Gå til innhold

Vridbar skjerm til Canon

Anbefalte innlegg

Skal til å oppgradere til nytt speilrefleks, og vurderer sterkt EOS 7D. Men så er det dette med vridbar skjerm, som flere og flere produsenter leverer - unntatt Canon. Og Canon blir det, som innehaver av flere linser samt blitz.

Mitt første digitalkamera, var en veldig tidlig utgave fra Sony og hadde vridbar skjerm. Og jeg husker det var egentlig ganske kjekt å ha.

Men hva mener dere der ute, er vridbar skjerm et must? Skal jeg sitte på gjerdet og håpe at Canon snart leverer ett godt speilrefleks med vridbar skjerm? Eller er det ett unødvendig gode?

Mvh. Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Olympus E-620 som har vridbar skjerm. Sammen med den gode live-view løsningen som Olympus har, så er det veldig nyttig.

Det går rykter om at neste generasjon fra Canon vil ha vridbar skjerm. Men om de kameraene lanseres før sommeren, eller i det hele tatt i år, det er en annen sak.

Hvilke objektiver er det du har fra før?

Lenke til kommentar

Det er snart PMA-messe og alle forventer nye kameraer fra Canon før den starter i siste halvdel av februar. Om Canon kommer med vridbar skjerm er det ingen som vet sikkert ennå, men du har jo ikke mye å tape på å vente noen uker og se.

Hvis du vesentlig tar bilder av ting som beveger seg (fort) er ikke vridbar skjerm (eller Live View) så veldig nyttig, men har du kameraet en del på stativ, tar makrobilder osv er vridbar skjerm kjekt å ha. Det samme gjelder hvis du regner med å bruke videofunksjonen en del. I tillegg er vridbar skjerm gunstig fordi skjermen kan vris inn mot baksiden av kameraet for bedre beskyttelse.

Jeg vurderte å kjøpe 7D i høst da det kom, men siden jeg ikke hadde hastverk valgte jeg å vente og se om Canon kommer med en modell med vridbar skjerm i løpet av vinteren, men det kan godt hende jeg ender opp med 7D uansett.

Lenke til kommentar

Jeg er også blant de som etterlyser vridbar skjerm hos Canon. Selv mener jeg det ville vært nyttig ved for eksempel macro fotografering samt fotografering på stativ når stativet er justert veldig lavt. Jeg kan også se for meg tilfeller hvor man kan ha nytte av vridbar skjerm og liveview om man ikke har annet valg enn å holde kameraet i en "umulig vinkel" for å få tatt bildet.

Dere som ahr erfaring med vridbar skjerm på andre merker og synes det er nyttig, i hvilke situasjoner bruker dere den vridbare skjermen?

Lenke til kommentar

Grunnet administrative årsaker, vil ikke Canon delta på årets PMA-messe. Men de har deltatt på CES-messa i Las Vegas, og hadde 20 nyheter. Med kun ett nytt objektiv til speilrefleks. Da vil det vel kanskje ikke komme flere nyheter fra Canon på ei stund..?

Ser disse argumentene for vridbar skjerm, men nå er jeg såpass høy at å ta bilde over en folkemengde ikke er noe problem :p Ei heller å krype langs bakken ved makrofotografering..

Overgangen fra kompakt til dslr hvor jeg var vant med skjerm som søker, bød forsåvidt ikke på noen veldig savn av skjerm. Så det spørs om jeg ikke bare skal gå for 7D (med 15-85 linse), tror nok jeg skal bli bra fornøyd likevel.. ;)

Av objektiver, har jeg; Canon EFS 10-22mm, Canon EFS 18-55mm (kit 350D), Canon EF 75-300mm IS, Canon EFS 60mm Macro, Canon EF 28-80mm, samt ett Canon EF vidvinkel av eldre årgang.

Lenke til kommentar
Grunnet administrative årsaker, vil ikke Canon delta på årets PMA-messe. Men de har deltatt på CES-messa i Las Vegas, og hadde 20 nyheter. Med kun ett nytt objektiv til speilrefleks. Da vil det vel kanskje ikke komme flere nyheter fra Canon på ei stund..?

Canon lanserer sjelden alt på en gang, hva og når som kommer neste gang vet bare Canon 100% sikkert, men Canon har lansert i feburar-mars hvert år siden 2004 (så langt jeg gadd å sjekke).

Det går rykter om to nye Canon speilreflekser i februar, det virker muligens litt optimistisk, men har du lyst til å se alt av sannynlige og usannsynlige rykter så er canonrumors stedet.

http://www.canonrumors.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...