vegard555 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg var i en foretning her om dagen i Malaysia. Der kjøpte jeg et Canon s 90 kompakt kamera. Da hun bak diske plutselig tilbydde å klistre ett uv-filter på linsa. Kan virkelig dette være lurt? Jeg takket høflig nei, og gikk glad og fornøyd ut av butikken. Hvistnok kostet dette klistre-filteret ca 100kroner. Har vi slike klistremerke filter i norge og? Er det noen gode argument for å gjøre dette? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Har vi slike klistremerke filter i norge og?Er det noen gode argument for å gjøre dette? Aldri hørt om. Det eneste argumentet jeg kan tenke meg er at forretningen tjener 100kr. Ole Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Lurer på hva brytningsindeksen i overgangen mellom PlastUVfilter, lim, og frontlinsen med coating blir... For ikke å snakke om refleksjoner mellom lagene Og sannsynligheten for at den dyre høyteknologiske doble coatingen blir med i limet når man velger å ta av "filteret" er nok rimelig stor ja! Tipper dette bare var en lett måte å tjene 100,- for et klistremerke Lenke til kommentar
vegard555 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Så ingen har hørt om denne dyre måten å ødelegge kameraet på i Norge hehe Lenke til kommentar
ebr Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Det er nok det siste jeg ville gjort med ett nytt kamera. Filtre i det hele tatt bryr jeg meg lite om. Er forsiktig, og har en LensPen til å ta bort smuss og støv med. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Jeg var i en foretning her om dagen i Malaysia. Der kjøpte jeg et Canon s 90 kompakt kamera.Da hun bak diske plutselig tilbydde å klistre ett uv-filter på linsa. Kan virkelig dette være lurt? Jeg takket høflig nei, og gikk glad og fornøyd ut av butikken. Hvistnok kostet dette klistre-filteret ca 100kroner. Har vi slike klistremerke filter i norge og? Er det noen gode argument for å gjøre dette? Og du er sikker på at det ikke var noen språklige misforståelser? Var "filteret" rundt eller firkantet? -Du er sikker på at hun mente fremme på objektivet, og ikke bak på skjermen? Vi vet sikkert alle hvor brukbart et digitalt (kompakt-)kamera er uten skjerm. Og så er den så billig å bytte! Jeg har et tynt plexiglass klistret på skjermen på mitt dslr. Om det er et uv-filter aner jeg ikke, men det beskytter veldig godt mot riper i glasset under, og bidrar til at skjermen er vanskeligere å knuse. Når beskyttelsesglasset er blitt fullt av riper, og kameraet for gammelt til å være redd for, tar jeg plexiglasset av og finner en hel og strøken skjerm under. Slike skjermbeskyttere får du kjøpt (e-bay) fra ca. kr. 10,- for de simpleste klistremerkene som kun gir en viss ripebeskyttelse og det er bortkastede penger. For glass/plexiglass som også pansrer, er kr. 100,- en helt grei pris, og en bedre investering enn et hvilket som helst uv-filter man skrur fremme på objektivet på et digitalt kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå