Gå til innhold

Prosessor gir opp ved 65 grader....

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har hatt mye problemer i det siste med masse forskjellige spill osv. Jeg har hele tiden trodd at det har vært det nye skjermkortet mitt 5850 som har vært problemet. Men når jeg kjørte Crysis benchmark GPU test funket det helt fint, men andre spill som feks Bad comapany 2 klikket etter 5 min med spilling.

Men nå har jeg en annen teori. Når jeg stresser FPU + CPU ser jeg at temp stiger på CPU... når den kommer opp i 65 grader gir den opp og PC restarter.

Jeg har q6600 klokket til 3000MHz. Jeg er ikke sikker på om det er GPU min som er problemet eller CPU... akkurat nå går jeg ut ifra at det er CPU. Hva tror dere?

Den skal vell tåle mer enn 65 grader, og jeg har har 3000Mhz i over 1 år uten problemer.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skal ha en meny i bios der du velger når maskinen skal slå seg av for å forhindre skade, har du sjekket den.

Den skal være godt over 70 grader... har stresset CPU opp til 80 grader før... Men det er ikke alltid den restarter.. den fryser ofte, og spillene mine klikker og jeg får meldingen "bla bla bla har is not responding, send error osv osv"

Lenke til kommentar

Er neppe temp relatert, kan være VCore for klokken din eller minneproblemer.

Grunnen til at det ikke er temp relatert er fordi om tempen blir høy så begynner maskinen og throttle.

Det vil si at den senker farten for å beskytte seg selv, og når det ikke funker lenger så stopper den opp.

Her har du fra gamle dager, idag sliter du med å få til noe lignende.

Lenke til kommentar
Er neppe temp relatert, kan være VCore for klokken din eller minneproblemer.

Grunnen til at det ikke er temp relatert er fordi om tempen blir høy så begynner maskinen og throttle.

Det vil si at den senker farten for å beskytte seg selv, og når det ikke funker lenger så stopper den opp.

Her har du fra gamle dager, idag sliter du med å få til noe lignende.

jeg er enig i det ja!

Men nå stilte jeg alt tilbake til standard ( stock) og nå kjører systemet fint. Men det er heller ikke Vcore fordi den har vært på det samme hele tiden.

Merkelig at jeg har kjørt et stabilt system med prosessor på 3000Mhz i over 1 år uten problemer, og plutselig no skal den begynne å tulle. :S

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har opplevd en lignende degradering i forhold til en Q9450. Den kjørte stabilt 24t i Prime95 overklokket til ca 4,5ghz på 1,285v. Etter 4 måneder testet jeg den igjen på Prime og da falt den ene kjernen ut etter 1,5t. Har senket den til 4,3ghz og nå kjører den stabilt på alle fire. Dette kan selvfølgelig skyldes mange andre ting også. Men det er jo ikke urimelig at det kan skje en form for degradering når man overklokker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...