Gå til innhold

Instillinger for D-link

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i et hybelhus og deler internett med hele huset. Jeg er administrator på routeren så kan gjøre endringer der. Problemet er at han ene som bor her ofte laster ned på hele båndbredden, slik at det går i lås hos alle andre. Vedkommende er en vanskelig person å ha med å gjøre, og det er egentlig ingen som har kontakt med han. Fikk tips av en kompis at det gikk an å rangere hvem som ble prioritert først osv, men vet ikke helt hvordan det gjøres. Jeg lurte på om noen kunne forklare meg hvordan det gjøres?

Tusen takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes kanskje QoS (Quality of service) i routeren?

Når du ikke nevner hvilken modell det er så er det vanskelig å si.

Hvis han er så vanskelig å ha med å gjøre, så ville jeg bare stengt han ute av nettverket til han kom på bedre tanker. Det går fint an å kun tilate enkelte brukere.

Takk for svar :)

Det er en D-link DIR-635, Hardware: B3, Firmwire version: 2.30 EU.

Hadde nok vært det beste å stengt han ute, men siden det er han jeg leier hos som betaler internetten så blir det vanskelig. Men tenkte at jeg kunne begrense tilgangen hans, eventuelt sett prioritet på de andre maskinenen før hans. Det er noe jeg må gjøre uten at han vet om det.

Det var noe som het QOS Engine, er det rett? Hvordan bruker jeg eventuellt det?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp, tror jeg har fått det til nå.

Men for at dette skal funke må det være faste ip-adresser i nettverket? Når jeg forandret instillingene måtte jeg reboote routeren, og da ble alle ip adressene forandret og det så ikke ut til at det funket. Men har lagt opp reservasjon på dhcp, så det ser ut til at det fungerer nå. Kan dette stemme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...