Turtlis Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Ei på jobben er sykemeldt, og jeg skulle jobbe for henne tirsdag og onsdag. På fredag sier sjefen min at jeg ikke trenger å jobbe de dagene, fordi den sykemeldte er tilbake tidligere i jobb enn planlagt. Jeg har altså mistet de to dagene. Meget irriterende. Sjefen har også endret vaktlistene flere ganger, feks flyttet meg fra en fredag til mandag. -dette etter at vaktlisten for måneden er satt. Har de lov til å gjøre dette? Evt lover og regler om dette, mottas med stor takk Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Er du tilkallingsvikar, eller har du fast-/deltidsstilling? Hvis du bare er vikar har du ingen rettigheter. Eller, det er mulig du har retten på din side, men hva så? Hvis du står på ditt og klager, vil de velge å ikke bruke deg som vikar noe mer. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Jeg har vel en stilling som ekstrahjelp. Og jeg vil vite om jeg har denne retten på min side. Poenget er at jeg vil ikke at slikt skal skje flere ganger, særlig dette med endringen av vaktlistene(hvor jeg blir flyttet fra tirsdag til onsdag feks). Det er meget irriterende, særlig når jeg har blitt flyttet til en dag hvor jeg allerede jobber kveld. Tolvtimers er ikke alltid like gøy Endret 30. januar 2010 av Turtlis Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Det er jo veldig forståelig Men hvis jeg var deg, ville jeg heller snakket med sjefen din og fortalt han hva du føler om saken. Å komme og hevde at du har retten på din side, hjelper deg ingen vei. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg skal jo si hva jeg mener om saken, på en vennlig måte. Har ikke tenkt å buse med fakta og være sur.. Det kommer man ingen vei med Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det finnes også lover mot 12timers-dager som, så vidt jeg forstår, gjelder uansett om du er heltid, deltid, vikar eller whatever. Lenke til kommentar
Mojo Pin Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Det finnes også lover mot 12timers-dager som, så vidt jeg forstår, gjelder uansett om du er heltid, deltid, vikar eller whatever. Nei, dette er helt avhengig av hvilken jobb du har. Jobber man skift kan man fint jobbe 12 timer. Mine helgeskift er standard 12 timer. En arbeider i nordsjøen kan vel ha skift på 16 timer eller noe. Det som er avgjørende er hvordan er hvor mye du jobber i løpet av en uke. Dette betyr imidlertid ikke at du ikke kan jobbe 45 timer i en uke uten å få overtidsbetalt. Dette avhenger igjen av hvor mye du har jobbet i løpet av måneden, osv. Og igjen, er man misfornøyd med å jobbe 12 timer, vil en ansatt som ikke har noe i mot en slik arbeidsdag bli foretrukket framfor deg. Jeg presiserer igjen at du ikke bør være redd for å snakke med arbeidsgiveren din. Men ikke dra frem lover og regler. Nå kan jeg selvsagt ta feil. Hvis arbeidsgiveren din egentlig er i beita, og mangler masse vikarer, så er det selvsagt bare å pøse på med krav - da vil du mest sannsynlig få fortsette å jobbe uansett Men nå er ikke arbeidskraft det største problemet for en arbeidsgiver i mange kommuner om dagen. Endret 31. januar 2010 av Mojo Pin Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 Det finnes også lover mot 12timers-dager som, så vidt jeg forstår, gjelder uansett om du er heltid, deltid, vikar eller whatever. Når bartenderjobben kræsjer med butikkjobb, blir det lange dager. Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det finnes også lover mot 12timers-dager som, så vidt jeg forstår, gjelder uansett om du er heltid, deltid, vikar eller whatever. Når bartenderjobben kræsjer med butikkjobb, blir det lange dager. At jobben din krasjer med en annen jobb, er vel strengt tatt ikke arbeidsgiver sin feil. Med mindre du har en fast vaktliste, er det opp til arbeidsgiver å si når de _ønsker_ å ha deg på jobb. De kan ikke tvinge deg, ergo du kan si nei til en ekstravakt akkurat som det passer deg. Men husk å ikke si nei for ofte, for da er det ikke deg de ringer først neste gang! Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Har jeg skrevet at det er deres feil? Nei. Jeg er ikke tolv år, og ønsker seriøse svar på spørsmålet mitt, ikke råd der jeg ikke bør takke nei til vakter osv. Det har ingenting med topic å gjøre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Turtlis: Skjerpings. Du får de svarene du fortjener ut fra den saken du framstiller. Siste svaret der er direkte barnslig. Les arbeidsmiljøloven selv om du vil vite hva de har lov til og ikke har lov til. Tips om hva som er lurt og vanlig, og hva som ikke er, er da selvfølgelig relevante for tråden! Forumet er ikke en spørretjeneste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå