Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg har tenkt til å fri til min kjære!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nå vært sammen kjæresten min i snart et halvt år, og vurderer tanken på å fri til henne. Jeg er per dags dato student, men ser det ikke som noen hindring for å fri til henne. Hun er en engel, og jeg kan ikke se for meg et liv uten henne. Vi er begge voksne mennesker, så innspill rundt det at forholdet er feskt og at jeg bør avvente situasjonen, skal i så fall begrunnes grundig.

Jeg har eksamen mot sommeren, men tenkte å spørre henne etter endt eksamen. Når den tid kommer har vi vært sammen i 10 måneder. Det jeg har spørsmål rundt, er følgende:

Hva vil være den mest romantiske settingen, når det gjelder å fri til kjæresten sin? Vil det eks. være mest harmonisk å ta en helgetur til en romantisk by (eks. venezia), for så å spørre henne i solnedgangen, eller burde jeg heller gjøre det i Norge? Hva taler for/imot?

Som jeg har forstått det ift hvordan folk flest normalt sett gjennomfører oppløpet fra et frieri til et bryllup, så skal det normalt ikke gå så alt for lang tid før selve bryllupet finner sted. Når det gjelder mitt vedkommende, så vil det ikke være aktuelt å ha bryllupet før endt studium, altså om 2/3 år. Dette er mtp økonomi, da jeg vil være bedre økonomisk anlagt til å arrangere bryllupet, når jeg har kommet meg i fast jobb. Dette gjelder for øvrig også for selve forlovelsesringen, som jeg kommer til å kjøpe mot sommeren. Hvilket prissjikt skal en slik forlovelsesringt ligge i? Jeg spør følgelig om dette pga min situasjon, som student.

Setter pris på fornuftige innspill.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, gratulerer. Håper det går riktig vei. :)

Jeg regner med dere har snakket om ekteskap tidligere, sånn at du vet cirka hvor hun står? Jeg var i hvert fall veldig tidlig ute med å opplyse min kjære om at jeg aldri hadde tenkt å gifte meg, og det håper jeg han respekterer. Ellers kan det blir litt...awkward. :p

Når det gjelder hva som er mest romantisk, er det ikke lett å si for oss som ikke kjenner jenta. Noen faller for klisjeer, som sandstrand og solnedang, mens andre synes det er toppen av lykke å finne en ring i champagneglasset etter en god middag en helt vanlig kveld.

Du kunne jo prøvd å fiske litt. Se om du kan få henne til å beskrive det mest romantiske hun kan tenke seg, for eksempel.

Selv synes jeg kanskje det er litt lenge å være forlovet i tre år, men det er nok bare fordi jeg er utålmodig.

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har nå vært sammen kjæresten min i snart et halvt år, og vurderer tanken på å fri til henne. Jeg er per dags dato student, men ser det ikke som noen hindring for å fri til henne. Hun er en engel, og jeg kan ikke se for meg et liv uten henne. Vi er begge voksne mennesker, så innspill rundt det at forholdet er feskt og at jeg bør avvente situasjonen, skal i så fall begrunnes grundig.

Jeg har eksamen mot sommeren, men tenkte å spørre henne etter endt eksamen. Når den tid kommer har vi vært sammen i 10 måneder. Det jeg har spørsmål rundt, er følgende:

Hva vil være den mest romantiske settingen, når det gjelder å fri til kjæresten sin? Vil det eks. være mest harmonisk å ta en helgetur til en romantisk by (eks. venezia), for så å spørre henne i solnedgangen, eller burde jeg heller gjøre det i Norge? Hva taler for/imot?

Som jeg har forstått det ift hvordan folk flest normalt sett gjennomfører oppløpet fra et frieri til et bryllup, så skal det normalt ikke gå så alt for lang tid før selve bryllupet finner sted. Når det gjelder mitt vedkommende, så vil det ikke være aktuelt å ha bryllupet før endt studium, altså om 2/3 år. Dette er mtp økonomi, da jeg vil være bedre økonomisk anlagt til å arrangere bryllupet, når jeg har kommet meg i fast jobb. Dette gjelder for øvrig også for selve forlovelsesringen, som jeg kommer til å kjøpe mot sommeren. Hvilket prissjikt skal en slik forlovelsesringt ligge i? Jeg spør følgelig om dette pga min situasjon, som student.

Setter pris på fornuftige innspill.

Takk på forhånd.

Vet ikke helt om du er av den rommantiske typen og om du vil overaske henne eller ikke. Hvis du ikke så ofte bruker å ta henne til en resturant så kan hun jo bli mistenksom.

Men du kan jo dra på en resturang hvor man må hente maten og drikken ved disken selv og legge ringen inni glasset du gir til henne ved bordet eller be betjeningen legge ringen oppe et glass på en hvilken som helst annen resturang.

Det finnes jo selvfølgelig andre måter å gjøre det på også men jeg er en fan av klassikerne :roll:

Når det kommer til om du burde vente eller ikke vente tror jeg personelig jeg ville ventet en liten stund men alle er jo ikke lik, lykke til!

Edit: hvis du vil fiske litt etter hva du skal gjøre når du frir bør du finne en eller annen test om par på nettet hvor du finner spørsmål som passer i katagorien i tillfelle hun blir mistenkelig å lurer på hvorfor du spør så mye.

Endret av Lobbi
Lenke til kommentar

Hvor er det gutter får den der "gifte seg innen ett år etter forlovelse" greia fra? Går jo fint å vente 2-3 år :) Gratulerer forresten!

Jeg hadde ikke fridd i Venezia eller noe sånt, heller ikke når du er ute og spiser middag. Veldig klisje..

Om du skal fri på sommeren, så er det jo evig mye romantisk å finne på! Lag en skikkelig drømmedag og fri på slutten?

Hjalp en kompis av meg å ordne frieri forrige sommer. Han tok med samboeren ut på en litt stor holme på Sørlandet. Når de skulle hjemover og det ikke var noen andre der, latet han som at båten var ødelagt. Imens han latet som han fikset båten, kjørte venner inn masse ting på baksiden. Vi satte opp et telt, tente stearinlys over hele stedet, fikset madrasser og hadde med en nydelig middag. Så rodde vi stile vekk igjen, og kompisen min sa at han gav opp å fikse båten. Var vist veldig vellykket :)

Edit: Var ikke ment som at du skulle herme.. Bare at det er så masse originalt og romantisk man kan ordne til. Du har jo god tid på å finne på det perfekte frieri for dere ;)

Endret av Miamor
Lenke til kommentar
Wow, gratulerer. Håper det går riktig vei. :)

Jeg regner med dere har snakket om ekteskap tidligere, sånn at du vet cirka hvor hun står? Jeg var i hvert fall veldig tidlig ute med å opplyse min kjære om at jeg aldri hadde tenkt å gifte meg, og det håper jeg han respekterer. Ellers kan det blir litt...awkward. :p

Når det gjelder hva som er mest romantisk, er det ikke lett å si for oss som ikke kjenner jenta. Noen faller for klisjeer, som sandstrand og solnedang, mens andre synes det er toppen av lykke å finne en ring i champagneglasset etter en god middag en helt vanlig kveld.

Du kunne jo prøvd å fiske litt. Se om du kan få henne til å beskrive det mest romantiske hun kan tenke seg, for eksempel.

Selv synes jeg kanskje det er litt lenge å være forlovet i tre år, men det er nok bare fordi jeg er utålmodig.

ja, vi har snakket om ekteskap. Forstår det slik at hun ønsker å gifte seg om ikke så altfor lenge, og det samme ønsker i utgangspunktet jeg, forutsatt at studiet er unnagjort.

Vurderer kanskje å reise til sydligere strøk, slik at jeg kanskje kan bruke en strand ved solnedgang og risse inn navnene våre i et stort hjerte med masse lys i. Så kan jeg evt. ta frem champagneglassene og legge ringen inni.

Hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar

Dropp alt det "filmsølet" da! Finn på noe selv! Det er ingen som liker å bli fridd til på samme måte som i 90% av alle sippefilmer.

Be henne med i en klatrevegg, eller noe annet dere aldri har prøvd sammen før. Når dere er midt oppi det dere gjør så drar du frem ringen og spør.

Det fungerer mye bedre enn standardpjattet.

Ringer oppi glasset, da gitt! Verdens teiteste greie...

Nei, gutten min, tenk nytt! Det er slike ting som former ekteskapet ;)

Lenke til kommentar

Jo, Yossuf, det er mange som liker filmsøl og uoriginale frierier. Det finnes mange jenter som drømmer om å leve i en romantisk komedie, og hadde bryllupsplanene klare allerede som åtteåring.

Men, jeg håper og tror ikke det er en sånn jente trådstarter har funnet seg, for de er nok litt kjedelige i lengden. Så ja, finn på noe eget, noe som er inspirert av hvordan du, hun og forholdet dere imellom er. Har dere en spesiell greie? Bruk den. Gjør noe kreativt, uventet og som hun vil huske for alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...