Republic3D Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Hei! Jeg har lett litt rundt for å finne en løsning på dette. Jeg har en gammel pc med to harddisker. En 320GB delt i to partisjoner, henholdsvis en 50gb systempartisjon, og en annen partisjon. Vista Home Premium 32-bit er innstallert på systempartisjonen. Jeg har også fått tak i en ubrukt Rapter 10,000 rpm disk på 150GB som jeg ønsker å innstallere Windows 7 64-bit på. Jeg vil ta vare på filene som ligger på den første harddisken, men vil jo fjerne partisjonen med Vista etter at Win7 er innstallert. Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Må jeg koble om diskene før jeg setter i gang? Raptor disken er koblet til nå, og operativ men er formatert og ubrukt. Endret 30. januar 2010 av Wildbill Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Fremgangsmåte 1 Det enkleste er vel å koble fra den disken du har vista på, koble til raptordisken og installere win 7, etterpå koble på vista disken igjen og flytte over filene til win 7 disken. Fremgangsmåte 2 Har du en ekstern hdd så kan du kopiere filene fra vistadisken til den, starte opp windows 7 dvden, og når du skal velge hdd, slette partisjon med vista på og etterpå installere windows 7 på raptor disken. Fremgangsmåte 3 Installere windows 7 på raptordisken, etterpå koble fra vistadisken, starte opp med windows 7 platen, og når du får valget om å reparere, velger du å reparere oppstarten på windows 7, etter du har fått reparert oppstarten kobler du på vistadisken og flytter over filene. Ble vel litt rotete dette men. Endret 30. januar 2010 av arjato Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Takk! Fremgangsmåte 2 høres jo ganske grei ut. Jeg vil jo beholde filene som ligger på den andre partisjonen. Raptor disken skal kunne brukes til operativsystem. Men hvorfor må jeg da kopiere filene fra vistadisken til ekstern harddisk? Jeg har en 500 gb liggende et sted.. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Takk! Fremgangsmåte 2 høres jo ganske grei ut. Jeg vil jo beholde filene som ligger på den andre partisjonen. Raptor disken skal kunne brukes til operativsystem. Men hvorfor må jeg da kopiere filene fra vistadisken til ekstern harddisk? Jeg har en 500 gb liggende et sted.. Om du gjør som i nr2, og ikke kopierer over filene så mister du dem, det er selvfølgelig også mulig å kopiere det over til partisjonen som er ledig på vistadisken (ikke til den oset er på, men den andre) , siden du har 2 der. EDIT Jeg regnet i fremgangsmåtene med at du ikke ville ha dualboot etter hva jeg forstod av innlegget ditt. Endret 30. januar 2010 av arjato Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg er litt forrvirret. Hvis jeg starter maskinen slik den er nå, men Win 7 disken i drevet så kan jeg altså slette system partisjonen på den gamle harddisken.. men blir resten av filene i den andre partisjonen borte og? De er de eneste filene jeg trenger å beholde. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Jeg har forresten et annet spørsmål og.. jeg ser det er store prisforskjeller på engelsk utgave og norsk utgave? En engelsk Win7 Pro 64-bit er kun 300kr dyrere enn norsk Win7 Home Premium 64-bit. Hvis jeg ikke skal oppgradere må jeg vel ha Oem versjon? Endret 30. januar 2010 av Wildbill Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg er litt forrvirret. Hvis jeg starter maskinen slik den er nå, men Win 7 disken i drevet så kan jeg altså slette system partisjonen på den gamle harddisken.. men blir resten av filene i den andre partisjonen borte og? De er de eneste filene jeg trenger å beholde. Om du kun sletter systempartisjon med vista og på forhånd har flyttet alle filene du vil beholde til den andre partisjonen så skal filene være trygge. Jeg har forresten et annet spørsmål og.. jeg ser det er store prisforskjeller på engelsk utgave og norsk utgave? En engelsk Win7 Pro 64-bit er kun 300kr dyrere enn norsk Win7 Home Premium 64-bit. Hvis jeg ikke skal oppgradere må jeg vel ha Oem versjon? Oem versjon eller fullversjon, ettersom vilket behov du har, oem betyr at du ikke kan bruke den på flere en 1 maskin. Personlig ville jeg gått for win 7 pro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå