Gå til innhold

Hva heter det når noen hater noen pga religion?

Anbefalte innlegg

Jeg skriver en oppgave på skolen om jødehatet under verdenskrigene. Problemtillingen min var da "Hvordan påvirket antisemittisme barna?" Men så skrev jeg også om jødene som hatet kristne. Læreren min foreslo å erstatte antisemittisme i problemstillingen med rasisme. Men er egentlig dette rasisme? Er ikke rasisme når man diskriminerer/hater noen med en annen hudfarge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rase er et alt for løst begrep til å brukes på noen gruppe mennesker.

Det går fint an å si at kristne er en "rase", da rase er hva enn man selv ønsker at det skal være: Det finnes ingen klar definisjon.

"Diskriminering på grunn av religion" er det eneste jeg kan tenke meg man kan si.

Ras-isme kommer av rase og isme, som betyr rase-ideologi/idé:

Idéen om raser

Teisme betyr idéen om guder, så den er oppbrukt.

"Religionsdiskriminering" er nok det beste ordet vi kan bruke om diskriminering på grunn av religion.

Edit:

Eller så kan vi låne et engelsk ord :)

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

En rase kan være så mangt. Jødene ser på seg selv som et folk, så antisemittisme kan godt være det samme som rasisme. Jeg vil tro begrepet rasisme kan brukes hovedsakelig ved hat mot forskjelige folkeslag, men ikke nødvendigvis religion. Det var jo ikke religionen nazistene hatet, snarere det jødiske folk.

Lenke til kommentar
Jeg skriver en oppgave på skolen om jødehatet under verdenskrigene. Problemtillingen min var da "Hvordan påvirket antisemittisme barna?" Men så skrev jeg også om jødene som hatet kristne. Læreren min foreslo å erstatte antisemittisme i problemstillingen med rasisme. Men er egentlig dette rasisme? Er ikke rasisme når man diskriminerer/hater noen med en annen hudfarge?

Hva heter det når noen hater noen pga religion?

Religionshat?

Lenke til kommentar

Rasisme er noe litt annerledes, da det bygger på en idé om at man kan dele mennesker inn i diverse raser (basert på anatomiske trekk), og at disse rasene er av forskjellig rang. Siden religion er noe man kan velge til større grad enn medfødte anatomiske trekk, vil jeg ikke si det er rasisme å diskriminere en spesiell religion. Men som kjent er definisjonene vide, og du står nesten fritt i hva du vil kalle det. Av rent praktiske årsaker hadde jeg nok brukt rasisme, om det var det læreren foreslo. :)

Begreper som "religionshat" og "antiteisme" tar utgangspunkt i selve tanken, ikke menneskene. Det er altså hat eller motvilje mot et gitt tankesett.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar
Begreper som "religionshat" og "antiteisme" tar utgangspunkt i selve tanken, ikke menneskene. Det er altså hat eller motvilje mot et gitt tankesett.

Ser den. Da prøver jeg meg med "religionsbasert hat". Person B hater i det tilfellet ikke religion X (nødvendigvis), men han hater person A fordi person A er tilhenger av religion X.

Lenke til kommentar

Antisemitisme kan brukast om alle Abrahamittiske/semittisk monoteistiske religionar, dvs. kristendom, jødedom og islam, men det er i hovudsak brukt om jødar.

Rette direkte mot kristne kan du bruke kristenfobi og islamofobi mot islam (ifølge wikipedia. Eg kan ikkje sei eg har sansen for begrepa).

Lenke til kommentar
Antisemitisme kan brukast om alle Abrahamittiske/semittisk monoteistiske religionar, dvs. kristendom, jødedom og islam, men det er i hovudsak brukt om jødar.

"Defacto" betydningen av atisemetisme handler utelukkende om jøder. Kan ikke si at jeg har hørt eller sett dette ordet brukt i noen annen sammenheng, det med utgangspunkt hvordan ordet blir brukt i media.

Lenke til kommentar
Media brukar også hakekors og oppnedkors utelukkande som symbol på nazisme og antikrist, mao er media ein dårleg kilde å basere seg på.

Betydningen av symboler har forandret seg med tiden, deriblandt swastikaen som du sikkert er klar over. Hvist du spør hva folk forbinder swastikaen med, så vil du finne at et overveldende flertall ikke vet noe som helst om den opprinnelige betydningen dette symbolet.

Historien har forandret seg og media har fulgt etter.

Lenke til kommentar

Teori og praksis er 2 forskjellige ting, det å trekke paraleller mellom brød og antisemetisme er skivebom. Brød er en generell benevnelse for gjærbakst *punktum*, atisemetisme er et begrep som i all hovedsak blir brukt om kritikk/rasisme av jøder som folk.

Når et ord har fått en betydning så må en forholde seg til det om en ønsker å gjøre seg forstått, hadde du gått inn i en midtøsten debatt med denne instillingen så kan jeg garantere at det ville ført til missforståelser, men selfølgelig ville det etter din mening være de som missforstod deg og ikke omvendt. Selv om ordet anti-semetisme skulle antyde at det skulle gjelle alle semitter så har det i realiteten aldri gjort det, siden ordet oppstod har det kun vært brukt om hat mot jøder (lenge før hitler dukket opp)

Antisemetisme = hat mot jøder.

Over and out.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...