Venerable Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Nei. Jeg mener å huske at jeg var veldig glad på henne vegne. Men etter hvert kom vi inn på emnet om hun visste hvor diamanten kom fra. Hun sa hun ikke brydde seg, jeg spurte om hun ikke en gang visste om den kom fra slaver. Og hun sa fremdeles hun ikke brydde seg. Da sa jeg at det var en veldig umoralsk mening. Med tanke på hvor patetiske og urasjonelle enkelte folk er, så er det veldig naturlig at både hun og typen ble sinte. Men naturlig eller ikke, så er det fremdeles patetisk (Uansett hvor patetisk og umoralsk jeg potensielt er). Endret 31. januar 2010 av Venetar Lenke til kommentar
HValder Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Nei. Jeg mener å huske at jeg var veldig glad på henne vegne. Men etter hvert kom vi inn på emnet om hun visste hvor diamanten kom fra. Hun sa hun ikke brydde seg, jeg spurte om hun ikke en gang visste om den kom fra slaver. Og hun sa fremdeles hun ikke brydde seg. Da sa jeg at det var en veldig umoralsk mening. Med tanke på hvor patetiske og urasjonelle enkelte folk er, så er det veldig naturlig at både hun og typen ble sinte. Men naturlig eller ikke, så er det fremdeles patetisk (Uansett hvor patetisk og umoralsk jeg potensielt er). Greit at du aldri kjem til å kome nokon veg med saka di da, ingen som høyrer på ein som er patetisk og umoralsk. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Var dette noe du diskuterte på fylle? Jeg synes det er værre å diskutere slike temaer på fylla enn å kjøpe slavediamanter - for å sette det på spissen! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Jesus christ.... Har lyst å tro dere ikke bare er ute etter å trolle, men dere gjør det ikke lett. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Du får tru kva du vil, det er du som er "patetisk og umoralsk" Lenke til kommentar
Madebyme Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jesus christ.... Har lyst å tro dere ikke bare er ute etter å trolle, men dere gjør det ikke lett. Som jeg sa tidligere, alle har forskjellig syn på hva dem mener er moralsk og umoralsk. Husk også at andre kan være uenige i ditt innlegg. Eller bli provosert over at du bygger dette på noe du ikke helt selv støtter (hykleri). Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Å finne ut hvem av oss to som er best og verst er en veldig avansert sak som krever mye mer informasjon enn noen an oss har. Jeg ser bare den umoralske handlingen hennes i dette tilfellet. Hvem som er best og verst er en umulig oppgave! Best og verst er subjektivt, det finnes ingen objektiv fasit på slike spørsmål. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Hva som er best eller verst av å støtte slaveri og å ikke gjøre det? Det er det som er spørsmålet her. Hadde jeg fått en diamant, og fikk vite at det sansynligvis var slaver som hadde funnet den, ville jeg returnert den til butikken. INGEN fortjener å være slaver, og å kjøpe produkt av slave-arbeid ER å støtte slaveri. SÅ spørsmålet er: Hvorfor støtter så mange her slaveri? Er det fordi diamanter er pene at dere er villige til å la mennesker svette og dø for at dere skal kunne kjøpe dem og betale slaveholderene slik at de kan fortsette slaveriet, eller er det fordi dere virkelig, VIRKELIG ikke bryr dere om at dere støtter tortur og slaveri? Det må være er en av disse to: 1: Dere synes slaveri er greit 2: Dere bryr dere ikke For min del vet jeg ikke hvilken av disse to som er verst. Å passivt støtte tortur og slaveri så lenge det ikke rammer en selv, eller å faktisk anerkjenne at det foregår slaveri og støtte det så lenge det ikke rammer en selv. Endret 31. januar 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Madebyme Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hvorfor støtter så mange her slaveri?Er det fordi diamanter er pene at dere er villige til å la mennesker svette og dø for at dere skal kunne kjøpe dem og betale slaveholderene slik at de kan fortsette slaveriet, eller er det fordi dere virkelig, VIRKELIG ikke bryr dere om at dere støtter tortur? Neineinei. Jeg får mest sannsynlig en diamantring fra min en gang kommende forlovede, og den _kan_ være funnet av slaver. Jeg ville derimot ikke sagt nei, og jeg må nok si nei til om jeg støtter slaveri også! Vi lever i en verden der Kari og Ola Nordmann egentlig ikke har noe makt. Hvis du absolutt vil ha slutt på slaveri, er det ikke vits å komme her å skrive. Uansett hva du skriver, vil folk komme til å kjøpe ting som er laget av slaver. Dette kommer bare til å irretere vettet av deg. Sier igjen, hvis du absolutt vil ha slutt på slaveri, burde du sende brev til presidenten i USA, eller noen andre med _makt_. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Altså: Du bryr deg ikke om at du støtter slaveri. Å kjøpe tyvegods er å støtte tyveri -- og å kjøpe produkt av slave-arbeid ER å støtte slaveri. Likevel vet vi begge at du ikke ville kjøpt en stjålet diamant. Hva er verst: Tyveri, eller slaveri? Det er ikke en nøytral handling å kjøpe skitne diamanter, det er en aktiv handling som støtter slaveri: Ingen kan være MOT slaveri, og likevel kjøpe eller benytte produkter slaver har laget: Da støtter man slaveri, om enn hva man synes om det. Det finnes diamanter som er "sikre" -- de koster noe mer. MEN da er de garantert funnet av arbeidere, og ikke slaver. Uansett hva du skriver, vil folk komme til å kjøpe ting som er laget av slaver. Dette kommer bare til å irretere vettet av deg. Sier igjen, hvis du absolutt vil ha slutt på slaveri, burde du sende brev til presidenten i USA, eller noen andre med _makt_. Så fordi alle andre kjøper tyvegods, er det greit for deg? Du må ikke glemme at verden er begynt å bli ganske liberalistisk: Markedet har mest makt, mer makt enn statsledere. DU er en del av markedet, du er en forbruker, du har makten til å stoppe slaveri -- ved å ikke godta produkt av slave-arbeid. Om "alle andre gjør det" er det ingen unnskyldning. Spørsmålet er: STØTTER du slaveri, eller ikke. Hvis du IKKE støtter slaveri, så går du ikke med på å bruke ting slaver har laget. Hvis du går med ting slaver har laget støtter du slaveri, du liker bare ikke å tenke på det. Endret 31. januar 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Madebyme Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Altså: Du bryr deg ikke om at du støtter slaveri.Å kjøpe tyvegods er å støtte tyveri -- og å kjøpe produkt av slave-arbeid ER å støtte slaveri. Likevel vet vi begge at du ikke ville kjøpt en stjålet diamant. Hva er verst: Tyveri, eller slaveri? Man kan ikke gå rundt å tenke slik - jeg gjør ihvertfall ikke det. Alikavell må jeg få legge til at jeg _ikke_ støtter slave-arbeid. Hva _du_ mener er slave-arbeid får være opp til deg. Det er ikke en nøytral handling å kjøpe skitne diamanter, det er en aktiv handling som støtter slaveri:Ingen kan være MOT slaveri, og likevel kjøpe eller benytte produkter slaver har laget: Da støtter man slaveri, om enn hva man synes om det. Nok engang - det er måten _du_ ser på det. Det finnes diamanter som er "sikre" -- de koster noe mer. MEN da er de garantert funnet av arbeidere, og ikke slaver. Det er bra. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Spørsmålet er:STØTTER du slaveri, eller ikke. Hvis du IKKE støtter slaveri, så går du ikke med på å bruke ting slaver har laget. Hvis du går med ting slaver har laget støtter du slaveri, du liker bare ikke å tenke på det. Mulig det er det du lurar på, men ifølge trådtittelen er det ikkje det TS lurar på. Som eg sa tidligare: ein må gjere ei vurdering på når ein skal gjere eller sei visse ting. Reint praktisk så vil ikkje folk høyre på deg om du gjer dei opprørte, i tillegg risikerar du å gjere som TS og fornærme og/eller såre nokon. Forøvrig er det ikkje framlagt noko bevis på om diamanten faktisk kjem frå ei illegal virksomheit, strengt tatt er det tvilsamt tatt i betraktning Noreg og EUs import reglement. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Man kan ikke gå rundt å tenke slik - jeg gjør ihvertfall ikke det. Alikavell må jeg få legge til at jeg _ikke_ støtter slave-arbeid. Hva _du_ mener er slave-arbeid får være opp til deg. ??? Ikke tenke slik at å betale slavedrivere er å støtte slaveri? Om enn man ikke støtter slaveri etisk, så støtter man det i alle fall økonomisk ved å kjøpe diamantene deres. OG uten å få betalt ville ikke slavedriverene holdt slaver: Så... du støtter slaveri, per definisjon. Og jeg tror ikke slave-drivere bryr seg mye om den etiske kritikken din, så lenge du faktisk gir dem penger. Nok engang - det er måten _du_ ser på det. Du er tydeligvis ikke vant til å diskutere. Det du gjorde nå var å avvise argumentet mitt som subjektivt. Forklar heller HVA som er GALT med resonementet mitt: Ingen kan være MOT slaveri, og likevel kjøpe eller benytte produkter slaver har laget: Da støtter man slaveri, om enn hva man synes om det. Påstand: Man kjøper ikke produkter slaver har laget om man ikke støtter slaveri. Fakta: Du er villig til å bruke produkter av slavearbeid Konklusjon: Du støtter slaveri. Hvis ikke det er noe galt med påstanden min, eller er en logisk feilslutning i konklusjonen, så er konklusjonen min korrekt: Du støtter slaveri så lenge det ikke påvirker ditt liv negativt, men er nok moralsk mot slaveri, og ville reagert om noen du kjenner var slaver. Og virkelig, dette er ingenting personlig. Jeg ble bare mildt facinert over hvor ureflektert gjennomsnittsnordmenn og -damer er når jeg leste denne tråden: Det er tilsynelatende verre å være MOTSTANDER av slaveri enn å kjøpe produkter produsert av slaver, skal vi tro kritikken mot trådstarter. Jeg håper dette SKYLDES mangel på refleksjon heller enn at folkets faktiske opinion er å støtte slaveri. Endret 31. januar 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Madebyme Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Til Red Frostraven Jeg skjønner poenget ditt her, og det er litt vansklig å argumentere på det. Men om noen kom ut på gaten å spurte meg om jeg støtter slave-arbeid, ville jeg svart blankt nei. På en annen side forstår jeg godt hva du mener, ang. hvis alle sluttet å kjøpe slaveri-produkter, ville slavedriverene ikke hatt 'bruk' for slavene mer. Saken er bare den at, selv om jeg ikke støtter slave-arbeid, kan jeg ikke garantere/love å aldri kjøpe produkter som _kan_ være laget av slaver. De fleste bak disken på butikkene, vet heller ikke dette. Hadde vært fint om du kunne postet en side over klær og andre produkter som bevist blir laget av slaver, så skal jeg revurdere, før jeg kjøper noe. Mange går uvitende om denne type informasjon, og som sagt tidligere -> de fleste bak disken vet ikke. Lenke til kommentar
tgaup Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Bare for å sette ting litt i perspektiv: Det regnes med at ca. 1% av verdens diamanter nå er konfliktdiamanter. Ned fra ca 5% når krigene i Afrika var på det verste. Med andre ord er det forsvinnende liten sjanse for at nettopp hennes diamant skulle være en konfliktdiamant. I tillegg regner jeg med at de aller fleste norske gullsmeder har sitt på det rene i forhold til å kjøpe konfliktdiamanter. Det er dessverre slik at de aller fleste produkter vi i det rike vesten konsumerer er lagd av "slaver". Vi vil ha billige klær, mat- og andre forbruksvarer, og da blir ofte fattige mennesker utnyttet. Dette gjelder ikke bare diamanter, men trevirke, olje, tekstiler, kaffe og andre jordbruksvarer. Det er ikke lett å være en politisk korrekt forbruker, og ansvaret bør kanskje løftes opp på et politisk nivå, da det er dønn umulig for forbrukeren å følge med... Just my 2 cents... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_diamond http://en.wikipedia.org/wiki/Conflict-free_diamond Som sagt: Det finnes diamanter som kan spores tilbake til kilden, og disse er alltid merket, da det er en verdi i seg selv. Ved å kjøpe ringer og produkter som garantert ikke er produkt av slaveri bidrar man til å avskaffe slaveri. Det er per dags dato bare tobakk, ekte persiske tepper og diamanter som nesten garantert er resultatet av slave-arbeid eller barnearbeid (som også er slavearbeid, da barna ikke har noe valg). Og det er ikke meningen å være så moralsk og nedlatende, jeg bare vil støtte trådstarter som ikke har gjort noe galt ved å fortelle noen han kjenner en ubehagelig sannhet. Sannheten er sannheten, og ingen gjør noe galt i å fortelle sannheten. Jeg ble bare mektig irritert når mange i denne tråden sier at trådstarter gjorde noe GALT. Endret 31. januar 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
Madebyme Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Sannheten er sannheten, og ingen gjør noe galt i å fortelle sannheten.Jeg ble bare mektig irritert når mange i denne tråden sier at trådstarter gjorde noe GALT. Skjønner den. Nå er vi tilbake til det etiske: "Hva er riktig, hva er galt." Alle mennesker har forskjellige meninger, og noen er for trangsynt (desverre) til å _i det minste_ forstå hva motparten mener. Jeg er ganske åpen for ting fra alle perspektiv, og prøver mitt beste respektere motparten sin mening, selv om han/hun ikke mener det samme som meg. Men der forlanger jeg en viss respekt tilbake. Når det kommer til akkurat _dette_ emnet, er jeg litt usikker. For, jeg _vil_ jo ikke støtte slave-arbeid, men alikavell, skal jeg da slutte å røyke, slutte å drikke kaffe ASO ASO.. Skjønner? *ASO: forkortnig for And So On. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jada. Jeg forstår deg bedre enn jeg gir utrykk for Lenke til kommentar
Madebyme Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jada. Jeg forstår deg bedre enn jeg gir utrykk for Det er bra. Liker ikke å bli misforstått Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg spør igjen... sjekker du ting du selv kjøper eller var dette bare ett påfunn av deg som plutselig skulle bli "moralsk"? Svar ærlig, det er umoralsk å lyge!! Nei jeg gjør ikke det. Og selv om jeg burde (Vær så snill å gi meg gode linker til steder som gir informasjon om dette, fordi jeg vil) så er ikke dette poenget i saken. Dog det er et viktig poeng å nevne! Poenget i denne saken er at personene ikke brydde seg om det kom fra slaver eller ikke. Du skal være klar over at mange av dine elektroniske dingser inneholder Columbitt-tantalitt som kommer fra gruver i f.eks kongo, der fattigfolk arbeider dagen lang, og ikke får noenting igjen for det, arbeidet er både farlig, og svært udnerbetalt. Columbitt-tantalitt brukes i bla mobiltelefoner, laptoper osv, du bør sørge for å kaste alt slik utstyr du har! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå