tassesprett Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hei! Driver ENK og har i mange år drevet firma hjemmefra ,og brukt eksisterende garasje/verksted på min boligeiendom, i næring. Kostnadene ved bygging av denne gamle garasjen var små, og er ferdig avskrevet for lengst. Vedlikeholdskostnadene er delvis ført i regnskapet, og delvis privat. I 2008 bygde jeg et tilbygg til denne garasjen, på ca 100 m2. Jeg søkte om vanlig byggetillatelse som lager/garasje, skrev vel ingen ting om at det skulle brukes til næring (vet heller ikke om det skal gjøres). Kostnadene til byggingen ble ca 400 000, som jeg førte i regnskapet på konto 1100, og som nedskrives med 4 % årlig. Vedlikeholdskostnader har jeg ikke hatt ennå. Lånet som ble tatt opp står på mitt p.nummer (enklere for banken, sa de), men kostnaden ved lånet føres i regnskapet for bedriften min. Må tilføye at dette tilbygget ikke ville blitt bygd hvis jeg ikke drev bedrift. Om vinteren hender det at jeg setter min private campingvogn i dette tilbygget. Men nå lurer jeg på om dette er riktig? Både regnskapsmessig og skattemessig? Burde jeg føre noe av kostnadene ved byggingen ut av regnskapet, og over på meg privat og så fordele de senere vedlikeholdskostnader på firma og privat? Eller kan jeg ikke trekke fra noen av kostnadene ved bygget i regnskapet? Garasjen og den nye tilbygget står jo på min private boligeiendom (det er jo litt av vitsen å drive hjemmefra for å holde utgiftene til firmaet nede). Noen som vet noe om disse tingene? Lenke til kommentar
rarnfinn Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hei!Driver ENK og har i mange år drevet firma hjemmefra ,og brukt eksisterende garasje/verksted på min boligeiendom, i næring. Kostnadene ved bygging av denne gamle garasjen var små, og er ferdig avskrevet for lengst. Vedlikeholdskostnadene er delvis ført i regnskapet, og delvis privat. I 2008 bygde jeg et tilbygg til denne garasjen, på ca 100 m2. Jeg søkte om vanlig byggetillatelse som lager/garasje, skrev vel ingen ting om at det skulle brukes til næring (vet heller ikke om det skal gjøres). Kostnadene til byggingen ble ca 400 000, som jeg førte i regnskapet på konto 1100, og som nedskrives med 4 % årlig. Vedlikeholdskostnader har jeg ikke hatt ennå. Lånet som ble tatt opp står på mitt p.nummer (enklere for banken, sa de), men kostnaden ved lånet føres i regnskapet for bedriften min. Må tilføye at dette tilbygget ikke ville blitt bygd hvis jeg ikke drev bedrift. Om vinteren hender det at jeg setter min private campingvogn i dette tilbygget. Men nå lurer jeg på om dette er riktig? Både regnskapsmessig og skattemessig? Burde jeg føre noe av kostnadene ved byggingen ut av regnskapet, og over på meg privat og så fordele de senere vedlikeholdskostnader på firma og privat? Eller kan jeg ikke trekke fra noen av kostnadene ved bygget i regnskapet? Garasjen og den nye tilbygget står jo på min private boligeiendom (det er jo litt av vitsen å drive hjemmefra for å holde utgiftene til firmaet nede). Noen som vet noe om disse tingene? Dersom denne driften er av betydning- omdann ENK til AS - overfør bygg og annet som tilhører ENK. Da oppretter du et AS med solid gjeld til deg selv som du kan ta ut skattefritt. Det kreves at bygget brukes i nøring og ikke privat. Dersom det brukes noe privat kan det tas en forholdsmessig del. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå