Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til varebil som er god på terreng?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Hey, trenger tips til en stor varebil som er skikkelig god på terreng, og som er rimelig grei å skru på/finne deler til. Den bør selvfølgelig også være robust og tåle litt juling.

 

Pris: så billig som mulig, helst 10 - 20 000 kr.

 

Jeg har sett gjennom det meste av biler, og har kun funnet 2 aktuelle:

 

VW Caravelle T3 (Syncro) og Mitsubishi L300.

 

Har hatt en syncro før, og den er rett og slett fantastisk på terreng. Den har diffsperrer på begge akslinger og et klatregir, og kommer seg fram ca overalt. Problemet med disse bilene , som jeg selv har erfart ,er at det alltid er noe som ryker på de. :/ har inntrykket av at dette er litt mer bil for de som skrur mer enn de kjører. Eller kanskje jeg bare var uheldig?

 

Mitubishi har jeg ingen eraring med, men har for meg at den type biler er lagd for å tåle mer juling. Håper noen med erfaring kan fortelle meg. :) vet at framkommeligheten er rimelig god også, L300 har part time 4wd og lavserie, men finnes den med sperrer, er det evt vanskelig/dyrt å montere selv? Hvordan tar L300 seg fram? Har sjekket litt på youtube, og den er definitivt lagd for terreng, men virker som T3 Syncro er hakket over...

 

Ellers hører jeg alltid at Toyota Hiace (vurderer da 4. generasjon) tåler veldig mye, og jeg er jo ute etter en bil jeg slipper å styre med hele tiden... men den er jo på sin side ikke lagd for terreng akkurat? Vet den finnes med part time 4wd, men jeg aner ikke åssen det er å få den høyere og med større hjul enn alle de andre hiacene jeg ser på veien + sperrer/lavserie?

 

Ellers, takknemlig for alle tips :)

 

PS: jeg kan vurdere litt mindre biler , men da må jeg få mer framkommelighet for pengene + en bil som oppfyller alle kriteriene. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens Hiace som kom ca 94 er ingen terrengbil så den kan du glemme, L300 har nok ett 4wd-system som er langt mer robust enn T3, det er bygd etter klassiske prinsipper som har blitt brukt siden lenge før krigen på 4WD. Begge er katastrofer hvis det skulle smelle hardt, null beskyttelse.

Men uansett hva du velger så sjekk de nøye, mye helt oppbrukte og hjelskrudde biler der ute, mitt tips ville være en gammel Hiace, solgt i store mengder.

Lenke til kommentar

og hiace har jævla dårlig svingradius

 

l300 eller en hevete chevrolet k10 eller blazer eller suburban med offroad dekk er rått.

 

en nabo her hadde en gang en chevrolet suburban 90 mod helt mørke sota ruter. bilen var helt svart. sinnsykt hevete og den var råd. hadde offroad dekk på den. kom seg overalt

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Kjøp en HiAce fra midten av nittitallet, da kan du få både lavserie og hele pakken. De har stort sett bestandig diffbrems bak også, så de tar seg ganske godt frem.

Det er 4. gen ja, den jeg har settpå. :) men har aldri sett lavserie, åssen aktiveres det da isåfall? På L300 ser jeg at det er en egen spak ved siden av girspaken, åssen er det på hiacen? Gir diffbrems i nærheten av samme framkommelighet som diffsperrer? Isåfall kan jeg vurdere hiace, men jeg har aldri sett en hiace i offroad utgave, de er som regel ganske lave og har små hjul... :/

 

Dagens Hiace som kom ca 94 er ingen terrengbil så den kan du glemme, L300 har nok ett 4wd-system som er langt mer robust enn T3, det er bygd etter klassiske prinsipper som har blitt brukt siden lenge før krigen på 4WD. Begge er katastrofer hvis det skulle smelle hardt, null beskyttelse.

Men uansett hva du velger så sjekk de nøye, mye helt oppbrukte og hjelskrudde biler der ute, mitt tips ville være en gammel Hiace, solgt i store mengder.

den nye hiacen er nok håpløs ja... enorm avstand mellom hjulene og bittesmå hjul. :p

L300 er vel praktisk talt en 1.gen Pajero med kassebil chassis, så den er nok solid ja... men vet ikke om den har samme framkommelighet som T3'en, i og med at den ikke har diffsperrer, og T3'en har dessuten 50/50 vektfordeling og er generelt helt fantastisk på terreng. Men jeg må tenke litt på holdbarhet også, og da skal det nok ikke mye til for å slå T3'en... :/

Tenker ikke så mye på hva som skulle skje ved kollisjon, kjøper en slik bil først og fremst til rolig terrengkjøring/vinterkjøring, ikke cruising på motorveien, men det hadde nok blitt stygt ja... :p men har sett en crash test av T3-en og den er overraskende robust... den er tross alt en murstein på hjul.

 

og hiace har jævla dårlig svingradius

Har hørt det ja, hvert fall på den lange versjonen...

T3 på sin side har helt sinnsvak bra svingradius, men de fleste syncroene har ikke servo, så det må litt muskler til for å bemanne den. :p

 

l300 eller en hevete chevrolet k10 eller blazer eller suburban med offroad dekk er rått.

 

en nabo her hadde en gang en chevrolet suburban 90 mod helt mørke sota ruter. bilen var helt svart. sinnsykt hevete og den var råd. hadde offroad dekk på den. kom seg overalt

Har ikke noe særlig tro på å kjøpe en gammel billig Chevrolet... men om jeg hadde gått opp i pris hadde det nok gjort seg... synes utseendemessig at en T3 kan bli helt sykt tøff med riktig utstyr/lakkering.

 

 

Ja, jeg liker T3... haha. Men hatt mye tull med disse bilene før, og tenker jeg bør vurdere L300 eller hiace istedet pga kvalitet, men vet ikke åssen de er i forhold mtp framkommelighet eller om jeg kan forvente at de tåler litt juling enn t3 i denne prisklassen...

Lenke til kommentar
Det er 4. gen ja, den jeg har settpå. :) men har aldri sett lavserie, åssen aktiveres det da isåfall? På L300 ser jeg at det er en egen spak ved siden av girspaken, åssen er det på hiacen? Gir diffbrems i nærheten av samme framkommelighet som diffsperrer? Isåfall kan jeg vurdere hiace, men jeg har aldri sett en hiace i offroad utgave, de er som regel ganske lave og har små hjul...

 

Alle Hiace 4WD frem til den som er på markedet i dag hadde lavserie og 16" hjul svjv , ingen av de har sperre men de de har diffbrems. Har L300 sperre?

På den som jeg har postet ett bilde av er det elektrisk innkobling av 4WD og høy/lav er en liten spak svjv.

post-18574-1264882541_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan du ikke eventuelt se på Landcruisere som er varebil? Det er biler som har STOR plass inni, og fremkommeligheten er god. Du har litt mindre takhøyde enn du har i f.eks en Hiace eller lignende, men du har mer kjørekomfort og vil tro de er sikrere vist uhellet først er ute.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Alle Hiace 4WD frem til den som er på markedet i dag hadde lavserie og 16" hjul svjv , ingen av de har sperre men de de har diffbrems. Har L300 sperre?

På den som jeg har postet ett bilde av er det elektrisk innkobling av 4WD og høy/lav er en liten spak svjv.

svjv = så vidt jeg vet?

 

Anyway , den hiacen virker som et godt valg pga kvaliteten toyota står for og at den har 4x4 + lavserie, men vet ikke hvor god den egentlig er offroad... forbinder ikke helt hiace med offroad, l300 derimot... ser mange l300'er med offroaddekk og høye fjærer, men aldri hiacer...

 

Mye må jeg ut med for å få lifta den skikkelig mon tro?

 

Tror ikke L300 har sperrer...

 

Kan du ikke eventuelt se på Landcruisere som er varebil? Det er biler som har STOR plass inni, og fremkommeligheten er god. Du har litt mindre takhøyde enn du har i f.eks en Hiace eller lignende, men du har mer kjørekomfort og vil tro de er sikrere vist uhellet først er ute.

Ikke helt sånn bil jeg hadde tenkt, men finnes det noe bra i den prisklassen da mon tro? Selv hiace er vanskelig nok å få tak i til rundt 20 000.... :/

Lenke til kommentar
Kan du ikke eventuelt se på Landcruisere som er varebil? Det er biler som har STOR plass inni, og fremkommeligheten er god. Du har litt mindre takhøyde enn du har i f.eks en Hiace eller lignende, men du har mer kjørekomfort og vil tro de er sikrere vist uhellet først er ute.

Ikke helt sånn bil jeg hadde tenkt, men finnes det noe bra i den prisklassen da mon tro? Selv hiace er vanskelig nok å få tak i til rundt 20 000.... :/

Det finnes en god del ex-militære Geländewagen og Land Rover 109'ere på markedet, som kanskje kan være noe å vurdere, men 20.000 for en skikkelig firehjulstrekker som egner seg i terrenget er bra lavt budsjett.

Lenke til kommentar

Vi hadde en Hiace av den eldre utgaven med 4x4. Tidligere eid av Havarikommisjonen :p

 

Kommer vel litt ann på hva slags terreng du skal kjøre i? Men jeg husker at den trakk seg ut av det meste, sjeldent man satt fast.

 

4x4 husker jeg man måtte "aktivere" på forhjula, også kunne man slå den av og på inne.

Eneste er vel at den ikke er en særlig god vinterbil. Burde ha noen tunge sandsekker som du legger i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Kjøp en HiAce fra midten av nittitallet, da kan du få både lavserie og hele pakken. De har stort sett bestandig diffbrems bak også, så de tar seg ganske godt frem.

Det er 4. gen ja, den jeg har settpå. :) men har aldri sett lavserie, åssen aktiveres det da isåfall? På L300 ser jeg at det er en egen spak ved siden av girspaken, åssen er det på hiacen? Gir diffbrems i nærheten av samme framkommelighet som diffsperrer? Isåfall kan jeg vurdere hiace, men jeg har aldri sett en hiace i offroad utgave, de er som regel ganske lave og har små hjul... :/

 

Dagens Hiace som kom ca 94 er ingen terrengbil så den kan du glemme, L300 har nok ett 4wd-system som er langt mer robust enn T3, det er bygd etter klassiske prinsipper som har blitt brukt siden lenge før krigen på 4WD. Begge er katastrofer hvis det skulle smelle hardt, null beskyttelse.

Men uansett hva du velger så sjekk de nøye, mye helt oppbrukte og hjelskrudde biler der ute, mitt tips ville være en gammel Hiace, solgt i store mengder.

den nye hiacen er nok håpløs ja... enorm avstand mellom hjulene og bittesmå hjul. :p

L300 er vel praktisk talt en 1.gen Pajero med kassebil chassis, så den er nok solid ja... men vet ikke om den har samme framkommelighet som T3'en, i og med at den ikke har diffsperrer, og T3'en har dessuten 50/50 vektfordeling og er generelt helt fantastisk på terreng. Men jeg må tenke litt på holdbarhet også, og da skal det nok ikke mye til for å slå T3'en... :/

Tenker ikke så mye på hva som skulle skje ved kollisjon, kjøper en slik bil først og fremst til rolig terrengkjøring/vinterkjøring, ikke cruising på motorveien, men det hadde nok blitt stygt ja... :p men har sett en crash test av T3-en og den er overraskende robust... den er tross alt en murstein på hjul.

 

og hiace har jævla dårlig svingradius

Har hørt det ja, hvert fall på den lange versjonen...

T3 på sin side har helt sinnsvak bra svingradius, men de fleste syncroene har ikke servo, så det må litt muskler til for å bemanne den. :p

 

l300 eller en hevete chevrolet k10 eller blazer eller suburban med offroad dekk er rått.

 

en nabo her hadde en gang en chevrolet suburban 90 mod helt mørke sota ruter. bilen var helt svart. sinnsykt hevete og den var råd. hadde offroad dekk på den. kom seg overalt

Har ikke noe særlig tro på å kjøpe en gammel billig Chevrolet... men om jeg hadde gått opp i pris hadde det nok gjort seg... synes utseendemessig at en T3 kan bli helt sykt tøff med riktig utstyr/lakkering.

 

 

Ja, jeg liker T3... haha. Men hatt mye tull med disse bilene før, og tenker jeg bør vurdere L300 eller hiace istedet pga kvalitet, men vet ikke åssen de er i forhold mtp framkommelighet eller om jeg kan forvente at de tåler litt juling enn t3 i denne prisklassen...

tror nokk t3 tåler mer ja. men kjøper du toyota så husk at da kjøper du ikke komfort ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...