Hårek Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 En slektning har nettopp kjøpt hus, og jeg hjelper til med planlegging av oppussing. Det er et rekkehus som er bygd i 1977, og anlegget er ganske begrenset. Det er utført mye amatørmessige koblinger som vi skal luke vekk. Vet at ved nybygg så skal det være jord over alt. Men gjelder det også ved oppussing? Det vil bli lagt noen nye kurser, og noen utvidelser av eksisterende kurser. Tilførsel er 3-fas IT. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hei! her er forskriftene litt flytene, har ikke nek foran meg, så får ikke sitert ordrett. Mener det heter seg at: Mindre opprustinger kan gjøres under forskriften anlegget er bygget under(med visse unntak for bla. ute og baderom)i praksis vil jeg si at hvis man f.eks dobler antallet uttak eller på annen måte gjør noe som er tett oppunder en totalrenovering i et rom bør anlegget jordes. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Våtrom, ute, og kjøkken er greitt. At man enten må ha alle stikk med jord eller ingen innenfor ett rom er også kjent. Så hvis et rom blir totalrenovert så skal det legges inn jord der. Mens et annet rom som bare skal ha et stikk eller to i tillegg, der går det greitt uten? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Tilsynet i Bodø har praktisert at man skal bytte til jording dersom man rehabiliterer over 50% men her kan man definere seg i hel. Bytter du alle stikk på stua så kan man argumentere for at man fortsatt kan benytte ujordet. Årsaken er enkel fordi man kan bytte en og en stikk av gangen. Man blir i hverfall ikke hengt om man utvider etter gjeldende forskrifter for da elanlegget var nytt. Når det er sagt er dte slettes ikke dumt å legge jordet anlegg overalt. Lenke til kommentar
Gsx1000r Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Som sagt tidligere her trenger man ikke å jorde anlegget så lenge eksisterende kurs blir brukt. selvfølgelig med mindre utvidelser. Men ville anbefale å montere jordfeilbryter(e) eventuelt kanskje tatt en forsterkning på anlegget om mulig. ny inntakskabel og kombiautomater i sikringskap. Får man ett mye tryggere anlegg og mindre sjans for brannfare ved eventuell jordfeil. Da får man 3-fas anlegg og større ov. 3X50 er ganske normalt for en normal stor leilighet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Takker. Har et annet spørsmål. Det er en 25A kurs til komfyr og vv-bereder. Det går 6 mm2 fra skap til komfyr, og så går det 2.5 mm2 videre til bereder på bad, via reguleringsbryter på kjøkkenet. Finner dette noe tvilsomt, men det var/er kanskje lov å koble slik sålenge det er en 'lukket krets', dvs ingen stikkontakter? Bereder skal forøvrig byttes. Men ny kurs fra skapet krever at veggen åpnes. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Slik berederen er tilkoblet i dag er det fult lovlig så lenge tanken er direkte koblet uten stikk. Når du får ny tank har du flere muligheter. -1 Trekke ny kurs til tanken åpent eller skjult i eksisterende skjultanlegg og montere stikk på veggen til tanken. -2 Koble tanken direkte i koblingsboks og fortsatt bruke 1-2-3 bryteren som av/på for tanken. -3 Montere opp en 10/16A sikring på veggen der tilførselen til berederen kommer ut og koble opp en stikk etter sikringen. Husk å sikre etter hva kabelen fra komfyrstikken til tanken er dimensjonert etter. Sistnevnte er den jeg foretrekker ettersom man får stikk til tanken som gjør den enkel å bytte i framtiden samtidig som anlegget belastningsmessig er det samme som før. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Med tanke på eventuelle fremtidige belastninger, som f.eks induskjonstopp, så ville jeg sakt at alternativ 1 til perpyro er den rette veien å gå. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Vel med en 25A sikring på komfyren så har man tilgang til 5750W kontinuerlig eller 6,6KW i løpet av 1 time. Selv med en 2KW tank greier du ikke å lage mat med 4,6KW i løpet av en hel time. Joda induksjonstopper kan dra i vei med ganske mye strøm i starten men det er bare de 5 første minuttene og det er ikke noe problem ettersom overlastkurven for en 25A automat er ganske høy for 5 minutter. Det er ofte forskjell på å ta utgangspunkt i fult ut belastning fra oppgitte data til virkeligheten der men har en samtidighetsfaktor i bildet. Det er ingen som benytter en induksjonstopp eller kjeramisk topp for full belastning over tid. Til dette er effektene vi snakker om her så store at biffen er et stykke kull i panna eller at termostaten har lagt ut. 20A, induksjonstopp og bereder kan by på problemer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Takk for gode svar. Da ser vi alternativene. Har mest lyst til å trekke ny kurs fra skapet, men det blir en del jobb. En litt 'morsom' sak - da jeg kikket inn i sikringskapet følte jeg at det var godt og varmt der. Den ene hovedsikringen (smeltesikring) var god og varm å ta på. Den satt også svært godt fast, måtte virkelig ta i for å få skrudd den opp. Viste seg at holderen var svært irrete på gjengene. Vil tro slikt er et typisk forstadie til brann. Så helt ny innmat i skapet blir noe jeg vil anbefale. Lenke til kommentar
icer Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 (endret) Om berederen er over 16A kan du vel ikke koble denne til en 25A 6q->2.5q? Edit: Hadde jeg bestemt for deg hadde jeg gått for å byttet ut alle sikringene om du kun har smeltesikringer i skapet til automatsikringer evnt. JF-automater... Men uansett regner jeg med du har en montør inn og ser over og godkjenner anlegget... Endret 5. februar 2010 av icer Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Nei er tranken mere en 3,6KW må man opp i kvadrat ja, men da snakker vi ikke V.V.T. for husbruk lengere. Som en tommelfingerregel ligger tankene på 1KW pr. 100L har jeg inntrykk av. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Da er bereder montert, og han har satt på et stikk på enden av kabelen. Da spørs det om det blir godkjent. Tanken er å bytte innmaten i skapet, ja. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 (endret) Er den stikken han satt opp kobla direkte på komfyrkursen uten noe sikring etter? Endret 6. februar 2010 av perpyro Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2010 Ja. Kabelen som tidligere gikk rett inn i den gamle berederen går nå inn i et stikk. Dette stikket står inne i et lite rom som er bygd rundt berederen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Det er ikkje lov. Stikkontakten og kabelen er kun godkjent for bruk opp til 16A. Med ein 25A-kurs i andre enden kan du i teorien trekke 25A gjennom den stikkontakten. Grunnen til at du kan kople frå 6mm² til 2,5² er at VVB er ein fast belastning. Same tilfelle med lys. Dei kan ikkje trekke meir straum enn det som er tilkopla. VVB har x antal varmelementer og litt styring som trekker x antal ampere. Då må du kople den til direkte, eventuelt gjennom ein koplingsboks. Med stikkontakt og støpsel kan du plugge i kva som helst. Hjelper ikkje med stikkontakt som er godkjent for >25A heller sidan kabelen er 2,5mm². Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2010 Del Skrevet 6. februar 2010 Ja da har vedkommende elektriker syndet her for nå kan du finne fram ei 2KW vifte og ei 3KW vifte og plugge i stikken. Sikringen vil holde herfra og til evigheten men vil stikket og koblingene det? Forskriftene er så idiotsikre som mulig for så lenge du har et stikk har du ingen garanti for hva som blir plugget i den. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 Det enkleste blir antagelig å bytte ut stikket med en koblingsboks. Går ut fra at det er en gangbar løsning? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 7. februar 2010 Del Skrevet 7. februar 2010 ja, bare husk strekkavlastning på kabelen til vvb. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2010 OK. Har funnet en annen ting. Det er to kurser som ligger i samme rør ut fra skapet. Ser ut som en 16A kurs til oppvaskmaskin er ettermontert, og pga mangel på rør har de trukket i et eksisterende rør med en 10A kurs. Er vel ikke lov? Vi vurderer å ta opp veggen slik at vi kan legge flere rør. Men er det begrenset hvor mange kurser man kan ha i forhold til hovedsikring? Hovedsikring er på 3 x 35A. Hva er isåfall max sum på kurser (kun enfas)? Det er nå 107A. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå