Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips/råd ang. bytte av e-post fra NGT til Gmail evt. andre

Anbefalte innlegg

Jeg er kunde hos NextGenTel og har også min e-post hos dem (broadpark.no). Jeg bruker Thunderbird og har tenkt å fortsette med det. Jeg leser alltid mailene mine via Thunderbird, jeg logger så godt som aldri inn på broadpark.

Nå har jeg lyst til å bytte fra broadpark til noe annet. Det er jo ikke sikkert jeg blir NGT-kunde for alltid. Og dessuten skal jeg hjelpe en eldre, lite datakyndig person med å opprette e-post.

Noen stikkord: Norsk språk, sikkerhet/kryptering, gratis, vil eksistere og også være gratis i fremtiden. (litt vanskelig å forutsi kanskje).

Har inntrykk av at Gmail er det store nå, men lytter gjerne til andre forslag samt fordeler/ulemper med de forskjellige som måtte være aktuell.

Tar også gjerne imot generelle råd angående navn, passord og registrering. Evt andre ting å tenke på.

Og dessuten, hva med spam? Har ikke hatt problemer med det så lenge jeg har vært NGT-kunde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et direkte tips, men mer erfaring fra gmail. Jeg er superfornøyd, tror faktisk jeg kunne begynt å betale for det om det ble betalingstjeneste.

Alltid tilgjengelig samme hvor man er, all mail man noensinne har fått, masse plass + alle de andre goggletjenestene.

Også enkelt å få på mobilen.

Har ikke opplevd å få spam, har ved en anledning eller 2 opplevd å få trygg mail lagt i spamfolderen.

Lenke til kommentar

Som det sies her, Gmail er nok den beste mailleveandøren for tiden. De har alt av funksjoner, og lar deg bruke hvilken klient du vil.

Om du vil ha en skikkelig permanent epostadresse bør du kjøpe et domene og opprette "google apps"-konto på dette, da kan du bruke hvilken epostleverandør du vil senere uten å endre adresse.

Lenke til kommentar

Tusen takk begge, for svar.

Har nok en følelse av at vi ender opp med Gmail, til tross for at jeg er litt skeptisk til Google.

Er fortsatt åpen for flere innspill.

Ved registrering spørres det etter fornavn og etternavn. Hvorfor? Skal brukes til hva? Er det vanlig/lurt å oppgi noe annet enn ditt virkelige navn her? Kan det innebære noen ulempe å ikke oppgi sitt egentlige navn?

Ser også to avkryssings-bokser. "Forbli pålogget" og "Aktivere nettlogg". Den første gjelder vel bare om du skal være pålogget rett etter registrering? Men hva med å aktivere nettlogg? Er ikke det litt dumt med tanke på at "alt du gjør" blir lagret, og kan misbrukes på ett eller annet vis/tidspunkt? Har jeg, og ikke Google noen fordel av dette valget? (Føler ikke behov for hverken reklame eller målrettet reklame rettet mot meg og mine preferanser)

Lenke til kommentar

Slenger meg på Gmail. Nå skal det sies at mitt forhold til e-post ikke er på det mest avanserte nivå, og at jeg derfor ikke har gått grundig inn i alle funksjoner og sikkerhetstiltak.

Kort sagt, brukervennlig og stabilt til mitt bruk.

Google medfører reklame, reklame og enda litt mer reklame, samt litt reklame faktisk. Gmail er intet unntak og det brukes dessuten en noe spekulativ metode som noen nok reagerer på.

http://mail.google.com/support/bin/answer....amp;answer=6603

Lenke til kommentar

Takker igjen:)

Jeg slipper nok det meste av reklamen, siden jeg fortsatt i all hovedsak kommer til å sende/motta mine mailer gjennom Thunderbird.

Er vel egentlig bare en ting igjen jeg lurer litt på, og det er dette med å registrere meg med mitt fulle navn. Her er jeg usikker.

Redigert: Og forresten, det er jo direkte håpløst å finne et ledig, enkelt brukernavn. Tungvint å sitte her og prøve ut diverse varianter. Er det mulig å sjekke ledige brukernavn på andre måter?

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Registrering av fullt navn vert m.a. brukt til avsendarnavn, slik at når du sender mail til folk ser dei at det er frå Fornavn Etternavn, i staden for 1337n00b. Skal du bruke Thunderbird er det jo den som set dette når du sender mail, men om du skulle finne på å sende frå webmail ein gong må du plutseleg fikse den slik at jobbsøknaden din ikkje er sendt av Ole Brumm (satt på spissen).

Ved å ta i bruk ein ekstern leverandør i staden for å drive din eigen e-postserver er det uansett mogleg for leverandøren å finne mailen din på eit vis, og slik kunne finne fram til ditt fulle navn (andre kan jo adressere mail til deg med fullt navn, t.d.). Så sjølv om du brukar falskt navn er det mange måtar Google kan finne ditt rette navn på.

Skal du drive med lyssky aktivitetar kan du jo opprette to kontoar - ein med tulleopplysningar du brukar til registrering o.l., og ein "ekte", til meir formelle ting, der du kan og vil ha ditt rette navn. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Tja...det kan man hvertfall spørre seg etter å ha klikket på linken til nettsiden din.

Jeg ble faktisk lettere fascinert av den der. Å bruke så mye tid på å lage noe som er 110% meningsløst er strengt tatt en slags prestasjon :!:

Så hvis du skal gi gave til Hvitløk i vask på bursdagen, styr unna disse gavene.

"Hvitløkspresse - Bruksområde: Tortur"

LOL!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...