Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen naturlige beroligende?

Gjest Guest_Anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Anonym_*

Noen som har erfaringer på dette feltet? Jeg har i lengre tid slitt med diverse, angst, stress og indre uro. Får noen anfall nå og da, følelse av å miste kontrollen på ting, og blir liksom redd og skjelven. Er jo en kjent sak at du ikke selv greier å styre dette selv, så mange tyr jo til sterke medikamenter.

Men til saken: det finnes jo flere helsekostprodukter som skal roe ned (til tross for lite virkninger). Jeg er redd for å overdosere og få uante virkninger. Har likevel prøvd forskjellige ting som valerina og living north roer kroppen, disse funka ikke noe særlig. Men så prøvde jeg Nervisan (humle og melisse), og denne funka faktisk på meg. Stresset forsvinner og jeg fokuserer plutselig på andre ting rundt meg. Snodig. Den fungerer kanskje opptil ett døgn.

Andre som har prøvd dette? Eller evt andre ting som fungerer? Syn på saken? Jeg ser altså bort i fra placebo-effekten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sprayer senga med lavendel, sover bedre.. Johannesurt har jeg testet uten den store effekten.. Rosenrot/russisk rot hadde en viss effekt en periode..

Og placebo er vanskelig å avgjøre når en tester selv. For å unngå dette må du ta en dobbel blind test på et visst antall personer..

Endret av Battone
Lenke til kommentar

Høres ut som du stresser for mye.

Du kan ha effekt av å ta schizandra:

http://www.rolv.no/butikk/natur-drogeriet/schizandra.htm

Helsekost har også et produkt fra Bliss Ayurveda som heter Peacefull Mind. Denne er også fin til å styrke nervene og roe ned et overaktivt sinn.

Så har du jo dype pusteøvelser og yoga/meditasjon.

Drikk også ca 2 liter rent vann pr. dag og unngå koffein/brus. Få nok søvn.

Unngå sukker og spis næringsrik mat som du tåler. F.eks frukt og nøtter.

Lenke til kommentar

Såkalte helseprodukter er juks og tull. Spesielt i dette tilfelle. Forundelig at fe får reklamere med dette.

Finnes helseprodukter fo alle lidelser. Sies set. Bevare meg vel jeg har prøvd. Eneste som har skjedd er at jeg er blitt loppet for penger.

Noen produkter kan virke til å begynne med (plassivo?) Så merker du at du må bruke større og større doser (planlagt, mer fortjeneste) til du innser det ike har virkning i det hele tatt. forbanna juks alt. Rart de får holde på.

Lenke til kommentar

Nah, enkelte naturprodukter har faktisk bedre eller samme virkning som moderne medisin. Problemet til disse er at ingen vil bruke penger på slike dobbel blind tester, spesielt ikke disse store medikamentforetakene. De jobber faktisk mot natrumedisinen fordi dem er en direkte trussel mot deres selvutviklede greie. Disse igjen har mye større bivirkninger og virkningene kan i mange tilfeller diskuteres.

Alt handler om penger, og ingen vil forske på noe dem ikke kan tjene penger på, og det er bakdelen med kapitalismen.. Bare se på et eksempel; Stevia.. Sukkeindustrien kunne tapt MYE om denne planten kunne blitt brukt istedenfor Aspartam og andre unaturlige sukkererstatninger.. Den kunne t.om. erstattet sukker. Men EU har forbydd salg av denne planten, og Norge hadde og dette forbudet frem til 2004, men som sagt, ingen penger å tjene her så ingen forsker på den..

Lenke til kommentar

Kjøper ikke naturmedisin i pilleform. Mange ganger så dyrt som å kjøpe tørkede planter, og mye som klassifiseres som krydder, kan brukes også, og det går å kjøpe store pakker billig diverse steder som på grensa. Og det er andre regler i sveriga, så man kan få tak i mye som man må ha resept på i norge. Johannesurt, misteltein etc.

Alt som reduserer blodtrykket virker beroligende, iallefall blir jeg trøtt og slapp av det. http://en.wikipedia.org/wiki/Marjoram f eks.

Eller mot angst, timian, fordi det er kjent for å gi mot.

Endret av Reproductivist
Lenke til kommentar

For min del kan jeg skrive under på at det jeg anbefaler virker.

Spesielt Peacefull mind var meget effektiv.

Schizandra er også et meget godt tilskudd.

Når det gjelder helsekost så er dette i mange sine øyne en frynsete bransje. Jeg er delvis enig i det, men de har også en del meget seriøse leverandører som har effektive og dokumenterte produkter. Mange har så alvorlige problemer i dag at det nytter ikke med noen piller og så tro at alt ordner seg. Når det er sagt; tingene jeg anbefaler er bl.a. for å støtte nervesystemet og regulere ubalanser i kroppen, noe som definitivt vil hjelpe mot stress.

Lenke til kommentar
Andre som har prøvd dette? Eller evt andre ting som fungerer? Syn på saken? Jeg ser altså bort i fra placebo-effekten...

Johannesurt/Perikumolje (gj. økologisk) er noe av det mest effektive jeg har brukt fra helsekosten. Nå får du det bare på apotek - altså har det erklært medisinsk effekt. Det er noe med at det ikke bør/skal tas sammen med andre medisiner, men dette kan du få info på apoteket om, ev. søke på nettet.

Har prøvd Nervisan, sliter med muskelspenninger (kramper)...tror ikke det var så veldig effektivt for meg.

Grønn te gj. med kanel/eple virker ganske gunstig. Ginseng (som kurer) kan også være veldig bra, men ikke ta slikt hele tiden da kan effekten etterhvert forsvinne.

Nervisan: Humle er et kjent beroligende middel. Hold deg stort sett til anbefalt dose, men la det gå noen dager uten - er mitt råd. Virker som dette funker bra for deg, ja.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...