Gå til innhold

Trenger litt moralsk 'validation'


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er dessverre slik at de aller fleste produkter vi i det rike vesten konsumerer er lagd av "slaver". Vi vil ha billige klær, mat- og andre forbruksvarer, og da blir ofte fattige mennesker utnyttet.

 

Tja, men hadde vi ikke kjøpt dette fra disse fabrikkene så hadde de neppe hatt noen inntekt...

Slikt har jo frigjort mange fra fattigdom, f.eks Japan og Korea bygde seg opp på dette og nå bygger Kina seg opp på samme oppskrift.

Vi kunne jo bare ha bygd 100% automatiserte fabrikker i Øst-Europa og sett hvor mange fattige i Asia som hadde kunne jobbet seg ut av fattigdommen uten en jobb og gå til eller ett marked hvor de fikk solgt det de laget....

Hva skulle være alternativet til dette? Ønsker vi i vesten at de fattige skal være fattige? Da kan vi jo bare gi de utviklingshjelp så kommer de seg aldri videre og vi får ren samvittighet for de vi er "snille".....

Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si: Hadde du kommet og sagt noe slik til meg hvis jeg var nyforlovet, og med en vakker diamantring, hadde jeg slått deg...

Tror jeg ville fått meg noen på trynet selv av min kjære kone hadde jeg kommet hjem med en diamant ring... Kan vanskelig komme på noe som er mer unyttig enn en diamant ring...

 

Men vi kan vel egentlig bare innse at dobbeltmoralen er enorm også her i landet på ting vi kjøper fra den tredje verden... Vi VET at alt ikke er helt riktig,det får vi jo pekepinner på med javne mellom rom som foreksempel H&M som kjøper klær fra barnearbeid... Det vi derimot ikke sjenker en tanke er at hvis de barna mister sin jobb så sulter de og familien kanskje ihjel... men det driter vi i for vi vil være "moralske"... Jeg sier IKKE at vi skal godta barnearbeid, bare at ting har flere aspekter ved seg enn å tekkes vår moral, eventuelt dobbeltmoral...

 

Faktum er at vi ikke kunne oppretthold vår standard levemåte UTEN at noen lider for det og det burde være et større tankekors en unytige diamanter... Har for lenge siden funnet ut at jeg ikke trenger all verdens status symbol og higer derfor ikke etter høyere lønn eller mer penger når jeg har så jeg klarer meg.

 

Det er noe i det kinesiske ordtaket om at hvis du har for mange gjenstander eier du dem ikke lenger, de eier deg....

Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen...

Så jeg er tydeligvis ikke den verste lenger? Siden du ikke ser en forskjell that is.

Så hva mener du....

 

hvis du går i jeans sydd fra barn i kina så hjelper det ikke om du har dårlig samvittighet gjør det vel?

 

Jeg spør hva som er forskjellen og da er jeg verre enn deg ser det ut som etter din mening.

 

Spør igjen... for barna som syr den jævlige buksa du går i, hva er forskjellen om du går i den med dårlig samvittighet eller ikke?

 

De må sy den buksa samme faan...

 

Edit:

Jesus christ....

 

Har lyst å tro dere ikke bare er ute etter å trolle, men dere gjør det ikke lett.

Tenkte egentlig det samme som deg etter hvert... kanskje dette var en trollepost!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Det er dessverre slik at de aller fleste produkter vi i det rike vesten konsumerer er lagd av "slaver". Vi vil ha billige klær, mat- og andre forbruksvarer, og da blir ofte fattige mennesker utnyttet.

 

Tja, men hadde vi ikke kjøpt dette fra disse fabrikkene så hadde de neppe hatt noen inntekt...

Slikt har jo frigjort mange fra fattigdom, f.eks Japan og Korea bygde seg opp på dette og nå bygger Kina seg opp på samme oppskrift.

Vi kunne jo bare ha bygd 100% automatiserte fabrikker i Øst-Europa og sett hvor mange fattige i Asia som hadde kunne jobbet seg ut av fattigdommen uten en jobb og gå til eller ett marked hvor de fikk solgt det de laget....

Hva skulle være alternativet til dette? Ønsker vi i vesten at de fattige skal være fattige? Da kan vi jo bare gi de utviklingshjelp så kommer de seg aldri videre og vi får ren samvittighet for de vi er "snille".....

 

Ikke uenig med deg i det hele tatt, men det bør alltid jobbes mer for at arbeiderne skal få rimelig godt betalt for arbeidet de gjør. Men, dette er ikke forbrukernes jobb, men snarere politikerne. Poenget mitt var at det er ikke så stor forskjell om det er diamanter eller andre varer. Fattige mennesker "utnyttes" uansett for at vi skal få billigst mulig varer.

Lenke til kommentar
Tja, men hadde vi ikke kjøpt dette fra disse fabrikkene så hadde de neppe hatt noen inntekt...

Slikt har jo frigjort mange fra fattigdom, f.eks Japan og Korea bygde seg opp på dette og nå bygger Kina seg opp på samme oppskrift.

Vi kunne jo bare ha bygd 100% automatiserte fabrikker i Øst-Europa og sett hvor mange fattige i Asia som hadde kunne jobbet seg ut av fattigdommen uten en jobb og gå til eller ett marked hvor de fikk solgt det de laget....

Hva skulle være alternativet til dette? Ønsker vi i vesten at de fattige skal være fattige? Da kan vi jo bare gi de utviklingshjelp så kommer de seg aldri videre og vi får ren samvittighet for de vi er "snille".....

Du misforstår litt her nå.... det er ikke slik at ALLE fabrikker i Asia utnytter arbeiderne sine, slik som du skriver skulle man tro det er det du mener.

 

INGEN land har bygd seg opp på å misbruke arbeidere!!

 

Det man skal gjøre ved å være en selektiv forbruker er å handle fra de fabrikkene som har skikkelige vilkår for arbeiderne sine likevel om det koster litt mer.

 

Da ser de fabrikkene at de likevel ikke får solgt noe FØR de gir arbeiderne skikkelige vilkår.

Lenke til kommentar

Trådstarter: jeg er like mye imot slavearbeid som deg og sikkert de fleste andre, og støtter til en viss grad det du gjorde. Men jeg synes at det var unødvenig av deg å påpeke dette og med vilje påføre denne kvinnen dårlig samvittighet for dette, for noe som kanskje var en diamant utvinnet på "legalt" vis.

 

Det ville blitt noe annet om du drev med research på området til det vanlige og faktisk konfronterte dem som selger diamanter i Norge. Da ville det på en måte vært en kamp for deg, og det var dette du drev med. Men siden du ikke gjør dette (går jeg utifra, og du ikke har nevnt noe om det) blir det som at du begynner i helt feil ende. Sett fra et treningsperspektiv (for å komme med et eksempel) føler jeg det blir som å begynne med kosttilskudd når man til vanlig ikke spiser i det hele tatt.

 

Vet ikke om du helt forstår hva jeg mener her, men men. Poenget er at du heller kunne gått til dem som selger diamantene, i alle fall først. Denne jenten har ikke en gang kjøpt diamanten, forloveden har.

Lenke til kommentar

"Rett" og "galt" er begreper uten fasit. Det handler kun om personlige foretrekninger.

 

Men uansett, slik jeg ser det, har man ikke gjort noe galt om man ikke har gjort noe galt. Altså, om man kjøper en diamant gjennom frivillig handel, er man ikke ansvarlig for slaveriet og fangenskapen som har blitt brukt under produksjonen av edelsteinen. Dét er det slaveholderne og fangevokterne som er ansvarlige for.

 

Likevel er det viktig å huske på at man kan ha en påvirkning på markedet om man avstår fra å handle med selgere av blod-diamanter.

Lenke til kommentar
Hæ? Jeg leser en del om historie for tiden, og er det en ting jeg har lært er det at ALLE land har bygd seg opp ved å utnytte arbeidere.

Du vet det er en forskjell på å benytte og utnytte?

 

Ja. Men hvis du husker filmene om 1700-tallet og før... Hva handler filmene om?

 

Adelen.

Hva gjør adelen på?

Romanse, drama, og... Vel.

Kanskje de pisser og driter litt også, men ellers består arbeidet dere i å fortelle arbeiderene hva de skal gjøre, samt å tjene penger på andre sitt arbeid uten å løfte en finger.

 

Arbeiderene lages det ikke filmer om, fordi de ikke har noen liv annet enn å overleve.

Utroskap var straffbart med døden, og ute på landet måtte kvinner flytte tilbake til sine foreldre om mannen døde.

Og da her jeg ikke nevnt koloniseringen og slavearbeid i fremmede land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...