Underhand-Felons Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Bruker Excel 2007, norsk Utgangspunktet er flg funksjon: =INDIREKTE("Ark1!B"&'Analyse'!C5) - hvor funksjonen henter data i Ark1 Jeg skal nå gjøre flg: - opprette Ark2, Ark3 osv - lage en ny celle i arket "Analyse," som er arket funksjonen befinner seg i - den nye cellen skriver jeg inn "Ark1," "Ark2," etter hvilket datasett jeg skal analysere Hvordan kan jeg endre funksjonen, slik at den aut henter data fra det arket jeg ønsker? - dvs funksjonen må anvende den nye cellen for å hente i riktig ark Muligens tricky, men det må da kunne løses? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hei Med arknavnet i B5 og cellenummer i C5: =INDIREKTE(Analyse!B5&"!B"&Analyse!C5) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Hei Med arknavnet i B5 og cellenummer i C5: =INDIREKTE(Analyse!B5&"!B"&Analyse!C5) HTH. Beste hilsen Harald Takk for raskt innspill, Harald Jeg har fått det til nå - veldig mange takk! Endret 30. januar 2010 av Underhand-Felons Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg har en ny utfordring, som er i samme gata; =SLÅ.OPP(2;1/(Analyse!C5&"!H:H"<>"");Analyse!C5&"!H:H") C5 er cellen hvor jeg legger inn hvilket ark som data skal hentes fra, feks "Ark2." Men jeg får bare #VERDI! på denne, ser noen hva det er jeg gjør feil? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Du kan ikke gjøre dette Analyse!C5&"! uten funksjonen INDIREKTE. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Nå har jeg styrt en del med INDIREKTE, men klarer ikke å få annet enn #REF! som utfall. Huff, hvor vanskelig dette skulle være. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Om du skal referere til en celle på en annen måte enn direkte (direkte betyr at du skriver den korrekte cellereferansen i formelen), må du benytte INDIREKTE(). Du sier du har styrt en del med indirekte, kan du poste den formelen du mener er rett, så kan vi se om vi finner feil i den. Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Om du skal referere til en celle på en annen måte enn direkte (direkte betyr at du skriver den korrekte cellereferansen i formelen), må du benytte INDIREKTE(). Du sier du har styrt en del med indirekte, kan du poste den formelen du mener er rett, så kan vi se om vi finner feil i den. Det jeg har liggende som siste forsøk er; =(INDIREKTE(SLÅ.OPP(2;1/(Analyse!C5&"!H:H"<>""));(INDIREKTE(Analyse!C5&"!H:H")))) Gir dessverre #REF! Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) . Endret 30. januar 2010 av H80 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Dette gir jo ikke mening. Du kan ikke ha ; inne i en INDIREKTE(). Og dessuten er det seks ) og bare fem ( i formelen din, og du starter av en eller annen grunn formelen med =(INDIREKTE. Skal forsøke å forstå hva du mener med dette og komme med et svar. Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Dette gir jo ikke mening. Du kan ikke ha ; inne i en INDIREKTE(). Og dessuten er det seks ) og bare fem ( i formelen din, og du starter av en eller annen grunn formelen med =(INDIREKTE. Skal forsøke å forstå hva du mener med dette og komme med et svar. Mulig jeg er komplett idiot, i allefall holder jeg på med excel som er over mitt nivå nå... Endret til; =SLÅ.OPP(INDIREKTE(2;1/(Analyse!C5&"!H:H"<>""));(INDIREKTE(Analyse!C5&"!H:H"))) Svaret forblir det samme Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg forstår ikke hva du mener med denne formelen i det hele tatt. Kan du poste excel-arket (døp om til .txt) og forklare hva du vil ha gjort? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Siden jeg ikke er vant med INDIREKTE tenkte jeg på å se på en annen formel som jeg tror kan låse samme problem. Denne formelen har to muligheter den ene slår opp i et område, den andre velger et blant flere områder =INDEKS(('Ark1'!$B$2:$C$3;'Ark2'!$B$2:$C$3);$A2;B$1;$A$1) =INDEKS((Område1;Område2);rad;kolonne;områdenr) I teorien skulle dette fungere så vidt jeg forsto det, men det gjør det ikke A2 sier rad nummer, B1 Kolonne nummer og A1 om det er område 1, 2 eller om en skulle ha flere. Vel dette fungerer ikke om en har områdene forskjellige ark. Kan ikke forstå hvorfor. Men for den enklere versjonen av formelen så kanskje en kan gjøre noe slikt =HVIS($A$1=1;INDEKS('Ark1'!$B$2:$C$3;$A2;B$1);INDEKS('Ark2'!$B$2:$C$3;$A2;B$1)) INDEKS(Område;rad;kolonne) rad og kolonne starter alltid på 1 og teller oppover, det har ikke noe å si hvilket rad og kolonne adresse en cellen en skal hente ut egentlig har så lenge den er innenfor området. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 =SLÅ.OPP(2;1/(INDIREKTE(C5&"!H:H")<>"");INDIREKTE(C5&"!H:H")) HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Underhand-Felons Skrevet 31. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2010 =SLÅ.OPP(2;1/(INDIREKTE(C5&"!H:H")<>"");INDIREKTE(C5&"!H:H")) HTH. Beste hilsen Harald Yes Harald! Det fungerer, hjertelig mange takk! Her er mange velvillige flinke mennesker, takk også til H80 og pertm for konstruktive innspill! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Så bra. Det hører med til historien at både INDIREKTE og alle oppslagsfunksjoner(SLÅ.OPP, FINN.RAD, SUMMERPRODUKT etc etc) er veldig tunge for prosessoren. Dvs nok sånne og du opplever regnearket som irriterende tregt, det henger hver eneste gang du gjør noe i det. Så det kan være smart å følge opp de andre alternativene her, INDEKS og greier. INDEKS er lynkjapp. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå