverre ingen gode råd å gi.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Bestilte nylig 1 mbit shdsl fra ngt, med levering i midten av juli. Linjelengden min er 5600m. Både hos Ngt og catch sa de at det burde gå, men jeg er litt i tvil. :-?

Hvis du har bestilt, hadde det vært fint om du kunne skrive hvordan resultatet ble hvis/når du har fått linja.

Lenke til kommentar

For det første, så har NextGenTel SHDSL. En eller annen som påstod at de ikke har dette.

For det andre SHDSL signaler og ADSL signaler er to vidt forskjellige signaltyper og NextGenTel har en max lengde på 5000m på ADSL og 8000m på SHDSL. Så i overkant av 5 kimm går brillefint.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar
Eg e 7km unna sentralen... har NGT Bravo.. Får stabilt 106kb/sek.... Har aldri vert noe problemer....
Sikker på at du har BRAVO? du får litt for rask d/l hastighet, er jo en bra ting da! :D

egentlig skal det ikke gå fortere enn 88KB/s

Lenke til kommentar
Eg e 7km unna sentralen... har NGT Bravo.. Får stabilt 106kb/sek.... Har aldri vert noe problemer....
Sikker på at du har BRAVO? du får litt for rask d/l hastighet, er jo en bra ting da! :D

Vet.... Men vi trodde nette ikke funket først... (glemte å aktivere :p) så vi ringte og klaget, og de skrudde opp hastigheten... :D
Lenke til kommentar

Vet.... Men vi trodde nette ikke funket først... (glemte å aktivere :p) så vi ringte og klaget, og de skrudde opp hastigheten... :D
Hehe...nice! har en venn nå som venter på Charlie, han har gammelt ISDN opplegg så han trenger montør for å koble opp ADSL'en, montøren har lovet å komme to ganger til nå, men han har ikke kommt. Han sendte klagebrev på klagebrev, nå får han 4Mbit gratis i 3 Måneder, altså de som nå har den Bredere smil pakken får satt ned hastigheten etter 31. August mens han sitter der i litt over en måned etterpå med 4Mbit... :D
Lenke til kommentar

Hvor finner man ut langt man er i fra sentralen? Jeg bor sentralt i Oslo, men sliter likevel med hastigheten!

Jeg prøvde meg på sommertilbudet på 4mbit og får bare 230kB/sec på maks. Kunne avbestille hvis jeg ville, men 230 er bedre enn 150 som jeg hadde tidligere...

Lenke til kommentar
Hvor finner man ut langt man er i fra sentralen? Jeg bor sentralt i Oslo, men sliter likevel med hastigheten!

Jeg prøvde meg på sommertilbudet på 4mbit og får bare 230kB/sec på maks. Kunne avbestille hvis jeg ville, men 230 er bedre enn 150 som jeg hadde tidligere...

Bruk kontaktskjema. Spør om hvor langt du ligger fra sentralen.

Dette gjelder jo bare for NextGenTel kunder, så andre må nok finne det ut på en annen måte.

Kan for såvidt ringe Bredbåndstelefonen 55 52 79 77. Tror de ha mulighet til å finne ut dette.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for en 4Mbit linje? *orker ikke lete fram på websida akkurat nå * :) Er det ADSL eller SHDSL du har? Er SHDSL like mye inn og ut? (symmetrisk?) Er litt lei @ min linje som er 1024kbitned og 256kbit opp...nedlastinga går jo i 128Kbyte/s....greit nok det.....men vil selvfølgelig ha bedre 8)

Lenke til kommentar
koster 599kr hvis jeg husker riktig...hastigheten er 4096K/864K det varer til 31. August

Det er BARE for NGT folk, ikke for Telenor!

Tror du missforstod karen her. Han lurer på hva det koster om han vil ha en NextGenTel linje som kjører 4MBit. Da må han nok ut med 1.898 i måneden. Denne linjen er 4MBit til 8MBit dvs. man får det man klarer på en ADSL linje avhengig av hva som er max på den linjen. Kommer ofte an på kvaliteten på kobbernettet i det området du hører til. For å si det sånn, de begrenser ingenting på den linjen. Den går på max hele tiden.

Kan få den til 1798 pr. måned om man har 1 års abonnementstid. Dette er en ADSL linje. SHDSL har max hastighet på 2312 inn og 2312 ut. Dette er også max for SHDSL standarden.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

okei...hm...hvor mye er det vi betaler i måneden til Telenor nå? *tenke* tror det er +- 700? ikke sikker her og nå...kan skjekke..

Men hva er best av ADSL og SHDSL? Altså, tydeligvis kan man oppnå høyere nedlastings-hastighet med ADSL, men er det ikke en fordel når man spiller online at man har ganske god opplastings-hastighet også? Det er det som irriterer meg litt innimellom...(jeg tror hvertfall) at siden det er "bare" 256kBit/s ut, så øker dette pingen litt...hadde det redusert pingen hvis min linje hadde vært 1024/512 i stedet for 1024/256?

Lenke til kommentar
"]okei...hm...hvor mye er det vi betaler i måneden til Telenor nå? *tenke* tror det er +- 700? ikke sikker her og nå...kan skjekke..

Men hva er best av ADSL og SHDSL? Altså, tydeligvis kan man oppnå høyere nedlastings-hastighet med ADSL, men er det ikke en fordel når man spiller online at man har ganske god opplastings-hastighet også? Det er det som irriterer meg litt innimellom...(jeg tror hvertfall) at siden det er "bare" 256kBit/s ut, så øker dette pingen litt...hadde det redusert pingen hvis min linje hadde vært 1024/512 i stedet for 1024/256?

Helt klart! Få som tenker over hva ut linjen har å si. Og hos Telenor er faktisk ut linjen og inn linjen samme linje, eller half duplex. Du kan ikke sende 256kbit samtidig som du mottar 1024. Hos NextGenTel kan man derimot sende 512kbit og motta 1024kbit samtidig. Når man spiller online er det utlinjen som er begrensingen. Man sender selfølgelig like mye som man mottar. Det er jo litt logisk, man sender informasjon om hva du foretar deg til en server, som sender tilbake hva som er blitt foretatt i forhold til deg av de andre spillerene. I CS ligger vel DL og UL ganske likt mener jeg.

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

ÅÅÅ så irriterende! *misfornøyd delux* Så symmetrisk er "the way to go"? :) Tror jeg skal begynne å mase litt på "sjefen" i huset snart ...

Jeg må få si det at når jeg laster ned - helt vanlig D/L liksom, så utnyttes ned linja fullt ut...men når jeg spiller vet jeg ikke...får jo ikke sett hvor mye linja brukes da :shrug: ...

Men det finnes vel div. tweak prog. for å få lavere ping?

Beklager, dette er kanskje litt off-topic...(?)

Lenke til kommentar

Chief veit ikke hva han snakker om..

Half/Full duplex-diskusjonen har vært oppe mange nok ganger nå, søk litt rundt, så finner du ut at ADSL fra telenor, ngt osv osv osv er FULL duplex. End of case :p

BTW, jeg har NGT 2mbit og bor 4500 meter fra sentralen, funker fint nå men var tungt i vinter.. Da hadde jeg 64/512kbit :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...