perpyro Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 Ja det er lov til å legge 2 kurser i samme rør. Skal du koble tanken direkte i koblingsboks så må du ha 2 pokt bryter på tanken i tillegg men har du fortsatt den gamle 1-2-3 bryteren så kan du koble strømmen slik at tanken er på på 1-2-3 og av når bryteren står på 0. Men skaffer du deg en 16A sikring (1609113) og en kapsling (1744207) som du kobler opp ved siden av stikken så er det en billig løsning. Lenke til kommentar
icer Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Men skaffer du deg en 16A sikring (1609113) og en kapsling (1744207) som du kobler opp ved siden av stikken så er det en billig løsning. Mener jeg har sett stikkontakter med sikring? Du kan enten gjøre som nevnt. over eller gjøre det vanskelig og kjøpe en koblingsboks 160x200x98 (12 433 25) med innvendig DIN skinne bør holde bra, en automat og en stikkontakt som felles inn i boksen så har du muligheten til å koble fra ved service... Det er lov å trekke to kurser i samme rør så lenge det er merket i hver ende at det er to kurser helst oppgitt hvilke kurser det er også... Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 OK. Har funnet en annen ting. Det er to kurser som ligger i samme rør ut fra skapet. Ser ut som en 16A kurs til oppvaskmaskin er ettermontert, og pga mangel på rør har de trukket i et eksisterende rør med en 10A kurs. Er vel ikke lov? Vi vurderer å ta opp veggen slik at vi kan legge flere rør. Men er det begrenset hvor mange kurser man kan ha i forhold til hovedsikring? Hovedsikring er på 3 x 35A. Hva er isåfall max sum på kurser (kun enfas)? Det er nå 107A. Det er vel egentlig ingen begrensning på hvor mange kurser man kan ha i ett skap så sant man har plass til de. Og veldig mye går på samtidighetsfaktor. Men så lenge det er trekt flere kurser i ett rør så må man ta varme i betraktning og mulig faktor kan være at størrelsen på kabel må økes. F.eks 4mm2 istede for 2,5mm2 på 16A kurs. Men dette må sjekkes ut i nek eller fel. Husker ikke det i hodet nå dessverre. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Jeg mener bestemt at det ikke er lov til å bruke en sikring som det topolede bruddet, men man får allpolige brytere for DIN skinne montasje. At det ikke finnes noen begrensning på anntall kurser i et skap stemmer ikke. For ethvert skap kan man ha et vist antall Watt varmeutvikling, envær sikring og jordfeilbryter har litt varmeutvikling. Dette begrenser totalt antall kurser (med det sagt skal det mye til å få for mange kurser i et vanlig boligskap med måler. forøvrig er jeg enig i at man antagelig må øke tverrsnittet dersom man skal trekke to kurser i ett rør. Endret 9. februar 2010 av SirAmp Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg kan vel ikke annet en å bekrefte det SirAmp skriver om sikring som bryter. Problemet er at sikringer er mekaniske og sliter sakte men sikkert når de betjenes eller løser ut. De er da designet slik at de har høyest karrakteristikk når de er nye, etterhvert som de slites mekanisk flytter både overlast og momentanutløsningskurven seg nedover og du får en sikring som løser ut tidligere. En dinskinne montert bryter har ingen utløserkurver og vil således ikke få problemer med mekkanisk sltasje med mindre den blir så slitt at den slutter å fungere helt. Lenke til kommentar
icer Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg vet ikke hvor tanken på å bruke sikring som bryter kom inn, men jeg vil tro det skal kunne bli godkjent om du har en 25A sikring som går ned til en 16A og fast tilkoblet VVT, hva tror dere vi gjør når vi skal arbeide på motorer på båter og industri ol. sålenge vi ikke har sikkerhetsbryter forankoblet da... Men til innleggene så har det blitt sagt at å bruke en 16A sikring foran en stikkontakt. Dette går helt fint da stikkontakten regnes som topolig brudd når man drar ut stikkontakten. Samme som om du har en VVT stående på badet, på bad skal utstyr ha mulighet for topolig brudd, man har ikke 2polt bryter foran stikkontaktene på badet da NEK har sagt at dette tilfredsstilles av at man enkelt drar ut pluggen ved service ol. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 12. februar 2010 Del Skrevet 12. februar 2010 Bare et lite spørsmål... Er du elektriker som holder på her på egen hånd? Synes bare det er litt mange spørsmål der svaret er sånn som 99,9% av elektrikere vet.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 Antar det er meg du spør. Nei, jeg er ikke elektriker. Men har jobbet et år med elektrisk installasjon, og har installert det meste i mitt eget hus 2 ganger (det ble godkjent). Jeg er ikke oppdatert på forskriftene, er derfor jeg spør. Og har fått veldig gode råd her. Får bare jobbet med dette i helgene, skal opp igjen i morgen. Og da skal jeg sjekke om det er mulig å trekke ny PN fra skapet i samme rør. Hvis ikke bruker vi bryteren på kjøkkenet og tar vekk stikkkontakten. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Leser at det ikke er lov å legge jordet sammen med ujordet anlegg ved oppretting av en ny kurs. Er dette et krav? Hvis ja, hvilket avsnitt? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Leser at det ikke er lov å legge jordet sammen med ujordet anlegg ved oppretting av en ny kurs. Er dette et krav? Hvis ja, hvilket avsnitt? Ja, det stemmer, får ikke sitert forskrift akkurat nå, men hvis du er veldig interessert kan jeg slå det opp. Det finnes unntak for Varmepumpe, der det er lov til å sette opp 1 jordet stikk, tydelig merket med "Kun for varmepumpe" Det har også vært unntak for åpne kjøkkenløsninger. Men utstyret må være så langt fra hverandre at det ikke er mulig å ta på ujordet og jordet sammtidig. mener forskriften (i alle fall Nelfos sluttkontroll fram 5 sikre) skriver "rom" altså i gåsetegn. Fordi man av og til vil ha forskjellige rom, uten en fysisk vegg mellom. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Hvis jord er ført frem på en kurs på et tidligere anlegg, men ikke tatt i bruk: Sier forskriftene noe om at man må bytte øvrige stikk dersom det legges jord på èn av dem? Ole Lenke til kommentar
jevli Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Takk for svar Hadde vært fint å fått nummeret på avsnittet, ja. Fagprøve om et par dager så Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Det som er viktig med jording er at alle stikk i et rom skal enten være jordet eller ujordet. Som om du setter opp et jordte stikk på en kabel der jorda ikke er i bruk så må alle stikk io det rommet byttes til jorda stikk. Andre rom på samme kabel kan godt forbli ujordet ettersom det er deler av installasjonen som ikke er berørt av byttet. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Takk for svar og en interessant tråd! Ole Lenke til kommentar
jevli Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Leser at det ikke er lov å legge jordet sammen med ujordet anlegg ved oppretting av en ny kurs. Er dette et krav? Hvis ja, hvilket avsnitt? Ja, det stemmer, får ikke sitert forskrift akkurat nå, men hvis du er veldig interessert kan jeg slå det opp. Det finnes unntak for Varmepumpe, der det er lov til å sette opp 1 jordet stikk, tydelig merket med "Kun for varmepumpe" Det har også vært unntak for åpne kjøkkenløsninger. Men utstyret må være så langt fra hverandre at det ikke er mulig å ta på ujordet og jordet sammtidig. mener forskriften (i alle fall Nelfos sluttkontroll fram 5 sikre) skriver "rom" altså i gåsetegn. Fordi man av og til vil ha forskjellige rom, uten en fysisk vegg mellom. Takk for svar Hadde vært fint å fått nummeret på avsnittet, ja. Fagprøve om et par dager så BUMP Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 bah, finner ikke NEK'en min men skal rydde leiligheten idag, mulig jeg finner den da Lenke til kommentar
jevli Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Tusen takk, setter pris på det Birger Lenke til kommentar
jevli Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 bah, finner ikke NEK'en min men skal rydde leiligheten idag, mulig jeg finner den da BUMP 2 dager til fagprøve... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Trur ikkje det står spesifikt i normen. Meiner eg har lese om det i ei utgåve av Elsikkerhet, eventuelt som ein uttalelse frå NK64. Lenke til kommentar
jevli Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Okei Får forklare hvordan det utsetter for fare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå