Gå til innhold

Samsung B850/855 og Playstation 3, erfaringstråd

Anbefalte innlegg

Jeg er den fornøyde eier av en Samsung PS50B850 (omtale og pris) og en Playstation 3. Etter at jeg kjøpte TVen konfigurerte jeg den etter innstillingene på Flatpanels.dk og var fornøyd med det, men etterhvert har jeg oppdaget noen småting som i sum har gjort at jeg fikk lyst til å lage denne tråden for å dele mine erfaringer med andre eiere av denne flotte TVen.

Samsung-Series-8-850-Plasma-HDTVs--left_610x497.jpg

Jeg har ennå ikke utført en skikkelig kalibrering av TVen, men jeg kan låne utstyr, så om jeg får somlet meg til det en dag vil det kanskje komme en oppdatering. Jeg bruker følgende innstillinger, basert på innstillingene fra Flatpanels.dk:

Mode: Movie

Cell light: 6

Contrast: 95

Brightness: 50

Sharpness: 0

Colour: 50

Tint: G50/R50

Advanced settings

Black tone: Off

Dynamic contrast: Off

Gamma: 0

Colour space: Auto

White Balance

- R-Offset: 30

- G-Offset: 23

- B-Offset: 27

- R-Gain: 27

- G-Gain: 25

- B-Gain: 26

Flesh tone: 0

Edge enhancment: Off

xvYCC: Off

Picture options

Colour tone: Warm 2

Size: Screen fit *

Digital NR: Off

HDMI black level: Low

* Screen fit gir 1:1 pixelmapping på DVI/HDMI

Det siste punktet, HDMI Black Level, er interessant. Jeg hadde det lenge stående på normal, inntil jeg nylig søkte litt på nettet om en innstilling på PS3en min, og fant ut at dette var en kilde til stor debatt. De fleste TVer aksepterer bare såkalt "limited" RGB, dvs. farger fra 16 til 235 (som er det du får fra en BD eller DVD), mens en typisk PC-monitor vil ha farger fra 1 til 255 ("full").

På PS3 kan du bestemme om du vil fore TVen din med limited/begrenset RGB eller om du vil bruke full RGB (Innstillinger > Skjerminnstilling > RGB Full Range (HDMI)), og du må sette HDMI Black Level på TVen i forhold til det du setter på PS3en.

Under Videoinnstillinger på PS3 har jeg satt BD/DVD Video Output Format (HDMI) til Y Pb/Cb Pr/Cr (tiden vil vise om jeg må sette den tilbake til Automatisk), og under Skjerminnstillinger har jeg satt RGB Full Range (HDMI) til Begrenset. Da må TVens HDMI Black Level settes til Low for å unngå at de dypeste svarttonene blir grå.

Når jeg spiller av en film på PS3en setter TVen automatisk og midlertidig HDMI Black Level til Normal, så denne innstillingen gjelder kun videofiler, spill o.a.

Det er svært mye forvirring ute og går rundt disse innstillingene. Mange ser ut til å sette RGB Full Range til Limited for så å justere lysstyrken nedover i stedet for å endre HDMI Black Level. En del (som garantert bruker RGB Full Range satt til begrenset) klager på at PS3en har utvaskede og gråaktige farger i forhold til Xbox 360. Enkelte steder advares det mot å i det hele tatt bruke HDMI Black Level på noe annet enn normal, som for eksempel i Flatpanel.dks test av Samsungs siste LED-LCD:

I skærmens standardindstillinger med HDMI Black Level på "Low" har B8050 dog en næsten ikke eksisterende shadow detail. HDMI Black Level skal stå på Normal, ellers udvasker billedet alle detaljer i mørke scener for at stræbe efter en sortgengivelse, som faktisk ikke engang bliver bedre. Det er mig stadig en gåde, hvorfor producenter som Samsung og LG sætter HDMI Black Level til "Low"..."

Årsaken kan simpelthen være at det er den riktige innstillingen for PS3-eiere. Hvordan det fungerer med Blu-ray-spillere vet jeg ikke.

Sånn, håper dette var nyttig lesning for "noen der ute". Om andre sitter på nyttige erfaringer om Samsung BS850/855 så del i vei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt litt av kvelden til lesing og justering, og har fått skvist en del mer bildekvalitet ut av TVen. Foreløpig følger jeg innstillingene til "jenseike" slavisk:

Cell light: 9

contrast: 97

Brightness: 49 (mørkt rom) eller 56 (lyst rom)

Colour Space: Custom

- Red: 36, 2,3

- Green: 25, 44, 12

- Blue: 0, 2, 41

- Yellow: 47, 50, 12

- Cyan: 26, 47, 47

- Magenta: 36, 4, 43

White Balance:

- R-offset: 24

- G-offset: 25

- B-offset: 26

- R-gain: 34

- G-gain: 25

- B-gain: 28

Sjekket bildekvaliteten på et par spilltrailere, samt filmen I, Robot, som regnes som en av Blu-Ray-filmene med desidert best bildekvalitet.

Både fargetoner, generell fargekvalitet og detaljer i de mørkeste områdene av bildet fikk en merkbar forbedring. Filmen fikk nesten skummelt realistisk bilde. Aner kanskje en ørliten tendens til "white crush" i en av spilltrailerne, og kanskje litt mye grønt i et eller annet fargeområde, men det grønne kan være en vanesak. White crush er verre, men det er mulig jeg bare er sliten i øynene. Får se hva jeg synes om et par dager!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...