Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny bærbar henger og hakker! Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny acer aspire 5810tg for ca 2 uker siden. Har ikke installert så mye utenom "det vanlige" som f.eks. prøveversjon av excell, adobe reader osv. Maskinen kom med McAffe security. Allerede nå begynner maskinen å bli treg på enkelte sider (bl.a kvinneguiden.no og surfthechannel) På sistnevnte henger bildet litt etter teksten og hakker når jeg ser gjennom mega video! På kvinneguiden tar det enormt lang tid(for å være en helt ny bærbar) å laste siden.

Bør kanskje nevnes at sambo har en acer som er 2 år som ikke henger eller hakker på noen av sidene. Vi bruker samme internettlinje. (Han har forresten ikke peiling hva som skjer:P)

Har kjørt virusscan gjennom McAffe flere ganger, men den finner ikke noe!

Kan noen være så snill å hjelpe meg? Eller gi meg noen små tips og råd i allefall?

Hilsen fortvilet datagrønn jente:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting som kan gi dere noen hint:

På surfthechannel bruker den også veldig lang tid(i forhold til sambo sin pc) med å "laste ned" serien. Ser kanskje 3 min også må den bufre i 20 sek, 1 min og bufre igjen...

Lenke til kommentar

På surfthechannel bruker den også veldig lang tid(i forhold til sambo sin pc) med å "laste ned" serien. Ser kanskje 3 min også må den bufre i 20 sek, 1 min og bufre igjen...

Dette høres noe merkelig ut. Vanskelig å si konkret hva som er årsaken.

Noen kontrollspørsmål til deg:

- Har den vært sånn helt fra starten av?

- Har du gjort noen store endringer/installasjoner på maskinen siden kjøpsdato, som du tror kan ha betydning for dette.

- Er det andre ting du opplever som unormalt?

- Har du i det siste lastet ned filer fra Limewire, Bearshare eller fra andre såkalte P2P-programmer.

- Hva slags nettverkskort har samboeren din i forhold til deg? (Trådløs / kabel -forbindelse)?

Endret av sajohansen
Lenke til kommentar
virker litt som om det er noe som trekker ned hastigheten på linja, laster dere ned noe samtidig kan dette være grunnen.

vis du trykker ctrl+shift+esc og går på ytelse, er bruk av cpu og minne høyt under vanlig bruk?

Tusen takk for svar! :)

Prosessfporbruket(er det cpu? unnskyld for at jeg sikkert er kjempedum!) ligger på mellom 70 og 80% med face oppe, kvinneguiden, og en grey's anatomi-episode gående. Minne ligger på 1,63 GB. Dette sier meg ingenting... Er det mye?

Lenke til kommentar
virker litt som om det er noe som trekker ned hastigheten på linja, laster dere ned noe samtidig kan dette være grunnen.

vis du trykker ctrl+shift+esc og går på ytelse, er bruk av cpu og minne høyt under vanlig bruk?

Prosessfporbruket(er det cpu? unnskyld for at jeg sikkert er kjempedum!) ligger på mellom 70 og 80% med face oppe, kvinneguiden, og en grey's anatomi-episode gående. Minne ligger på 1,63 GB. Dette sier meg ingenting... Er det mye?

Hvis du lukket det forrige vinduet han bad deg åpne, kan du trykke CTRL+ALT+DELTE og deretter velge Oppgavebehandling (Taskmanager) og deretter gå til prosesser for å se hvilken som bruker mest CPU.

Ja! Prosessorforbruket er det samme som CPU-forbruket. 70-80 er meget høyt og det tyder på at det er en prosess som har "hengt seg" og da tar opp mesteparten av CPU-forbruket som igjen ødelegger for de andre programmene du ønsker å bruke.

Hvis du går til prosesser får du opp en liste over alle prosesser som kjører. Der kan du se hvor mange prosent CPU de forbruker. Hvilken prosess bruker mest CPU?

Endret av sajohansen
Lenke til kommentar

Dette høres noe merkelig ut. Vanskelig å si konkret hva som er årsaken.

Noen kontrollspørsmål til deg:

- Har den vært sånn helt fra starten av?

- Har du gjort noen store endringer/installasjoner på maskinen siden kjøpsdato, som du tror kan ha betydning for dette.

- Er det andre ting du opplever som unormalt?

- Har du i det siste lastet ned filer fra Limewire, Bearshare eller fra andre såkalte P2P-programmer.

- Hva slags nettverkskort har samboeren din i forhold til deg? (Trådløs / kabel -forbindelse)?

Snille dere er som vil hjelpe meg!

Over til spm dine:

Ja. Har vært sånn fra starten av. Eller, jeg installerte microsoft explorer(60dagers prøveversjon ganske fort), og bl.a java og adobe reader, og andre ting man "må ha". Har ikke lagt inn Sims 3 enda, men nå begynner jeg å lure på om jeg må glemme det.... :(

Unormalt at den av og til henger så lenge i gangen(til å være ny). Office har også begynt å skape seg litt allerede etter 2 uker... Har som sagt kjørt McAffe-søk. Men den finner ikke noe. Lastet ned en Norton som bare søkte etter virus, og den fant noe. Men er det ikke rart om McAffe ikke finner det??

Har ikke lastet ned noe fra Limewire eller noe sånt. Jeg ser bare gjennom megavideo og bruker spotify.

Vi har begge trådløse nettverkskort. Hva de evt heter aner jeg ikke:S

Forresten: Hva er Orion? Ett eller annet program som vil ha meg til å logge inn. Har aldri sett så mye på det, men innloggingen popper opp hver gang jeg starter maskinen.

Tusen takk igjen alle sammen!

Lenke til kommentar

Hvis du lukket det forrige vinduet han bad deg åpne, kan du trykke CTRL+ALT+DELTE og deretter velge Oppgavebehandling (Taskmanager) og deretter gå til prosesser for å se hvilken som bruker mest CPU.

Ja! Prosessorforbruket er det samme som CPU-forbruket. 70-80 er meget høyt og det tyder på at det er en prosess som har "hengt seg" og da tar opp mesteparten av CPU-forbruket som igjen ødelegger for de andre programmene du ønsker å bruke.

Hvis du går til prosesser får du opp en liste over alle prosesser som kjører. Der kan du se hvor mange prosent CPU de forbruker. Hvilken prosess bruker mest CPU?

Internett explorer bruker alt fra 23 til 86 prosent. Skifter veldig.

Oppgavebehandling max 5 og Desktop windows manager max 5. Ellers er det noen som går fra 0-3, men de har vel ikke så mye innvirkning?

Lenke til kommentar

Internett explorer bruker alt fra 23 til 86 prosent. Skifter veldig.

Oppgavebehandling max 5 og Desktop windows manager max 5. Ellers er det noen som går fra 0-3, men de har vel ikke så mye innvirkning?

Høyreklikk på Internet Explorer og trykk Avslutt prosess! Forresten skjer dette selv om du restarter maskinen din, noe jeg håper du har prøvd på!?

Lenke til kommentar

Det ble forresten bedre etter at jeg avsluttet de orion-greiene og lukket kvinneguiden:D Jippi. Ikke bra, men bedre! :)

CPU fortsatt + - 80, og minne 1,76GB...

Høyreklikk på Internet Explorer og trykk Avslutt prosess! Forresten skjer dette selv om du restarter maskinen din, noe jeg håper du har prøvd på!?

Ja, har restartet uten virkning. Jeg sa jo over at dette har vært siden jeg fikk den...

Lenke til kommentar

Hvis du har avsluttet de prosessene som bruker mye CPU, burde dette gjøre at totalt CPU-forbruk ikke fortsetter å ligge på rundt 80%. Du bør igjen ta en titt på Oppgavebehandleren, er det Internet Explorer igjen - kan det være noe BUGS som gjør at jeg ville fjernet den / oppgradert den, og dessuten ville jeg benyttet en annen nettleser en IExplorer. F.eks.: Google Chrome, som er blant de raskeste i dag. Hvis du ikke skulle få det til alikevel, kan du eventuelt legge meg til på MSN hvis du har det, og sende en invitasjon til "Fjernhjelp". Så kan jeg eventuelt kikke på det selv. Isåfall kan du sende MSN-adressen din på en privat melding til meg, om du ikke ønsker å eksponere deg for e-post spam.

Endret av sajohansen
Lenke til kommentar

du kan jo evt prøve med en annen nettleser enn ie slik som opera, firefox etc som nevnt over

vil du fortsette å bruke ie kan du prøve å oppdatere eller laste ned den nyeste versonen. pass på at du da får til riktig operativsystem

kan være et filter av et eller annet slag (pop-up blocker, pishing). som gjør at ie bruker så mye cpu, de fleste kan du skru av under verktøy i ie

Endret av zhanzet
Lenke til kommentar
Eller, jeg installerte microsoft explorer(60dagers prøveversjon ganske fort)

Hva mener du med dette?

Er det Internet Explerer du tenker på? Det finnes ingen 60 dagers prøveversjon på denne, den er gratis for alle Windows brukere.

Er nok Office hun mener ;)

Prøv med Google Chrome og se om det samme skjer. Selv har jeg gått helt bort fra IE, da jeg opplever det som generelt tregt...

Bellduck

EDIT: Link: http://www.google.com/chrome/

Endret av bellduck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...