hubbix Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg tror jeg har gjort det Da jeg så en flekk i viewfinderen.. Først testa jeg med å løsne opptikken som som du gjør når du skal ta av opptikk, flekken var på samme plass da tenkte jeg at det er nøtt til å være på fokusglasset da jeg kikket igjennom viewfinder opp mot en taklampe var den på akkurat samme plass. ugh!! Da gjorde jeg det dummeste i hele verden, med å ta en qtip og forsiktig gå over fokusglasset og da forsvant støvpartikkelen men til gjenjeld fikk jeg noen striper på glasset kun når jeg ser i viewfinder... DETTE ER NOK FY FY HAR JEG SKJØNT i dslr verden.. Har ikke skaffet meg blåsebelg enda noe jeg må gjøre. Har også fattet at DSLR er veldig ømfitlige kamera.. lert meg en lekse.. Hvor mye vil det koste meg og få skiftet glasset og kansje speilet tror jeg var litt borti det og ????? Censor heldigvis ikke.. Føler meg utrolig dum... Lenke til kommentar
tvister Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Mest sannsynlig så er det mattskiva du har vært borti med Q-tipen, og den skulle ikke være så allt for dyr å skifte. Stripene på den skal ikke ha noe å si for bildene, og om du har kommet bort i speilet's overflate så skal ikke det heller ha noe å si for bildet så lenge det virker som det skal. Lenke til kommentar
hubbix Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) huff ja høres betryggende ut takk.. gidde ikke en gang å prøve meg på garanti. da jeg det var sjøforskylt tabbe.. shit happends har forsikring på 3 år og allting.. får ta å stikke nedom japanfoto og heller betale for å fikse det har lært iallefall.. heretter blir det blåsebelg og renseverktøy som er beregnet til DSLR... Håper også at dem kan skaffe nytt fokusglass sånn at jeg slipper å vente så lenge har allerede venter i en måned på selve kamera BILDENE ER HELT FINE MEN SKULLE ALDRIG ROTA INNI DER Endret 31. januar 2010 av hubbix Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Hvis du har betalt for "Supersikring" hos Japan Photo så skal det dekke reparasjonen. Sitat: "SuperSikring beskytter deg i tillegg mot uforutsette eller selvforskyldte skader". Endret 31. januar 2010 av Kristallo Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Du er ikke førstemann/kvinne og blir sikkert ikke siste heller. De er noen forholdsregler man burde anvende ved bruk av dslr. Ikke skru av objektivet unødvendig. Objektivbytte burde skje raskt og kameraet burde handteres så framsiden hele tiden er nedover. Rengjør regelmessig med en blåsebelg så partikler ikke får "satt seg fast",Rengjør i et støvfritt miljø "badet" og hold kameraet med åpningen delevis nedover.Bruk speilopp-lås. La kameraet "hvile" i en tett bærepose ved store temperaturskifte "÷>+" en halvtimestid før anvendelse så det ikke blir kondens i kameraet. Bruk aldri makt på et speilreflekskamera. Når jeg bytter objektiv så tar jeg først og kontrollerer objektivet jeg skal anvende for støv i enden som skal inn i kameraet,stiller objektivet på et flat underlag med beskyttelse-dekslet løst på og guidemerket fra meg. Holder kameraet i venstre hand og langfingeren på objektivet-utløserknappen,objektivet peker nedover.Vrir av objektivet med høyre hand og setter det fra meg,flytter over beskyttelse-dekslet og monterer det nye objektivet.kamerafronten peker nedover under hele prosessen og frontdekslet står på. Rengjorde kameraet hyppig de første månedene etter kjøpet,siden har ikke rengjøring vært ansett som nødvendig. Edit:vil overhode ikke anbefale noen og bruke trykkluft direkte inn i et kamera,spesielt fra en luftkompressor.Den forholdsvis høye luftgjennomstrømningen vil raskt fryse ned innmaten og kan forårsake kondens som igjen vil la partikler feste seg bedre mot overflater. Endret 31. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Du er ikke førstemann/kvinne og blir sikkert ikke siste heller. De er noen forholdsregler man burde anvende ved bruk av dslr. Ikke skru av objektivet unødvendig. Objektivbytte burde skje raskt og kameraet burde handteres så framsiden hele tiden er nedover. Rengjør regelmessig med en blåsebelg så partikler ikke får "satt seg fast",Rengjør i et støvfritt miljø "badet" og hold kameraet med åpningen delevis nedover.Bruk speilopp-lås. La kameraet "hvile" i en tett bærepose ved store temperaturskifte "÷>+" en halvtimestid før anvendelse så det ikke blir kondens i kameraet. Bruk aldri makt på et speilreflekskamera. Når jeg bytter objektiv så tar jeg først og kontrollerer objektivet jeg skal anvende for støv i enden som skal inn i kameraet,stiller objektivet på et flat underlag med beskyttelse-dekslet løst på og guidemerket fra meg. Holder kameraet i venstre hand og langfingeren på objektivet-utløserknappen,objektivet peker nedover.Vrir av objektivet med høyre hand og setter det fra meg,flytter over beskyttelse-dekslet og monterer det nye objektivet.kamerafronten peker nedover under hele prosessen og frontdekslet står på. Rengjorde kameraet hyppig de første månedene etter kjøpet,siden har ikke rengjøring vært ansett som nødvendig. For egen del har jeg rengjort ute på en vindstille dag, tror neppe badet er så mye mer støvfritt enn andre rom? Tor Endret 31. januar 2010 av TorVidle Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Hvis man nettopp har brukt dusjen/badekar så vil det være mye mindre støvpartikler i lufta pga. fuktigheten. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg tror jeg har gjort det Da jeg så en flekk i viewfinderen.. Først testa jeg med å løsne opptikken som som du gjør når du skal ta av opptikk, flekken var på samme plass da tenkte jeg at det er nøtt til å være på fokusglasset da jeg kikket igjennom viewfinder opp mot en taklampe var den på akkurat samme plass. ugh!! Da gjorde jeg det dummeste i hele verden, med å ta en qtip og forsiktig gå over fokusglasset og da forsvant støvpartikkelen men til gjenjeld fikk jeg noen striper på glasset kun når jeg ser i viewfinder... DETTE ER NOK FY FY HAR JEG SKJØNT i dslr verden.. Har ikke skaffet meg blåsebelg enda noe jeg må gjøre. Har også fattet at DSLR er veldig ømfitlige kamera.. lert meg en lekse.. Hvor mye vil det koste meg og få skiftet glasset og kansje speilet tror jeg var litt borti det og ????? Censor heldigvis ikke.. Føler meg utrolig dum... Klarte å gjøre nøyaktig det samme som deg for kort tid siden, skulle nesten tro jeg hadde skrevet det innlegget der gitt Noen kaller det matteplate men jeg tror som du sier at det rette navnet er fokusplate, men uansett koster det ikke mer enn 250-300kr å skifte den ut, å den jobben tar ikke mer enn et minutt. Kjøpte meg en blåsebelg og "penn" med kost i den ene enden og no erubber greier i den andre når jeg var i spania, kostet ca 150kr til sammen. Er neppe så mye mer kostbart i norge. Men jeg tror vel at blåsebelgen gjore den beste jobben. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Mattskiva kan du om den allerede har striper rengjøre med samme utstyr man benytter på sensor (har gjort denne feilen selv for lenge siden). For mitt vedkommende ble den god som ny, du trenger ikke ta ut mattskiva for å rengjøre den da alt ligger på nedsiden mot speilet (tar du den av bør du være ytterst forsiktig med støv, ellers har du søkerhuset stappfull av støvpartikler). Edit: Stripene er mest sannsynlig ikke fysiske striper, men heller "streker" som kan pusses/renses bort. Endret 31. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) [*]Rengjør regelmessig med en blåsebelg så partikler ikke får "satt seg fast",Rengjør i et støvfritt miljø "badet" og hold kameraet med åpningen delevis nedover.Bruk speilopp-lås. For dem som har(meg inkludert) tørketrommel på badet, er dette det verste rommet i hele huset... Endret 31. januar 2010 av BIGG Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) For dem som har(meg inkludert) tørketrommel på badet, er dette det verste rommet i hele huset... Sett på dusjen i noen minutter først så fjerner den betydelige mengder av eventuelt støv i lufta. Både direkte ved at luften 'passerer' gjennom dusjstrålen og alle viktigst indirekte ved å øke luftfuktigheten slik at svevende støv blir tyngre og legger seg. Men det er klart at badet bør være rimelig nyvasket så det ikke er haugevis med støv på benken/vasken osv. som man hvirvler opp når man skal herje med kameraet. Endret 31. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
Transponder79 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Når jeg bytter objektiv så tar jeg først og kontrollerer objektivet jeg skal anvende for støv i enden som skal inn i kameraet Jepp, dette er veldig viktig. Jeg blåser alltid rent den enden hver gang jeg har byttet objektiv før jeg setter på plass det bakre dekselet. Kjenner flere som blåser rent sensoren sin ekstremt ofte og plages mye med støv. Samtidig har de bakre deler av objektiver som ser ut som om de er gnidd i en haug med møkk - eller oppbevarer objektivene sine uten bakdeksel nede i fotobaggen sin. Utrolig mange som ikke ser den sammenhengen der. Endret 31. januar 2010 av Transponder79 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Beste stedet er ute om sommeren med litt svak vind (har en fantastisk balkong på 5 * 2 meter til dette formålet). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Beste stedet er ute om sommeren med litt svak vind (har en fantastisk balkong på 5 * 2 meter til dette formålet). POLLEN Lenke til kommentar
TGB Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Beste stedet er ute om sommeren med litt svak vind (har en fantastisk balkong på 5 * 2 meter til dette formålet). POLLEN Man må ikke gjøre det i verst tenkelige tidsperiode. Har gått ekstremt bra så langt (gjør det t.o.m. innendørs om dagen). Tror det med støv i rommet blir et stort problem henger sammen med teknikk og tid man tar. Edit: Bruker ca 1-2 min på å rense sensor på D3 og fullformat (crop sensor er mye enklere). Dette er tid fra jeg tar av objektiv til objektiv er på igjen. Bruker sensor loupe (7x med lys), gjør prosessen ekstremt enkel Endret 31. januar 2010 av TGB Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) [*]Rengjør regelmessig med en blåsebelg så partikler ikke får "satt seg fast",Rengjør i et støvfritt miljø "badet" og hold kameraet med åpningen delevis nedover.Bruk speilopp-lås. For dem som har(meg inkludert) tørketrommel på badet, er dette det verste rommet i hele huset... Jeg er ikke så himla familiær med sånne tørketromler,med skal de ikke transportere luften/kondensen/støv ut av rommet ? Hvis ikke så vil jo store partikler feste seg i lofiltret og svevepartiklene vil jo relativt for falle ned da rommet har en forholdsvis høy luftfuktighet,så skulle tro at noen minutter etter kles-tørkingen vil badet være ypperlig til det formålet. Men det er ikke alltid at alle løsninger passer til alle,så ved bruk av normal fornuftighet burde det ikke være et stort problem og rense kamerahuset på et dertil egnet sted. Endret 31. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 [*]Rengjør regelmessig med en blåsebelg så partikler ikke får "satt seg fast",Rengjør i et støvfritt miljø "badet" og hold kameraet med åpningen delevis nedover.Bruk speilopp-lås. For dem som har(meg inkludert) tørketrommel på badet, er dette det verste rommet i hele huset... Jeg er ikke så himla familiær med sånne tørketromler,med skal de ikke transportere luften/kondensen/støv ut av rommet ? Hvis ikke så vil jo store partikler feste seg i lofiltret og svevepartiklene vil jo relativt for falle ned da rommet har en forholdsvis høy luftfuktighet,så skulle tro at noen minutter etter kles-tørkingen vil badet være ypperlig til det formålet. Men det er ikke alltid at alle løsninger passer til alle,så ved bruk av normal fornuftighet burde det ikke være et stort problem og rense kamerahuset på et dertil egnet sted. Kondenstørketromler(som er det mest vanlige i dag) har ikke lufting ut. Derfor vil det bli mye fint støv som går gjennom filteret. I tillegg blir det ganske varmt i rommet, noe som er perfekt for svevestøv! Men man behøver jo ikke å rense kamera mens trommelen går(eller rett etterpå)! Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Kan da ikke være vanskelig å lage seg en plexiglass-boks med vifte og filter for dette formålet. Tror pinadø jeg skal lage meg et prosjekt på det. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Kan da ikke være vanskelig å lage seg en plexiglass-boks med vifte og filter for dette formålet. Tror pinadø jeg skal lage meg et prosjekt på det. Det enkleste er bare å ta noen minutter ute på en vindløs dag så er du ferdig, hvorfor ikke velge det enkleste? Tor Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Kan da ikke være vanskelig å lage seg en plexiglass-boks med vifte og filter for dette formålet. Tror pinadø jeg skal lage meg et prosjekt på det. Det enkleste er bare å ta noen minutter ute på en vindløs dag så er du ferdig, hvorfor ikke velge det enkleste? Tor Det har du helt rett i, men hvorfor ikke har det litt gøy med det samme. Men da må man jo selvfølgelig synes om å drive på med slik. I alle fall mer givende en dusj og tørketrommel (så i grunnen virker det jo som dette kan være et problem jamfør diskusjonen over) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå