DJ2009 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hei Jeg har hørt at du skal ifølge kunskapsløftet ha krav på å få tatt prøver om igjen dersom du vil, og lærer har mulighet. Har noen kilder til dette her?? Jeg mener også at det er de siste prøvene som skal avgjøre karakteren, og ikke det du får i termin 1 ( før jul) Så om du får karakter 3 i et gitt fag i 1.termin, skal du likevel ha 6 i standpunkt om du har utviklet deg i slutten året ved å få 6 på prøver/tentamener osv. Har noen kilder som kan bekrefte dette her? Hadde vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen (§§ 3-3, 4-4 i forskrift til opplæringslova og privatskolelova). Standpunktkarakteren skal ikke være noe ”gjennomsnitt” av tidligere terminkarakterer eller prøvekarakterer, men skal relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes (§§ 3-7, 4-6, 4-7 i forskrift til opplæringslova). Standpunktkarakteren skal uttrykke elevens mestring i forhold til de samlede kompetansemålene i faget. Dette betyr at det i de fleste fag ikke kan legges avgjørende vekt på en enkelt prøve. En prøve som bare måler deler av elevens kompetanse i faget vil ikke være et tilstrekkelig grunnlag for å vurdere elevens samlede kompetanse i faget. Standpunktvurderingen må ta utgangspunkt i et bredt vurderingsgrunnlag. Gjennom underveisvurdering får lærer og elev kunnskap om elevens faglige progresjon og det kompetansenivået som eleven har oppnådd ved avslutningen av opplæringen. Om du kan bevise overfor lærer at du har kompetanse som står til 6 på slutten av 2. termin, har treeren i 1. termin ingenting å si. Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen (§§ 3-3, 4-4 i forskrift til opplæringslova og privatskolelova). Om du kan bevise overfor lærer at du har kompetanse som står til 6 på slutten av 2. termin, har treeren i 1. termin ingenting å si. Takker Er flere fag jeg har planer om å forbedre meg både èn og to karakterer. Så dette gir meg motivasjon! Lenke til kommentar
Jethrotulling Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Det er det som er så flott med Kunnskapsløftet. Det er kun sluttkompetansen som har noe å si. Særlig i fag med tentamen er dette greit, for da kan du bevise at du faktisk kan det du skulle kunne, selv om du ikke kunne det ved kapittelprøvene. Legg likevel merke til at det ikke er meningen at all vekt skal bli lagt på en avsluttende prøve. Sånn var det i min matteklasse i fjor. Mange i klassen min fikk stort sett bare femmere og seksere på kapittelprøver og så fikk de 3 på tentamen, og endte opp med 3 i boka. Det sier seg selv at det blir feil. Lykke til med fagene. Du burde ha gode muligheter til å forbedre deg karaktermessig Lenke til kommentar
Cobos Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen (§§ 3-3, 4-4 i forskrift til opplæringslova og privatskolelova). Om du kan bevise overfor lærer at du har kompetanse som står til 6 på slutten av 2. termin, har treeren i 1. termin ingenting å si. Takker Er flere fag jeg har planer om å forbedre meg både èn og to karakterer. Så dette gir meg motivasjon! Merk deg at dette praktiseres litt forskjellig av de forskjellige lærerne. Dermed er du nødt til å få med deg læreren på dette. Problemet ligger bl.a. i at det er sluttkompetansen din som skal telles, OG den skal basere seg på et bredt utvalg av vurderinger. Dette gir rom for skjønn, og det er det læreren som utøver. Samtidig vil de aller fleste lærere synes det er bra med elever som hever seg utover året og du får gjerne god uttelling for det. Cobos Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Læreres vurdering av ordet "sluttkompetanse" varierer. Mange er av den oppfatning at en kapittelprøve måler sluttkompetanse, siden den måler kompetansen din når det emnet avsluttes. Lenke til kommentar
DJ2009 Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Merk deg at dette praktiseres litt forskjellig av de forskjellige lærerne. Dermed er du nødt til å få med deg læreren på dette. Problemet ligger bl.a. i at det er sluttkompetansen din som skal telles, OG den skal basere seg på et bredt utvalg av vurderinger. Dette gir rom for skjønn, og det er det læreren som utøver. Samtidig vil de aller fleste lærere synes det er bra med elever som hever seg utover året og du får gjerne god uttelling for det. Cobos Jess, men de kan vel ikke si noe i fag som Matte, der tentamener tar med nesten alle kompetansemålene. Der må de vel bare annerkjenne det jeg sier når jeg viser til kunnskapsløftet. Men i historie og naturfag, her har jeg som mål å gå opp 1 -2 karakterer. Men her har vi ikke tentamen, fungerer det med de siste vurderingene da? Endret 1. februar 2010 av DJ2009 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå