fcuk_IT Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Når det gjelder objektiv bytte er jeg litt nøye. Som de fleste andre starter jeg med å sette objektivet det skal byttes til, samt kamera med påsittende objektiv begge ved siden av hverandre på et bord eller annen passende flate. Jeg er også nøye med å ikke bytte objektiv dersom det har vært mye aktivitet i rommet nettopp da dette har en tendens til å føre til mye støv svevende rundt i rommet. Jeg skifter ikke på badet da den høye luftfuktigheten kan føre til at evt. støvpartikler mye lettere "sveises" fast. Det neste jeg gjør, det er å løsne kamerahuset fra objektivet, uten å ta dem fra hverandre, og så rotere disse slik at jeg kan overføre huset til neste objektiv uten å vri på dette. Om det er stor høydeforskjell sørger jeg for å holde hus og/eller objektiv slik at jeg kun må bevege huset i sideretning. Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Sett på en bit dobbeltsidig tape på innsiden av dekslet som beskytter "baksiden" av objektivet. Har du støv eller andre fremmedelementer i bakenden av objektivet, så vil dette feste deg her. /Jan Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 200-300 kroner gidder jeg ikke bruke forsikringen på forsikring er foresten på expert.. Kan være at kamera bare trenger en rigtig god rens for den dumme bruken av qtip har nok en del lo stt seg rundt forbi.. Over mattskiva er den helt tett over eller? Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg gjorde noe lignende engang og jeg var selvsagt innom selve sensoren også med en qtips. Det så ikke bra ut, men jeg gikk ut fra at jeg ikke hadde skadet noen men bare laget skittstriper. Istedenfor å spør på nettet eller sjekke med noen som kunne det, satte jeg meg heller ned å tenkte over problemet. Det endte med at jeg hentet litt industriellsprit og tok en tur rundt i butikkene i nærheten og kjøpte alle qtips merkene jeg fant. Så testet jeg dem sammen med spriten på en glassplate. De billigste qutipsene jeg kjøpte (de var fra ICA) loet ikke og gikk ikke i oppløsning. Så startet jeg med å rensen, fuktet bitte litt med en qutips med sprit, tørket av med en tør qtips. Dette gjentok jeg til jeg var fornøyd. Både speilet og bildene var helt fine etterpå. Må tilføye at industriell sprit er helt rein sprit med brekningsmiddel. Det går ikke an å få tak i dette på butikken. Nå har jeg kjøpt meg blåsebelg og diverse renseutstyr. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Noen av dere er en smule hysteriske, i alle fall sett med en pressefotografs øyne, jeg bytter objektiv over 10 ganger daglig, i alle slags forhold, og det har alltid gått bra, selv etter å ha blottet speilet under rotoren på ett heilkopter som tar av i snødrev. Ingenting litt trykkluft ikke ordnet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Noen av dere er en smule hysteriske, i alle fall sett med en pressefotografs øyne. Har man bortimot uendelig tilgang på fotoutstyr er det ingen grunn til å bli hysterisk Endret 4. februar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Tviler på at man har uendelig tilgang på fotoutstyr som pressefotograf idag. Og nå sier han jo at det har gått bra, og jeg antar at han med det ikke underforstått sier "det gikk fint, for jeg kasta jo bare objektivet etterpå". Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Må tilføye at industriell sprit er helt rein sprit med brekningsmiddel. Det går ikke an å få tak i dette på butikken. Nå har jeg kjøpt meg blåsebelg og diverse renseutstyr. er ikke helt rett at det er brekningsmiddel i industriell/hospitalsprit. Men der er noe de kaller denatureringsmiddel, som egentlig ikke er annet enn et stoff som setter dårlig smak på spriten. Du kan dermed ikke bare tilsette blandevann etter ønske da den dårlige smaken vil skinne igjennom. Men derimot kan du lage bla tyrkisk peppershots på gamlemåten og likører på frukt og bær med litt kraftig smak med stort hell... en lille digresjon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 er ikke helt rett at det er brekningsmiddel i industriell/hospitalsprit. Men der er noe de kaller denatureringsmiddel, som egentlig ikke er annet enn et stoff som setter dårlig smak på spriten. Du kan dermed ikke bare tilsette blandevann etter ønske da den dårlige smaken vil skinne igjennom. Men derimot kan du lage bla tyrkisk peppershots på gamlemåten og likører på frukt og bær med litt kraftig smak med stort hell... Men er ikke slik sprit relativt dyr? Slik at det er billigere å kjøpe en billig vodka til slike formål? Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Var en tur innom Elite Foto i Stavanger i dag og fortalte om problemet med fokusglasset, og fikk blåst kamera reint + det positive var at det spille ingen rolle om det er noe støv der.. Det koster derimot rundt 1000 kr å få byttet dette noe jeg egentlig kansje ikke burde bry meg om.. Knallbra service iallefall Endret 5. februar 2010 av hubbix Lenke til kommentar
bObleJet Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 er ikke helt rett at det er brekningsmiddel i industriell/hospitalsprit. Men der er noe de kaller denatureringsmiddel, som egentlig ikke er annet enn et stoff som setter dårlig smak på spriten. Du kan dermed ikke bare tilsette blandevann etter ønske da den dårlige smaken vil skinne igjennom. Men derimot kan du lage bla tyrkisk peppershots på gamlemåten og likører på frukt og bær med litt kraftig smak med stort hell... Men er ikke slik sprit relativt dyr? Slik at det er billigere å kjøpe en billig vodka til slike formål? av og til har det vært mulig å låne slikt av bla arbeidsgivere og tidligere under førstegangstjenesten... Lenke til kommentar
Atle Riska Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Er og ein av de som har dritte meg ut. Kjøpte trykkluft på Claus Olsen og blåste med. Frøys ned heile sensoren. Det dumme var at eg greide å redde kameraet etter på. ( vil kjøpe meg ein D700 ) Så nå må eg vel prøva igjen Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Er og ein av de som har dritte meg ut. Kjøpte trykkluft på Claus Olsen og blåste med. Frøys ned heile sensoren. Det dumme var at eg greide å redde kameraet etter på. ( vil kjøpe meg ein D700 ) Så nå må eg vel prøva igjen Trykkluft er ekstremt skummelt på mer enn en måte, det kan også bli kastet ut små partikler som gjør store skader (tenk steinsprut i frontruta på bilen) Endret 5. februar 2010 av TGB Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Noen av dere er en smule hysteriske, i alle fall sett med en pressefotografs øyne. Har man bortimot uendelig tilgang på fotoutstyr er det ingen grunn til å bli hysterisk Tviler på at man har uendelig tilgang på fotoutstyr som pressefotograf idag. Og nå sier han jo at det har gått bra, og jeg antar at han med det ikke underforstått sier "det gikk fint, for jeg kasta jo bare objektivet etterpå". Uendelig er nok ikke ordet nei, men man er jo forsikret, og har gjerne rens i den pakken også, akkurat som mange privatpersoner. Det jeg mener er at det går bra, utstyret tåler somregel mye mer enn man tror, men litt mindre enn man håper. Å føle at man må sitte utendørs i vindstille omgivelser for å bytte objektiv høres for meg ut som noe som begrenser fotografiene dine langt mer enn ett støvkorn på sensoren en gang i blant. Og i 99% av tilfellene kan det bare blåses bort. Øyeblikket du gikk glipp av kan ikke pustes tilbake. Gode fotografer som ikke tørr bruke utstyret sitt er det tristeste jeg vet. Forsikre det! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. februar 2010 Del Skrevet 8. februar 2010 Uendelig er nok ikke ordet nei. Gode fotografer som ikke tørr bruke utstyret sitt er det tristeste jeg vet. Forsikre det! Vel var et litt ironi i mitt innlegg,med en liten baktanke Forsåvidt enig med deg angående forsiktighet,jeg lar ikke omgivelsene hemme et objektivbytte. Tar heller og flytter på meg litt en å bytte objektiv rett under et operativ helikopter,men når det gjelder rengjøring av sensor/prismehus er heller ikke nevnte helikopter rette stedet. Og trykkluft er faktisk ikke så lurt,spesielt hvis man bruker en kompressor/slanger*,faktisk så er det endel partikler som kommer i en relativ stor fart ut i fra blåsemunnstykket,Derimot og bruke en aerosolboks med ren luft veldig forsiktig og på litt avstand et bedre alternativ. * En standard rimelig kompressor ligger filtreringen på 50>300ppm,for å unngå flygende metallpartikler trenger du filtrering på <50ppm.Og har man kondens i kompressoren så får man i tillegg is-partikler,for og slippe vann/oljer i luften er filtreringen på 1μm.Da snakker vi om "sykehuskvalitet"på luften. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå