Gå til innhold

Finansiering av utenlandsstudier, og universitetsrangering

cFc

Anbefalte innlegg

Nå er det jo slik at det finnes flere universitetssider på nettet. Blandt annet Guardian har en fin side for engelske universiteter. Man har og http://www.topuniversities.com/

Det jeg lurer på, er om jeg som tenker på å studere i utlandet, da spesielt England og UEA, University of East Anglia, som ligger på 303. plass på topuniverisities, som er langt under både Bergen og Oslo. Bør jeg lese noe i dette, og heller holde meg til Norge, eller satse på den kompetansen det vil gi meg å studere i utlandet da med tanke på flytende Engelsk og gode interkulturelle sosiale egenskaper. Hvor mye sier disse listene, og hvordan er egentlig disse norske universitetene iforhold til utenlandske? Og en master i utlandet, blir fryktelig dyrt blir det ikke? Jeg tenker lån på rundt 100 000 kr i året på bare studiepenger! Sitter fort igjen med rundt en million kroner i lån hvis jeg skal ta master i utlandet, hvordan finansierer man dette?

Jeg skal studere politikk/samfunnsøkonomi. Tenker spesielt på dette faget.

bergen UEA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller hvorfor bare velge Storbritannia? Mange gode skoler i andre land også.

På en annen side må man heller ikke se seg blind i rangeringer. Det kan hende studieprogrammet og andre studiemiljømessige faktorer som gjør at du ikke trives likevel. I tillegg har mange "lav rangerte" skoler lærere som ble er uteksaminert fra skoler som Yale, UC Berkeley osv.

Så ikke se deg blind på rangeringer, gjør heller research på skolene på hvordan de faktisk er.

Personlig er jeg ikke så fan av norsk skole egentlig, og dette synet forsterkes når mange av mine slektninger studerer heltid i utlandet og sier til meg hvor bra de skolene er. De får lån av Lånekassa.

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
Hvorfor vurderer du kun UEA av alle Storbritannias universiteter?

Det gjør jeg absolutt ikke, men kanskje det jeg har sett mest på. Har et snitt på rundt 4, så alternativene er ikke helt fantastiske. Jeg har sett på flere, Kingston og Queen Mary blandt annet. Ingen av de var noe særlig interresante etter en stund med googling.

Jeg har også sett på University of East London og Oxford Brookes. Oxford Brookes har ikke noe særlig utvalg av politikk/økonomi. East London ser bra ut, men ca innrykkssnittet der klarer jeg ikke helt å finne.

Har du noen universiteter du ville anbefalt?

Er åpne for andre land, men da MÅ studie gå på engelsk. Australia har jo fått et ganske dårlig rykte, men jeg må si at været frister. New Zealand? USA? USA blir vel dyrt da jeg ikke kan få stipend første året.

Endret av cFc
Lenke til kommentar

Hong Kong sine universiteter tilbyr full engelsk undervisning. Skolesystemet deres oser det britisk av også med tanke på at den har vært britisk koloni så sent som til 1997. Og Hong Kong har også et universitet som er nr 1. i hele Asia, som igjen fører til at andre skoler i samme by ikke tør å slakke på kvaliteten heller.

Subtropisk klima og mange strender gjør at man strengt tatt ikke trenger å dra helt ned til Australia for det samme :p

Merker at det er veldig få nordmenn som får opp øynene for sørøst Asia når det gjelder utdanning i utlandet...kulturskepsis?

Japan er også et veldig bra valg. Mye bra skoler der og bra klima (hvis man er i riktig region).

Skal man studere samfunnsøkonomi, så må det være utrolig spennende å studere det i et sted hvor økonomi og utvikling skjer i kjempefart. Gå her http://www.topuniversities.com/university-rankings og trykk på Asian University Rankings. Det som er bra med de asiatiske skolene er at de er kjempeglade for å ta inn utlendinger, så selv om man har 4 i snitt så kan man komme inn pga. "utlendingskvoten" :p

Erfaring med asiatisk kultur og språk er gull verdt i handel og business. Men det skjønner ikke så mange folk, de som leser sladreaviser og rynker nesa av de "slemme kommunistene som bryter med menneskerettigheter og spiser hunder. Nei vi drar heller til Thailand og kjøper noen småjenter." *veldig sarkastisk*

Endret av morningstar665
Lenke til kommentar
*snip*

Personlig er jeg ikke så fan av norsk skole egentlig, og dette synet forsterkes når mange av mine slektninger studerer heltid i utlandet og sier til meg hvor bra de skolene er. De får lån av Lånekassa.

Jeg vurderer selv å ta utdanning i utlandet, nærmere bestemt Spania. Jeg har nå bodd her snart ett år grunnet helsemessige årsaker, og har ikke lyst å flytte hjem til kalde Norge igjen! :p

Om jeg skal studere her må det bli på et spansk universitet, hvor undervisningen foregår på spansk. Jeg har prøvd å se på lånekassen sine nettsider for å se hvilke studier jeg kan få dekket her, men blir skuffet da det er svært få, og gjerne bare årsstudium. Hvor kan jeg få sjekket om jeg får lån/stipend til å gå på universitet her? Noen som har erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Hong Kong sine universiteter tilbyr full engelsk undervisning. Skolesystemet deres oser det britisk av også med tanke på at den har vært britisk koloni så sent som til 1997. Og Hong Kong har også et universitet som er nr 1. i hele Asia, som igjen fører til at andre skoler i samme by ikke tør å slakke på kvaliteten heller.

Subtropisk klima og mange strender gjør at man strengt tatt ikke trenger å dra helt ned til Australia for det samme :p

Merker at det er veldig få nordmenn som får opp øynene for sørøst Asia når det gjelder utdanning i utlandet...kulturskepsis?

Japan er også et veldig bra valg. Mye bra skoler der og bra klima (hvis man er i riktig region).

Skal man studere samfunnsøkonomi, så må det være utrolig spennende å studere det i et sted hvor økonomi og utvikling skjer i kjempefart. Gå her http://www.topuniversities.com/university-rankings og trykk på Asian University Rankings. Det som er bra med de asiatiske skolene er at de er kjempeglade for å ta inn utlendinger, så selv om man har 4 i snitt så kan man komme inn pga. "utlendingskvoten" :p

Erfaring med asiatisk kultur og språk er gull verdt i handel og business. Men det skjønner ikke så mange folk, de som leser sladreaviser og rynker nesa av de "slemme kommunistene som bryter med menneskerettigheter og spiser hunder. Nei vi drar heller til Thailand og kjøper noen småjenter." *veldig sarkastisk*

Hvem kan jeg kontakte for å få mer informasjon om studie her? Asia er langt langt borte, bedre klima er det nok, men en helvetes dårlig byluft og et språk det vil ta lang lang tid å lære. Hjemreiser blir vanskelig og dyrt. Men å ha buisiness economics fra en skole i Kina vil jo være utrolig bra på CV'en da det åpner opp for jobber i HELE verden fra hvilke som helst selskaper. Noen i Norge som jeg kan kontakte? Har telefonavtale med Ansa den 6. februar, så jeg kan jo snakke med de om det.

Morningstar, har du noe erfaring med utdannelse i Asia? Hvilke universiteter tror du det er realistisk for meg å komme inn på av disse på top 20 listen?

Endret av cFc
Lenke til kommentar
*snip*

Jeg vurderer selv å ta utdanning i utlandet, nærmere bestemt Spania. Jeg har nå bodd her snart ett år grunnet helsemessige årsaker, og har ikke lyst å flytte hjem til kalde Norge igjen! :p

Om jeg skal studere her må det bli på et spansk universitet, hvor undervisningen foregår på spansk. Jeg har prøvd å se på lånekassen sine nettsider for å se hvilke studier jeg kan få dekket her, men blir skuffet da det er svært få, og gjerne bare årsstudium. Hvor kan jeg få sjekket om jeg får lån/stipend til å gå på universitet her? Noen som har erfaringer? :)

http://app.lanekassen.no/lut/default.aspx du bare plugger inn det du har tenkt til her, gis det støtte vil det komme opp :)

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet, er enormt få studier og linjer som er representert her :(

Har tidligere hørt noen som har nevnt at man kan få støtte selv om studiet ikke står på lånekassens sider, at man må få lånekassen til å utføre en vurdering på studiested om det er godtatt eller ikke.

Lenke til kommentar

Tidig at trådstarter nevner nettopp University of East Anglia! Var vel totalt ukjent i Norge frem til de ble avslørt for juks og fanteri i den såkalte "climategate"-skandalen. Men de hadde nok et godt rykte inennfor klimaforskning frem til jul.

Tør jeg spørre hvorfor akkurat dét universitet frister mest?

Lenke til kommentar

Fin campus, godt nok rykte fram til climategate. Var egentlig bare et av de jeg fikk anbefalt av en veileder og det virket spesielt bra med tanke på campus og liknenende. Om det er noe bedre så velger jeg gjerne det om jeg kommer inn på det.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye jeg skal tro på disse rankingene. Jeg har betinget studieplass hos University of Bath (elektronikk og kommunikasjon) til høsten. Bath ligger på 144. og UiO på 101. Spør du meg ligger Bath milevis foran, men jaja.

På Uni of Bath er det små grupper med veiledere hvor du hele tiden kan stille spørsmål, med andre ord er det veldig enkelt å få hjelp og man føler seg ikke så utenfor. Med den lille perioden jeg gikk på UiO fikk jeg inntrykket av at det hele var mer upersonlig og man måtte 'jobbe mer' for å kunne få hjelp.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
*snip*

Du kan evnt. ringe til Lånekassa for å spørre ytterligere hva de kan tilby. Ellers kan du også prøve å se om Spania har noe lignende ordning de kan tilby deg. Det krever en del googling og spørring. Og utenlandske universiteter pleier også å gi stipend til ekstremt gode studenter, hvis du har toppkarakterer så er dette også en måte.

Lenke til kommentar

Hvem kan jeg kontakte for å få mer informasjon om studie her? Asia er langt langt borte, bedre klima er det nok, men en helvetes dårlig byluft og et språk det vil ta lang lang tid å lære. Hjemreiser blir vanskelig og dyrt. Men å ha buisiness economics fra en skole i Kina vil jo være utrolig bra på CV'en da det åpner opp for jobber i HELE verden fra hvilke som helst selskaper. Noen i Norge som jeg kan kontakte? Har telefonavtale med Ansa den 6. februar, så jeg kan jo snakke med de om det.

Morningstar, har du noe erfaring med utdannelse i Asia? Hvilke universiteter tror du det er realistisk for meg å komme inn på av disse på top 20 listen?

Dessverre ligger de gode skolene i nettopp metropolis. Så om man studerer i UCLA istedet så er luftkvaliteten i byen likedan antar jeg. Hjemreiser er kanskje dyrt, men sjelden vanskelig i storbyer. Og jeg tror ikke hjemreiser er enklere eller billgere om man er i USA eller Australia istedenfor. I Hong Kong kunne jeg sjekke inn bagasjen allerede i togstasjonen. Og selve flytoget tok 20 min. Da jeg kom fram til flyplassen var det bare å shoppe og slappe av til jeg måtte gå til gate'n.

Jeg ville anbefalt deg å kontakte de asiatiske skolene direkte, da får man mest mulig presis informasjon. Språk er ikke noe problem i Hong Kong hvertfall (britisk koloni fram til 1997 >_> ). Det bor ca. 500 000 utlendinger bare i HK og de kan ikke en kvekk kinesisk heller og de greier seg.

Selv venter jeg på svar fra universitetene, jeg kan få svar alt fra mars til juni. Men jeg ville trosset rangeringer og søkt uansett, bare vær optimistisk. Det verste som kan skje er at man får et nei... Så bare søk på de du syns er aktuelle, og sats på flere hester for å øke sjansen.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvor mye jeg skal tro på disse rankingene. Jeg har betinget studieplass hos University of Bath (elektronikk og kommunikasjon) til høsten. Bath ligger på 144. og UiO på 101. Spør du meg ligger Bath milevis foran, men jaja.

På Uni of Bath er det små grupper med veiledere hvor du hele tiden kan stille spørsmål, med andre ord er det veldig enkelt å få hjelp og man føler seg ikke så utenfor. Med den lille perioden jeg gikk på UiO fikk jeg inntrykket av at det hele var mer upersonlig og man måtte 'jobbe mer' for å kunne få hjelp.

Enig i at rangeringer ikke skal tas helt alvorlig, men de fungerer som en liten referanse, det kan være greit å få med seg.

Det du har opplevd har jeg også opplevd ved norsk skole. Jeg har gått på både UiO og HiO. Det var også en del intriger i administrasjonen hos dem som studentene fikk vite, virker ikke som de la vekt på å holde konfliktene sine vekk fra studenter. Merker at jeg vil prøve utlandet hvor skoleansatte er mer engasjert og fokusert på oppgavene sine. Forhåpentligvis blir det bedre.

Lenke til kommentar

Dessverre ligger de gode skolene i nettopp metropolis. Så om man studerer i UCLA istedet så er luftkvaliteten i byen likedan antar jeg. Hjemreiser er kanskje dyrt, men sjelden vanskelig i storbyer. Og jeg tror ikke hjemreiser er enklere eller billgere om man er i USA eller Australia istedenfor. I Hong Kong kunne jeg sjekke inn bagasjen allerede i togstasjonen. Og selve flytoget tok 20 min. Da jeg kom fram til flyplassen var det bare å shoppe og slappe av til jeg måtte gå til gate'n.

Jeg ville anbefalt deg å kontakte de asiatiske skolene direkte, da får man mest mulig presis informasjon. Språk er ikke noe problem i Hong Kong hvertfall (britisk koloni fram til 1997 >_> ). Det bor ca. 500 000 utlendinger bare i HK og de kan ikke en kvekk kinesisk heller og de greier seg.

Selv venter jeg på svar fra universitetene, jeg kan få svar alt fra mars til juni. Men jeg ville trosset rangeringer og søkt uansett, bare vær optimistisk. Det verste som kan skje er at man får et nei... Så bare søk på de du syns er aktuelle, og sats på flere hester for å øke sjansen.

Det frister, men litt lite hypp på å bo i et land der internetttrafikken blir kraftig sensurert. Er sensuren i Hong Kong lik resten av kina eller slipper Hong Kong lettere unna. Jeg skjønner at det vel for det meste er kinesiske sider som blir sensurert, så det vil vel ikke være et stort problem for oss. Litt kjipt at Kina og vesten går mot et kjøligere forhold, men det gjør vel bare den kulturkompetansen man får her enda viktigere.

Lenke til kommentar

Testet akkurat nå med Hong Kong IP adresse (all hail VPN :p ) på forskjellige sider som feisbok og Skype. Søkte tilogmed på Dalai Lama, Tiananmen Square protester og skandalen til HK kjendisen Edison Chan som myndigheter har prøvd å hysje over. Ingenting ser ut til å være hindret på Google.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong

"one country, two systems"

Kina og spesielt HK er mindre skummelt enn det man tror hvis man leser andre aviser enn norske :p

De fleste utenlandske studentene og arbeidskraftene som oppholder seg i HK er ironisk nok amerikanere, britere og australiere. Tror folk her på berget må begynne å lese mer utenlandske aviser og ta ned skylappene :p De slemme kommunistene er ikke ute etter å ta alle, skal du se. Så lenge du ikke smugler inn dop så beholder du hodet ^^

Men selvfølgelig kan man studere andre steder enn Asia hvis man ikke føler seg komfortabel uansett. Det er tross alt et kommunistisk land som utsletter folk vi snakker om :) *smule dose ironi*

Litt offtopic: norske aviser er virkelig ikke bra for folk med tanke på den høye journalistiske kvaliteten >_>. Gå for BBC og andre større og seriøse nyhetsbyråer.

Lenke til kommentar

Jeg leser kun Aftenposten av norske aviser, av utenlandske liker jer Newsweek og Daily Telegraph som er den nettavisen jeg besøker oftest av samtlige. BBC har lenge vært gjennomsyret av engelsk politikk, i lik grad som NRK og Arbeiderpartiet. Jeg sier ikke at BBC er ekstremt biased, men det merkes nå og da, og de har viss vinkling på enkelte saker. Men stor integritet har de absolutt!

Nå liker jeg ikke Kina pga sensur. Det er snakk om prinsipp. Japan derimot.

Lenke til kommentar

Japan, Singapore og Sør-Korea er gode alternativer også. Men budsjettmessig vil kanskje Japan (Tokyo) være den dyreste. Skal vi tro de kåringene på nettet, så danker Tokyo Oslo ned i støvlene når det gjelder priser. Men bortsett fra det er det utrolig gøy der spesielt om man elsker eksotisk mat, anime/manga og TV-spill.

Lenke til kommentar

Diskusjonen har gått litt bort fra studier i England ser jeg, men ettersom jeg studerer ved UEA tenkte jeg bare å si at jeg er kjempefornøyd med universitetet. Som du, cFc, selv påpeker, er det et veldig fint campus med store grøntområder hvor alt ligger i nær rekkevidde av hverandre. Der finner du blant annet Norfolks største bibliotek, spisesteder, et karrieresenter, matbutikk, postkontor, bokahandel, pub, en klubb, og Englands største innendørse sportssenter, hvor du kan drive med alt mulig rart av idretter. Som utenlandsstudent blir du tilbudt studentbolig på campusområdet under hele utdanningen om du skulle ønske det, og UEA sine studentboliger er blitt kåret til Storbritannias beste to år på rad (http://www.uea.ac.uk/accommodation).

Norwich er en akkurat passe stor by - liten nok til at studentmiljøet er sammenknyttet og bra, men stor nok til at man ikke går lei. Det er flust av butikker, kinoer, puber, restauranter etc., og om man skulle ha lyst på storbyliv en helg, er det bare to timer til London med tog.

UEA scorer årlig veldig bra på studenttilfredshet og undervisning (blant annet i National Student Satisfaction Survey og i kåringer fra Quality Assurance Agency). Skolen har et stort utvalg av fag og linjer å velge mellom, og man står veldig fritt til å tilrettelegge utdannelsen slik man ønsker det. Foreleserene er varierte og flinke, og det er stadig vekk spennende gjesteforelesninger som er åpne for de som ønsker å høre på. Du har vel kanskje vært innom allerede, men om du fortsatt vurderer UEA, vil jeg anbefale å ta en titt på http://www.uea.ac.uk/international/ og http://www.uea.ac.uk/psi.

Kort oppsummert: å være student ved UEA er absolutt å anbefale!

Ettersom Norge ikke er medlem av EU, betaler vi som studerer i England ca. tre ganger så mye som hjemmestudentene, og ja, det blir dyrt. På en annen side, må man huske at levekostnadene ellers er rimligere enn i Norge. Med støtte fra Lånekassen klarer du deg fint under studietiden, og personlig synes jeg lånet er verdt opplevelsen. Dessuten ser det fint ut på CV'n å ha studert i utlandet, ha opplevd en annen kultur og et annet språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...