Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vinne lotto, i ekteskap, må partene dele?


asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp deg noe dyrt for pengene, så kan du ta med deg de tingene ut av ekteskapet i sin helhet, jf.

 

§ 66. Rett til å få beholde egne eiendeler.

Når ektefellene skal dele formuen etter kapittel 12, har hver av dem rett til å beholde eiendeler eller rettigheter som han eller hun fullt ut eller for det vesentlige eier, dersom det ikke vil være åpenbart urimelig etter forholdene

 

Ellers mente jeg å huske at man kunne unnta det man senere hadde ervervet selv om det ikke var arv eller gave, men det ser ut som om det var feil.

Lenke til kommentar
Kjøp deg noe dyrt for pengene, så kan du ta med deg de tingene ut av ekteskapet i sin helhet, jf.

 

§ 66. Rett til å få beholde egne eiendeler.

Når ektefellene skal dele formuen etter kapittel 12, har hver av dem rett til å beholde eiendeler eller rettigheter som han eller hun fullt ut eller for det vesentlige eier, dersom det ikke vil være åpenbart urimelig etter forholdene

 

Ellers mente jeg å huske at man kunne unnta det man senere hadde ervervet selv om det ikke var arv eller gave, men det ser ut som om det var feil.

 

Øh... Nei. Dette gjelder naturalutlegget, ikke formuesdelingen. Man kan bare få utlagt eiendeler til seg selv hvis man har dekning for det i ens egen del av formuen.

 

Man kan avtale særeie, for øvrig.

Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig, hodet var ikke helt med der. Husker en arbeidsoppgave om det samme temaet, men der gjaldt det jo å få tingen uten å få mer enn 50% av verdien totalt. Overførte svaret derifra til dette spørsmålet i hodet, selv om det er en helt annen situasjon. :p

Lenke til kommentar
Er det anledning til, gjennom særeie, å holde framtidige lottogevinster utenom deling?

 

Eg vil vel tru det, men då må det vel også være ei avtale om separat økonomi i grunn?

Om det er felles økonomi så vil det bety at den ene ektefellen betalar 50% av innsatsen og skal derfor ha 50% av eventuell gevinst.

 

Om den eine parten spelar opp heile lønna slik at det er den andre ektefellen må bruke heile lønna på forbruk og faste utgifter så tviler eg sterkt på at du kan få i stand ei avtale der gambleren lev gratis på ektefellen og får beholde eventuell gevinst utan å dele.

Lenke til kommentar
Kjøp deg noe dyrt for pengene, så kan du ta med deg de tingene ut av ekteskapet i sin helhet, jf.

 

§ 66. Rett til å få beholde egne eiendeler.

Når ektefellene skal dele formuen etter kapittel 12, har hver av dem rett til å beholde eiendeler eller rettigheter som han eller hun fullt ut eller for det vesentlige eier, dersom det ikke vil være åpenbart urimelig etter forholdene

 

Ellers mente jeg å huske at man kunne unnta det man senere hadde ervervet selv om det ikke var arv eller gave, men det ser ut som om det var feil.

 

Noe av det mest egoistiske jeg har hørt.

Hadde jeg vunnet noe sånt så hadde jeg tatt godt vare på damen og ungene.

Lenke til kommentar
Kjøp deg noe dyrt for pengene, så kan du ta med deg de tingene ut av ekteskapet i sin helhet, jf.

 

§ 66. Rett til å få beholde egne eiendeler.

Når ektefellene skal dele formuen etter kapittel 12, har hver av dem rett til å beholde eiendeler eller rettigheter som han eller hun fullt ut eller for det vesentlige eier, dersom det ikke vil være åpenbart urimelig etter forholdene

 

Ellers mente jeg å huske at man kunne unnta det man senere hadde ervervet selv om det ikke var arv eller gave, men det ser ut som om det var feil.

 

Noe av det mest egoistiske jeg har hørt.

Hadde jeg vunnet noe sånt så hadde jeg tatt godt vare på damen og ungene.

 

Det er du faktisk forpliktet til gjennom underholdsplikten - under ekteskapet. Dette gjelder en eventuell skilsmisse.

Lenke til kommentar
Kjøp deg noe dyrt for pengene, så kan du ta med deg de tingene ut av ekteskapet i sin helhet, jf.

 

§ 66. Rett til å få beholde egne eiendeler.

Når ektefellene skal dele formuen etter kapittel 12, har hver av dem rett til å beholde eiendeler eller rettigheter som han eller hun fullt ut eller for det vesentlige eier, dersom det ikke vil være åpenbart urimelig etter forholdene

 

Ellers mente jeg å huske at man kunne unnta det man senere hadde ervervet selv om det ikke var arv eller gave, men det ser ut som om det var feil.

 

Noe av det mest egoistiske jeg har hørt.

Hadde jeg vunnet noe sånt så hadde jeg tatt godt vare på damen og ungene.

 

Det er i slike tilfeller at kvinnfolka skiller seg fra tøffelen sin og tar med seg halvparten av verdiene. Husker det var en sak om dette for et par år siden. Hvor den ene parten ble kastet ut av den parten som vant. Husker ikke hvordan det gikk.

Lenke til kommentar

Har man en kone som ikke tenker på noe annet enn seg selv.

Og som bare kjøper vesker,klær og tenker på ingenting annet så er det en annen historie selvsagt.

Da hadde tankegangen min vært annerledes også.

 

Er man tøffel om man vil ta vare på sin dame/kone ? Er det du sier ?

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar

De var vel "bare" samboer. Hun vant, kastet ut ham, han gikk til sak, men fikk ingenting.

 

red: @Cruentus Det var snakk om å klarlegge det juridiske - om man *må* dele med ektefellen ved en evt. skillsmisse eller ikke.

 

Gå og klem på bebisen din nå, mens du lurer på om du er en av de hårreisende mange som oppdrar en unge som ikke er din egen.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...