Gå til innhold

50% av matavfallet kunne vært spist - håpløs ressursbruk!

Matvaner  

116 stemmer

1. 1. Kaster du all mat som har passert påstemplet dato?

• Ja, absolutt alt - uavhengig av om det er "best før" eller "siste forbruksdag".
      12
    • Det aller meste - men "best før" blir vurdert først om det er spisbart.
      50
    • Nei, alt blir vurdert, sjekket og luktet på før det kastes.
      54
  2. 2. Og restemat?

• Alle matrester går i søpla etter måltidene.
      14
    • Jeg tar vare på en god del matrester, men mesteparten går i søpla før eller siden.
      42
    • Alle matrester som er brukendes, blir tatt vare på, og mesteparten blir brukt senere.
      44
    • Matrester? Jeg lager alltid passe mye mat, det blir ikke rester.
      16
  3. 3. Ville du vurdert å kjøpe mat som har passert "best før" - dato til redusert pris?

• Ja, med forbehold om at maten kan regnes som helsemessig trygg å spise.
      76
    • Nei, overhodet ikke.
      32

Anbefalte innlegg

Min tidligere samboer var helt fanatisk på å kaste ALT som hadde gått over datoen. Uansett hvordan det lukta eller så ut.

Selv gjør jeg definitivt ikke det, sålenge det lukter ok så spiser jeg det.

Vi er altfor forsiktige på hva vi spiser. Kroppen har godt av å spise halvveis forderva mat av og til. Vi trenger bakteriene og stimulien immunforsvaret får ved at vi spiser halvdårlig mat. Så noe svært interessant i en dokumentar om immunforsvaret vårt og en forsker fortalte at all mat vi i dag spiser har gått gjennom diverse prosesser som renser maten først før vi spiser den. Resultatet er at immunforsvaret ikke trenger å jobbe like hardt. Noe som igjen resulterer at det blir svekket over lengre tid. Nyere forskning har da vist at flekkene på eplet mest sannsynligvis er like viktig for kroppen som eplet i seg selv. Men alt dette er borte fra maten vi spiser.

Derfor spiser jeg nå konsekvent frukt og grønt jeg finner på innvandrersjapper. Og jeg vasker ikke noe som helst før jeg spiser det, eventuelt skyller av lett.

Jeg er ikke redd for basiller og bakterier, jeg tror kroppen har godt av å bli litt trent på den måten. Mister du noe mat på gulvet? No prob, spis det likevel. Får du halsbetennelse? Drit i penicillin, la kroppen ta hånd om det selv.

Endret av Kenny Bones
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kaster sjeldent mat, og sjekker alltid mat uavhengig av datostemplingen.

Men kan noen forklare hva som egentlig er problemet med å kaste masse mat? Har det noen negativ påvirkning på miljøet eller samfunnet som vi ville unngått dersom vi spiste alt sammen? Har det noe som helst å si?

Lenke til kommentar

Har vel med at folk er livredde for å spise bedervet mat, eller er hysterisk i forhold til bakterier osv. De skulle bare visst hvor mange arter bakterier som går på oss konstant. Eller hvor avhengig vi faktisk er av dem rent generelt. Det finnes f. eks bakterier som trives fint i tarmen og som hjelper oss og har gjort det i millioner av år. Mens samme bakterier kan drepe oss dersom vi spiser dem og de dermed havner ett annet sted enn de "skal" være.

Jeg tror som sagt det er sunt å spise mat som er litt skitten. Immunforsvaret har godt av å bli trent litt.

Lenke til kommentar

Jeg kaster sjeldent mat, og sjekker alltid mat uavhengig av datostemplingen.

Men kan noen forklare hva som egentlig er problemet med å kaste masse mat? Har det noen negativ påvirkning på miljøet eller samfunnet som vi ville unngått dersom vi spiste alt sammen? Har det noe som helst å si?

En ting er at vi kunne ha brukt et langt mindre areal på matproduksjon hvis produksjon og forbruk var nærmere hverandre.

Lenke til kommentar

Nei, ikke et problem vi møter i hverdagen hvertfall. Men f.eks. om vi kunne klart oss med færre sauer så ville kanskje ulven ikke engang vært et tema. Norge er ikke et lukket system når det gjelder mat, så det er en del mer komplisert enn det.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Så lenge vi kjøper mat vil noen andre produsere og tjene penger på denne maten, så lenge det finnes plass et eller annet sted på kloden.

Og plass finnes det, så den eneste det går utover er hvermansen som betaler litt mer enn de hadde trengt. For alle andre er det positivt.

Lenke til kommentar

Hva er problemet?

Mat som kastes vil råtne, det er selvfølgelig bedre om det går i kompost en i søppla.

Aksepter at det er vanskeligere å beregne eksakt mengde for en familie på 4 enn noen som er alene. Kan jo selvsagt kjøre ned til butikken og kjøpe en bestemt mengde mat noe under forbruk hver gang man skal ha et måltid, men kan ikke si at det er fornuftig.

Det er dumt å åpne hermetikken hvis man har et ferskt kjøttstykke liggende. "Jeg har en saftig biff liggende, men jeg vil heller ha hermetiserte tomatbønner, jeg lar den biffen bli dårlig." Tviler på at noen tenker slik og lar maten bli dårlig med vilje.

I Norge bruker vi lite penger (prosent av årlig forbruk) på mat, skremmende lite av verdensnæringen er matproduksjon og det er også lite areal i verden brukt til matproduksjon. Snakker nå ikke om næring som driver med salg eller videreforedling av mat, men selve produksjonen. Altså dyrking av frukt og grønsaker, dyrehold for kjøtt, egg. Jeg mener slettes ikke McDonald's, tilsvarende franchisekjeder eller prossesering av mat på fabrikk. Produksjon av hel, uprossesert mat.

Om det kastes mat så er det ingen automatikk i at fattige kunne hatt glede av denne maten, men dersom det kastes mer mat enn vi spiser må matproduksjonen gå opp slik at det blir fler arbeidsplasser og rimeligere mat for de fleste.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...