Gå til innhold

Trenger litt moralsk 'validation'

Anbefalte innlegg

Det er ein ting at ein må byrje ein plass dersom ein vil oppnå noko, men det er visse plassar ein bør unngå.

Dette er eit godt eksempel på ein slik plass. Dårleg ordval av jenta å sei at ho gir faen, men sannsynlegvis er grunnen til at ho viste deg ringen i første omgang fordi ho var forlova, ikkje fordi ho var stolt over å ha misbrukt niggerbarn i Afrika.

Hvis hun ikke er stolt over å misbruke personer (Ikke nødvendigvis barn) i Afrika, så burde hun aldri være stolt over å vise den. Hun burde ikke akseptert den i hele tatt.

Kjærlighet er en sterk sak. Men moral bør (BØR, jeg vet den ikke alltid gjør det, men den BØR) overgå det.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis hun ikke er stolt over å misbruke personer (Ikke nødvendigvis barn) i Afrika, så burde hun aldri være stolt over å vise den. Hun burde ikke akseptert den i hele tatt.

Kjærlighet er en sterk sak. Men moral bør (BØR, jeg vet den ikke alltid gjør det, men den BØR) overgå det.

Jeg spør igjen... sjekker du ting du selv kjøper eller var dette bare ett påfunn av deg som plutselig skulle bli "moralsk"?

Svar ærlig, det er umoralsk å lyge!!

Lenke til kommentar

Det er nok desverre mange som ikke tenker over hvor ting de har på seg/kjøper kommer fra. Og da om noen plutselig kommer å forteller den personen dette, er det lettere å legge det fra seg, enn å innse hva man faktisk har gjort.

Lenke til kommentar
Jeg spør igjen... sjekker du ting du selv kjøper eller var dette bare ett påfunn av deg som plutselig skulle bli "moralsk"?

Nei jeg gjør ikke det. Og selv om jeg burde (Vær så snill å gi meg gode linker til steder som gir informasjon om dette, fordi jeg vil) så er ikke dette poenget i saken. Dog det er et viktig poeng å nevne!

Poenget i denne saken er at personene ikke brydde seg om det kom fra slaver eller ikke.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Det er ein ting at ein må byrje ein plass dersom ein vil oppnå noko, men det er visse plassar ein bør unngå.

Dette er eit godt eksempel på ein slik plass. Dårleg ordval av jenta å sei at ho gir faen, men sannsynlegvis er grunnen til at ho viste deg ringen i første omgang fordi ho var forlova, ikkje fordi ho var stolt over å ha misbrukt niggerbarn i Afrika.

Så du veit allerede at diamanten er frå illegal diamantvirksomheit?

Lenke til kommentar
Så klart ikke. Det var meningen hennes om at det ikke hadde noe å si jeg ble irritert på. Jeg tror (Håper) norske diamantforhandlere ikke tar imot slike diamanter. Hele poenget er som sagt at hun ikke brydde seg.

Er du så sikker på at ho ikkje bryr seg? Meir sannsynleg at ho blei sint fordi du oppførte deg som du gjorde, det du sa er slikt eg hadde sagt dersom eg var forbanna og ville øydelegge kvelden for nokon.

Lenke til kommentar

Nei jeg gjør ikke det. Og selv om jeg burde (Vær så snill å gi meg gode linker til steder som gir informasjon om dette, fordi jeg vil) så er ikke dette poenget i saken. Dog det er et viktig poeng å nevne!

Poenget i denne saken er at personene ikke brydde seg om det kom fra slaver eller ikke.

Her er noen sider:

http://www.dyretesting.no/forbruker/liste-r0d-alt.html

http://www.unicef.no/page?id=120&key=2201

Lenke til kommentar

Er vel ett stort poeng dette... å feie småsand foran døra til andre mens det er en haug av dritt foran din egen er umoralsk i seg selv.

Slik er det ett ord for... det kalles å være dobbeltmoralsk, hørt det ordet?

Edit:

Å være moralsk betyr ikke bare å gjøre de riktige valg KUN når det passer en selv men det handler også om egeninnsats og da mener jeg ikke innsats som i å skjelle ut andre men å faktisk gjøre noe selv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Hvis du ikke tenker på alt dette vil jeg si at du bare er dobbelmoralsk og kun stiller spørsmål når det passer deg men ikke når det er egne ting det er snakk om.

So? Med det synet der kan man ikke si noe imot med mindre man bare spiser kjemikalier og går naken alene i et hus uten vinduer.

Man må kunne være negativ til noe uten at man må tenke på hver minste detalj.

Lenke til kommentar

Unicef sin side gav ingen informasjon om hvilke produkter man bør holde seg unna. Og dyretesting blir jeg med en gang litt skeptisk til. Hvordan kan jeg stole på dem? Men siden de nevner Colgate skal jeg absolutt sjekke opp saken. Så takker for den lenken.

Er vel ett stort poeng dette... å feie småsand foran døra til andre mens det er en haug av dritt foran din egen er umoralsk i seg selv.

Edit:

Å være moralsk betyr ikke bare å gjøre de riktige valg KUN når det passer en selv men det handler også om egeninnsats og da mener jeg ikke innsats som i å skjelle ut andre men å faktisk gjøre noe selv.

Jeg vet jeg er dobbeltmoralsk i mange tilfeller (Spesielt i forhold til spising av andre dyr). Men dette er noe jeg er svært kritisk til meg selv om, jeg hater faktisk meg selv pga. det. Og jeg er svært velkommen for all kritikk på emnet. Og alle angrep på meg selv for å være dobbeltmoralsk på andre områder.

Det jeg tok denne dama for var får å gi faen i slaver, og å på en måte være villig til å støtte slaver så lenge hun fikk en diamantring. Noe jeg mener jeg er fucked up og umoralsk. Dobbeltmoral hos meg selv i forhold til andre områder og hennes er ingen unnskylding. Hun burde sosialt sett straffes for det. Og det burde jeg også for mine umoralske handlinger.

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Hvis du ikke tenker på alt dette vil jeg si at du bare er dobbelmoralsk og kun stiller spørsmål når det passer deg men ikke når det er egne ting det er snakk om.

So? Med det synet der kan man ikke si noe imot med mindre man bare spiser kjemikalier og går naken alene i et hus uten vinduer.

Man må kunne være negativ til noe uten at man må tenke på hver minste detalj.

Det stemmer, men ein er ikkje noko mindre dobbeltmoralsk av den grunn. Poenger er heller at ein må vere villig til å ofre noko sjølv også. Og i denne samanhengen var utspillet frå TS til stor ulempe for den nyforlova jenta, hvis det er noko som er umoralsk så er det å sette eigne verdiar foran andres.

Unicef sin side gav ingen informasjon om hvilke produkter man bør holde seg unna. Og dyretesting blir jeg med en gang litt skeptisk til. Hvordan kan jeg stole på dem? Men siden de nevner Colgate skal jeg absolutt sjekke opp saken. Så takker for den lenken.

Edit:

Jeg vet jeg er dobbeltmoralsk i mange tilfeller (Spesielt i forhold til spising av andre dyr). Men dette er noe jeg er svært kritisk til meg selv om, jeg hater faktisk meg selv pga. det. Og jeg er svært velkommen for all kritikk på emnet. Og alle angrep på meg selv for å være dobbeltmoralsk på andre områder.

Det jeg tok denne dama for var får å gi faen i slaver, og å på en måte være villig til å støtte slaver så lenge hun fikk en diamantring. Noe jeg mener jeg er fucked up og umoralsk. Dobbeltmoral hos meg selv i forhold til andre områder og hennes er ingen unnskylding. Hun burde sosialt sett straffes for det. Og det burde jeg også.

Da er mao du den værste syndaren her da, sidan du innrømmer at også du faller innan din eigen katekori av kritikk og i tillegg plager andre mennesker med pisspreiket ditt.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Jeg vet jeg er dobbeltmoralsk i mange tilfeller...

Fint du ser dette selv...

Selv tenker jeg en del ting rundt miljø, forhold i uland, etc men skal innrømme jeg ikke har gjort mye selv for dette men jeg viser da heller ikke en pekefinger til andre heller.

Jeg vil påstå at å uttale seg om slike ting når man ikke gjør noe med det selv ødelegger mer for saken enn det hjelper da troverdigheten til de som uttaler seg om slikt da bli null.

Blir nesten som å holde en apell mot pelsoppdrett ikledd en pels, skjønner du hvor jeg vil?

Lenke til kommentar
Da er mao du den værste syndaren her da, sidan du innrømmer at også du faller innan din eigen katekori av kritikk og i tillegg plager andre mennesker med pisspreiket ditt.

Hvordan i alle dager er jeg den verste synderen når jeg ser mine egne moralske problemer (Problemer som du mest sannsynlig ikke syns er problemer i hele tatt), i motsetting til andre som faktisk gjør umoralske handlinger og syns det er greit?

Lenke til kommentar

WTF?

Så lenge du kjøper et hvilket som helst produkt fra kina, kan du være sikkert på at det sitter 18 fattige jævler der produksjonen startet som tjener 4 kroner om dagen. Hvordan skal man leve med det synet du beskriver? Hvordan kan jeg betale moms i det norske samfunn når jeg vet at vi er i krig der sivile dør? Hvordan kan jeg jobbe og betale en del av inntekten til staten Norge som godtar pelsoppdrett? Hvordan kan jeg kjøpe mobiltelefon, tv, mp3-spiller, data, når jeg vet at det resulterer i at søppelet mitt blir shippa til en fattig landsby der barna bor i kjemikaliene fra mitt avfall? Hvordan kan jeg kjøpe noe som helst, når det er de fattige som produserer og jeg blandt de rike som konsumerer?

Av og til må man gi faen eller ta selvmord. Livet er dritt.

Hvordan i alle dager er jeg den verste synderen når jeg ser mine egne moralske problemer (Problemer som du mest sannsynlig ikke syns er problemer i hele tatt), i motsetting til andre som faktisk gjør umoralske handlinger og syns det er greit?

At man innser at livet er dritt gjør det ikke mindre brunt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hva er egentlig forskjellen...

Lenke til kommentar
Av og til må man gi faen eller ta selvmord. Livet er dritt.

Der kjører du et jævlig strekt argument Abigor.

Men jeg håper du ser forskjellen på folk som tjener 4 kr. dagen (Eller whatever, som forresten er mye mer enn 4 kr. i Norge). og slaver. Og hvordan det er mye lettere å bli kvitt slik forferdeligheter som diamantslaver, enn det er å bli kvitt ting som fattigdom.

Hva er egentlig forskjellen...

Så jeg er tydeligvis ikke den verste lenger? Siden du ikke ser en forskjell that is.

Jeg har aldri sagt at jeg er bedre enn denne jenta. Å finne ut hvem av oss to som er best og verst er en veldig avansert sak som krever mye mer informasjon enn noen an oss har. Jeg ser bare den umoralske handlingen hennes i dette tilfellet. Og uansett hva slags umoralske handlnger jeg gjør, så kan jeg fremdeles prøve å hjelpe verden med å gjøre andre folk oppmerksom og å kritisere andre sine umoralske handlinger.

Sier du at en f.eks drapsmann (Ta Hitler som et ekstremt eksempel) aldri har lov å mene og å si ifra om at andre er umoralske?

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det: Hun er veldig glad for å være forlovet og er stolt av ringen sin, svever i skyene og alt det der. Du kommer etter å ikke ha sett hverandre på mange år og slenger " DU ER UMORALSK!!!! BARNA I AFRIKA 1111oneoneone osv" i trynet hennes. Hvilken reaksjon hadde du venta deg? "å herregud hva her jeg gjort!?!?! MÅ LEVERE TILBAKE RINGEN Å BRENNE SJAPPA, STARTE DEMONSTRASJON OG STIFTE EGET PARTI MOT DIAMANTER FRA ULAND!"

Ja, jeg overdriver veldig. Nei, jeg regner ikke med at du skal ta meg veldig seriøst. Og ja jeg synes tråden er ganske meningsløst ettersom du klart skjønner at du såra henne med moralpreiken. At typen hennes reagerer er vel rimelig naturlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...