L4ffen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) To personer Rute: København - Hamburg - Amsterdam - Munchen - Wien - Milano - Zürich - Marseille Tid vi har planlagt å bruke: 2 uker Budsjett: 30 000 Hvis du ikke gidder å lese alt, svar gjerne på spørsmålene med uthevet skrift. - Burde vi bruke mere tid? - Burde vi ta vekk/legge med noen byer? - Går det an å kjøre f eks rett fra Amsterdam til München eller må jeg innom andre byer på veien? Hvis jeg må innom noen spesifikke byer mellom de andre destinasjonene, så gjerne si det. - Når/hvilket tidspunkt på dagen er det vanlig at togene går, og varierer dette fra by til by? - Planen er å komme seg kjapt gjennom Hamburg å Amsterdam. Hvor bør jeg tilbringe mest tid av de øvrige stedene, sett økonomisk og opplevelsesverdig? Budsjett Hvor må vi regne med å bruke mest penger? Hva må vi regne med å betale for hoteller på veien? Gjerne anbefal noen (backpackerstandard, m/bad, soverom) Hva følger med en interrailbillett m/tanke på mat, soving på tog osv? Regner også med å kjøpe suvernier i noen av byene Hvordan bør jeg sette opp budsjett for turen? Noen som har noen erfaringer med dette? Hva bør jeg ha med i en tabell? Ta gjerne med hvor mye euro og sveitsiske franc jeg trenger hvis du tar deg tid til å lage et grovt budsjettoppsett... Endret 30. januar 2010 av Photôgrapher Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Sjekk ut http://www.interrail.net/ her er det en god del nyttige tips. Var en liten tur på interrail i sommer, og for min del vil to uker være lite, men det vil jo være individuelt. Interrail biletten gjelder bare for tog uten reservasjon(reservasjon koster ikke mange €) og ikke for div hurtigtog, bla TGV. Det går også mange langdistansetog, men mange av disse må man bestille plass på, pleier ikke koste mye. Dette kan du bestille gjennom NSB eller andre togselskaper mens du er ute og reiser. På togstasjonen i Amsterdam har de egne skranker for interrailere som er veldig behjelpelige, men når jeg var der var det en god del pågang, og vi måtte vente en time i kø Hvor mye penger du trenger er vanskelig å vite, du vet jo aldri hva du kommer over, jeg tror 30k er nok. transporten rundt omkring har du jo betalt for allerede med biletten, pluss noen kroner for enkelte reservasjoner på enkelte strekninger og eventuelle sovelugarer på toget. Jeg vet det er mange hosteller rundt om kring, og selv har jeg ganske god erfaring med det. Billigere enn hoteller, men du må dele rom og bad og slik med andre. Ganske greit hvis du ikke er sjenert Også lettere og møte folk på hosteller. I sommer var jeg i Beneluxlandene i ca 1,5 uke, det var akkurat nok, men kunne hatt litt bedre tid, så skal dere innom alle disse stedene, tror jeg dere vil få det travelt. Jeg skal også på interrail i sommer, det jeg har planlagt er da fra Nederland, belgia, luxembourg, frankrike, spania, portugal, marokko og italia. Jeg syntes for mye planlegging vil ødelegge turen. Jeg vil ta det litt på sparket, og tar jeg et feil tog, så skal ikke det gjøre noe, det er noe jeg vil anbefalle. planlegging og bestilling av hoteller og div på forhånd skaper bare stress på at man må rekke det riktige toget, tar du feil tog, og ender opp i ingenmannsland og må sove på et jorde mens du allerede har betalt for hotellet den natta i en annen by er ikke gøy. Spesielt når spor 1 på togstasjonen ikke ligger rett utenfor inngangen på stasjonen flere steder Endret 30. januar 2010 av V-by Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Mer tid er alltid bedre, og dere planlegger jo å dra innom mange steder. Kommer helt an på hva dere vil; du får sett masse i en by i løpet av en dag, men det er fremdeles masse å oppdage etter å ha vært der noen måneder ... Utvalg av byer er jo så individuelt – jeg synes dere har planlagt noen virkelige perler (Hamburg, München, Wien og Zürich i mine øyne – mange ville sikkert lagt til Amsterdam). Jeg har aldri helt sett det fantastiske ved Milano, andre er sikkert uenige. Avhenger jo av hva du er ute etter – for min del blir det en asfaltby med relativt få kulturperler (i alle fall området tatt i betraktning), andre synes det er et shoppingmekka. Hvordan du kommer fra Amsterdam til München med tog vet jeg ikke – men Deutsche Bahns nettsider har det aller meste av togtrafikk i Europa i sine systemer, så det er et hett tips. Der finner du også ut av når togene går. Hvor dere bør tilbringe tid? Tja, avhenger jo av hva man er ute etter å oppleve. Marseille er en kul havneby som virkelig er Fransk, ikke et forflatet Côte d'Azur, i Wien har jeg alltid støtt på usedvanlig mange artige typer med rare interesser osv. Når du skal sette opp budsjett foreslår jeg at du bare finner priser på en del hoteller i byer dere vil til på hostelworld.com eller lignende. Selv om prisene sikkert er litt annerledes når dere booker får du et anslag som i alle fall er i nærheten av fornuftig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Fra Wien kan man ta båt på Donau til Bratislava. Både båtturen og Bratislava er verdt å få med seg. De har også tog fra Bratislava. Bratislava har en gammelt sentrum hvor de har satt ut masse "integrerte" skulpturer som kikker rundt hjørner, titter opp av kumlokk, klatrer på postkasser eller sitter på benker. Ellers ville jeg byttet Zurich med den sveitsiske rivieraen. Marseilles er ganske så preget av en stor andel arabiske innvandrere. Franskmenn bruker si at det er den første arabiske byen på Paris-Dakar. Om man skal oppleve Marseilles bør man ha fokus på å oppleve den arabiske kulturen. Ellers er det mye å se både øst og vest for Marseilles. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Takk for mange gode svar! Vi skal lage en budsjett-tabell, ca sånn som dette: Sted Overnatting osv.... Totale kostnader Dag 1 50 euro Dag 2 67 sveitsiske franc osv... Dette var bare eksempel, men tror uansett det er lurt å ha en sånn tabell. Noen som har innspill til hvordan vi kan sette opp tabellen på en bedre måte eller noe vi bør ta med i beregningene? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er mange strategier som kan brukes. Jeg bestilte alltid noen av overnattingene på forhånd og hadde endel alternative måter å komme meg mellom disse. Om du bestiller eller sjekker priser på flere overnattingssteder så vil du få en klarere oversikt over hvor mye som vil gå med. Sørg for å ha tilgjengelig mere penger enn det en realistisk planlegging viser at du vil bruke. Om jeg brukte mer enn beregnet sov jeg på tog, men ta forholdsregler mot tyver. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Det er mange strategier som kan brukes. Jeg bestilte alltid noen av overnattingene på forhånd og hadde endel alternative måter å komme meg mellom disse. Om du bestiller eller sjekker priser på flere overnattingssteder så vil du få en klarere oversikt over hvor mye som vil gå med. Sørg for å ha tilgjengelig mere penger enn det en realistisk planlegging viser at du vil bruke. Om jeg brukte mer enn beregnet sov jeg på tog, men ta forholdsregler mot tyver. Er kanskje litt dumt spørsmål, men sover man på tog når det står stille? Det går jo fort mellom to steder, regner med at toget kjører i rundt 130 km/t. Så når man er framme på en destinasjon, må man gå av? Og er det noen faste tider toget går på dagen, fra de forskjellige destinasjonene? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Er kanskje litt dumt spørsmål, men sover man på tog når det står stille? Det går jo fort mellom to steder, regner med at toget kjører i rundt 130 km/t. Så når man er framme på en destinasjon, må man gå av?Å sove på parkerte tog hørtes tvilsomt og farlig ut. Det gjelder å utnytte at man reiser gratis med tog. Om du for eksempel er ved by A og skal videre til B, C, D og så E, men har brukt litt mye penger så sover du på nattoget til E og neste kveld tar du nattoget tilbake til B. Og er det noen faste tider toget går på dagen, fra de forskjellige destinasjonene?De fleste land opererer med togruter. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Ja, men la oss si at jeg sover fra Zürich til Marseille på toget.. Turen tar strengt talt ikke mer enn 4 timer (?) vil jeg tro, så da er det jo ikke noe vits å bestille sovekupè for det? (srry hvis jeg spør dumt, har null erfaring med interrail) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Ja, men la oss si at jeg sover fra Zürich til Marseille på toget.. Turen tar strengt talt ikke mer enn 4 timer (?) vil jeg tro, så da er det jo ikke noe vits å bestille sovekupè for det?Det tar minst 7 timer fra Zurich til Marseilles, men problemet er at det ikke er direkte tog, men du kan for eksempel sove fra Zürich til Roma, ta en dag der og så sove fra Roma til Marseilles. Jeg brukte ha med meg bibelen til Schaffnerne(det ga høy status blandt andre reisende), er usikker på om det fremdeles er mulig å få tak i slikt. Sovekupe? Trenger da ikke det for å sove. Min erfaring er at spesielt i Italia er sove og liggevogner mer utsatt for tyveri enn andre steder på toget. De bruker gass. Lenke til kommentar
L4ffen Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Er det noen side jeg kan sjekke opp hvilke mellomdestinasjoner jeg må innom for å gjennomføre ruta? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 bahn.de som det allerede er tipset om er et godt utgangspunkt. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Du har tatt ca samme rute som jeg skal robert. Hvor mye brukte du ca gjennomsnittlig på hostels osv? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Husker ikke, er en stund siden nå. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Er kanskje litt dumt spørsmål, men sover man på tog når det står stille? Hvis toget har stoppet for strekningen blir man nok mest sannsynlig kastet av toget, med mindre konduktøren overser deg. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Du har tatt ca samme rute som jeg skal robert. Hvor mye brukte du ca gjennomsnittlig på hostels osv? Planlegger et langtidsprosjekt for øyeblikket, der et lite lass netter på hostel er inkludert. Legger inn €18 per natt i budsjettet – dette er i underkant for store byer, men godt over det som trengs i utkantstrøk (i alle fall om min erfaring, søking på diverse nettsteder og utspørring av venner stemmer sånn noenlunde). Skal du bare reise en måned eller så har det jo ikke så mye å si hva man legger til grunn – er det i størrelsesorden €20-25 er man i alle fall trygg. Lenke til kommentar
Saaeev Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Om du är i Hamburg maste du besöka "Hamburger Fischmarkt". Det är ett MASTE!!! Kolla den här klippen: http://www.youtube.com/watch?v=nvyOGqh6wog! Enjoy! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå