Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frityrolje på bil og tilgang på dette?

agvg

Anbefalte innlegg

Skal det være noen vits må man jo ha tilgang på endel titallsliter i uka, er det så at selv det minste gatekjøkken bytter ut denne oljen så ofte at dette er virkelig noe volum og snakke om? Er man den eneste som har dette som drivstoff på 50 mils omkrets kan jeg jo fin forstå tilgangen er god. Hvor ofte skiftes denne oljen ut i frityrgrytene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sommeren og i varmere klima, så er det bare å helle frityroljen rett i tanken etter den er rensket. Siden det er kaldt i norge, så pleier man å legge til 2 tanker, hvor den ene er til frityrolje og blir varmet opp. Derfor starter man på vanlig diesel og når frityroljen er varm, kan man bytte over.

Hvor ofte den skiftes ut kommer helt annpå restauranten, men de gjør det nok iallefall en gang i uka. Men McDonalds bruker nok litt mer olje enn Oves Grill og kebab.

Lenke til kommentar

Det er vel bare å ta en tur til de mest populære restaurantene med frityr apparat å spør? =)

Merk, det finnes middler som du kan sette til for å hindre at oljen blir gele når den blir kald.

Ellers hadde jeg faktisk sterkt vurdert en Biodiesel prosess istedenfor, det er utrolig enkelt og er et litt mer raffinert drivstoff, du kan blande dette med vanlig diesel.

Har du en gammel bil så vil du ikke få noe problemer med dette, men med en ny bil ville jeg ikke brukt mer enn hva produsent har oppgitt som maks blandeforhold.

Merk, slikt drivstoff er surere enn diesel, så du er nødt til å bytte alle gummislanger og filter, samt vurdere å rense tanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...