Gå til innhold

UV filterlimes på linse-glasset i andre land. Er dette bra?

Anbefalte innlegg

Jeg var i en foretning her om dagen i Malaysia. Der kjøpte jeg et Canon s 90 kompakt kamera.

Da hun bak diske plutselig tilbydde å klistre ett uv-filter på linsa.

Kan virkelig dette være lurt? Jeg takket høflig nei, og gikk glad og fornøyd ut av butikken.

Hvistnok kostet dette klistre-filteret ca 100kroner.

Har vi slike klistremerke filter i norge og?

Er det noen gode argument for å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hva brytningsindeksen i overgangen mellom PlastUVfilter, lim, og frontlinsen med coating blir...

For ikke å snakke om refleksjoner mellom lagene :cry:

Og sannsynligheten for at den dyre høyteknologiske doble coatingen blir med i limet når man velger å ta av "filteret" er nok rimelig stor ja!

Tipper dette bare var en lett måte å tjene 100,- for et klistremerke :D

Lenke til kommentar
Jeg var i en foretning her om dagen i Malaysia. Der kjøpte jeg et Canon s 90 kompakt kamera.

Da hun bak diske plutselig tilbydde å klistre ett uv-filter på linsa.

Kan virkelig dette være lurt? Jeg takket høflig nei, og gikk glad og fornøyd ut av butikken.

Hvistnok kostet dette klistre-filteret ca 100kroner.

Har vi slike klistremerke filter i norge og?

Er det noen gode argument for å gjøre dette?

Og du er sikker på at det ikke var noen språklige misforståelser?

Var "filteret" rundt eller firkantet?

-Du er sikker på at hun mente fremme på objektivet, og ikke bak på skjermen?

Vi vet sikkert alle hvor brukbart et digitalt (kompakt-)kamera er uten skjerm. Og så er den så billig å bytte! :thumbdown:

Jeg har et tynt plexiglass klistret på skjermen på mitt dslr.

Om det er et uv-filter aner jeg ikke, men det beskytter veldig godt mot riper i glasset under, og bidrar til at skjermen er vanskeligere å knuse. Når beskyttelsesglasset er blitt fullt av riper, og kameraet for gammelt til å være redd for, tar jeg plexiglasset av og finner en hel og strøken skjerm under.

Slike skjermbeskyttere får du kjøpt (e-bay) fra ca. kr. 10,- for de simpleste klistremerkene som kun gir en viss ripebeskyttelse og det er bortkastede penger. For glass/plexiglass som også pansrer, er kr. 100,- en helt grei pris, og en bedre investering enn et hvilket som helst uv-filter man skrur fremme på objektivet på et digitalt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...