Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spm om lavserie og diffsperrer


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Yeah, har noen noob spørsmål...

 

1. Jeg står mellom to firejhulstrekkere. Den ene har lavserie men ikke sperrer, den andre har kun et klatregir (et slags førstegir med lavere utveksling) og sperrer både foran og bak. Hvem av bilene er teoretisk "best" på terreng? Bilene det er snakk om er VW T3 syncro og Mitsubishi L300 btw.

2. Hva er egentlig lavserie? Vil det si at du kan bruke alle girene (1-5 + revers) med lavere utveksling enn vanlig? Merker du stor forskjell på dette og en vanlig girkasse med kun et klatregir? Jeg har kun erfaring med sistnevnte, og da var jo klatregiret kun nødvendig å bruke der det var så bratt og humpete at jeg ikke klarte meg med førstegiret, og der var det liksom ikke mulighet til å sette bilen i andre gir og "suse" av sted uansett... så lurer på om lavserie er nødvendig eller om det er like greit med kun klatregir? kanskje dumt spørsmål men...

3. Jeg hadde en bil med diffsperre bak før, har forstått det slik at da låser den diffen på bakakselen så begge bakhjulene spinner helt likt? Jeg prøvde bilen offroad en gang , og selv med firejhulstrekken koblet ut (rwd) og sperren på, hadde den utrolig framkommelighet. Er sperrer like viktig når du har firejhulstrekken koblet inn? Både foran og bak?

4. Har sett litt på f.eks Volvo C303, har hørt den har diffsperre for alle 4 hjul, hva vil egentlig det si, åssen funnker det?

5. Hva er diffbrems?

 

Takker for svar, prøver bare å lære litt...:) hehe

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Jeg står mellom to firejhulstrekkere. Den ene har lavserie men ikke sperrer, den andre har kun et klatregir (et slags førstegir med lavere utveksling) og sperrer både foran og bak. Hvem av bilene er teoretisk "best" på terreng? Bilene det er snakk om er VW T3 syncro og Mitsubishi L300 btw.

 

Sikker på at T3 har sperre fremme? Er ikke det bare låst senterdiff og diffbrems bak på denne? En bil med sperre fremme vil bli veldig vanskelig å kjøre etter veien, stort sett bare ville gå rett frem. Har du sperre både fremme, bak, og på senterdifferensialen vil den kunne spinne på alle fire hjul samtidig, så du noen gang at denne gjor det?

 

2. Hva er egentlig lavserie? Vil det si at du kan bruke alle girene (1-5 + revers) med lavere utveksling enn vanlig? Merker du stor forskjell på dette og en vanlig girkasse med kun et klatregir? Jeg har kun erfaring med sistnevnte, og da var jo klatregiret kun nødvendig å bruke der det var så bratt og humpete at jeg ikke klarte meg med førstegiret, og der var det liksom ikke mulighet til å sette bilen i andre gir og "suse" av sted uansett... så lurer på om lavserie er nødvendig eller om det er like greit med kun klatregir? kanskje dumt spørsmål men...

 

Lavserie så har du alle gir redusert, til og med revers kan du krype deg gjennom, har aldri prøvd en T3 syncro så vet ikke hvordan girene er på denne. Men har du lavserie er du garantert at du bestandi finner ett gir som passer deg, omså du skal dra en tung henger opp en bratt bakke. Tviler på at syncroen reduserer girene så mye som en ekte lavserie ville gjort. Allefall på toyota er 1. Lav såpass redusert at du uten problem går ifra bilen når den har normalt arbeidsturtall.

 

3. Jeg hadde en bil med diffsperre bak før, har forstått det slik at da låser den diffen på bakakselen så begge bakhjulene spinner helt likt? Jeg prøvde bilen offroad en gang , og selv med firejhulstrekken koblet ut (rwd) og sperren på, hadde den utrolig framkommelighet. Er sperrer like viktig når du har firejhulstrekken koblet inn? Både foran og bak?

 

Vist det er en diffsperre så låser den begge hjulene mekanisk, slik at de kan ikke under noen omstendigheter få forskjellig hastighet. På enkelte underlag så ville jeg heller hadd en bil med kun sperre bak og RWD enn en 4x4 som ikke hadde sperre andre plasser enn på senterdiffen. Er ikke mye som er så irriterende som å ikke komme seg opp en bakke også spinne på ett hjul fremme og motsatt hjul bak, skjer ofte på veldig glatte underlag. Da syns allefall jeg at med sperre så tar en ren RWD bil seg bedre frem.

 

4. Har sett litt på f.eks Volvo C303, har hørt den har diffsperre for alle 4 hjul, hva vil egentlig det si, åssen funnker

det?

 

Nå skal ikke jeg si hvordan det er på en gammel volvo valp, er ikke helt sikker på hvor de har sperrer, men kan prøve å forklare de forskjellige typene. Er nokk skikkelige sperrer på C303'en, av god mekanisk type så skriver videre med de som utgangspunkt.

 

Sperre bak, den låser da begge bakhjulene slik at de går like fort (vanlig med en form for sperre bak på mange biler, men da ofte diffbrems)

Sperre på senterdifferensial, her låses kreftene slik at de må fordeles 50/50 mellom fremre og bakre aksling. Du risikerer altså ikke å ha en 4x4 som står å spinner på bare ett hjul, minimum to stykk er med i leken til en hver tid.

Sperre fremme, samme prinsippet som bak, men ikke vanlig. Er ikke mange bilene som har dette orginalt, blir mest bare brukt av de mer "hardcore" 4x4 folka som kjører rundt i skog og mark. Sinnsykt upraktisk etter vei da bilen blir mildt sakt en idiot å kjøre, siden begge forhjulene går like fort vil den helst gå rett ffrem vist den får velge selv.

 

5. Hva er diffbrems?

En diffbrems låser hjulene ved bruk av f.eks lameller som ligger i klokka bak. Vist ett hjul begynner å spinne hjelper med en gang det andre til. Fungerer veldig fint etter vei siden det ikke er låst til en hver tid, differensialen er åpen ved vanlig kjøring. Begynner det å spinne, eller du gir full gass blir det mer lik en sperre. Du kan enda risikere å oppleve at bare ett hjul spinner, men er ikke ofte det skjer.

 

 

 

Er ikke noen guru på dette, men en viss del fakta i det jeg skriver er det nå.

Håper allefall det er litt til hjelp :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Tusen takk for all infoen, Rick. :) supert innlegg!

 

Sikker på at T3 har sperre fremme? Er ikke det bare låst senterdiff og diffbrems bak på denne? En bil med sperre fremme vil bli veldig vanskelig å kjøre etter veien, stort sett bare ville gå rett frem. Har du sperre både fremme, bak, og på senterdifferensialen vil den kunne spinne på alle fire hjul samtidig, så du noen gang at denne gjor det?

T3 finns med sperrer både foran og bak, men det er ikke alle som har sperre foran, det var ekstrautstyr. Jeg hadde en syncro med sperre bak før, skrudde det av og på med en knapp inni bilen, så lyste en grønn lampe når den var på - var også knapper og lamper til foran og midten, men de var ikke i bruk, skjønte at det var sperre foran og senterdiffernsial, men jeg har aldri sett en T3 med knapp til sistnevnte, er den på hele tiden da..? Eller ville den lyse kun hvis du har diffsperre foran og bak på samtidig?

 

Vist det er en diffsperre så låser den begge hjulene mekanisk, slik at de kan ikke under noen omstendigheter få forskjellig hastighet. På enkelte underlag så ville jeg heller hadd en bil med kun sperre bak og RWD enn en 4x4 som ikke hadde sperre andre plasser enn på senterdiffen. Er ikke mye som er så irriterende som å ikke komme seg opp en bakke også spinne på ett hjul fremme og motsatt hjul bak, skjer ofte på veldig glatte underlag. Da syns allefall jeg at med sperre så tar en ren RWD bil seg bedre frem.

Burde nok hatt en T3 med decoupler til firejhulstrekken eller en L300 med diffsperre... begge deler er jo litt jobb, men har vurert det, det skal jo være mulig...

 

En diffbrems låser hjulene ved bruk av f.eks lameller som ligger i klokka bak. Vist ett hjul begynner å spinne hjelper med en gang det andre til. Fungerer veldig fint etter vei siden det ikke er låst til en hver tid, differensialen er åpen ved vanlig kjøring. Begynner det å spinne, eller du gir full gass blir det mer lik en sperre. Du kan enda risikere å oppleve at bare ett hjul spinner, men er ikke ofte det skjer.

Okey, skjønner.. skjer det helt automatisk uten noen av/på bryter, og er det vanlig å kun ha på bakhjula , eller foran også?

 

Optimalt er vel 4x4 med både diffsperre på alle hjul og lavserie, spørsmåler er kva du faktisk har behov for?

Det var det da... :p til vanlig bruk har jeg sikkert ikke bruk for mer enn vanlig 4x4 på snø, men ønsker å ha mulighet til å leke meg litt i snøen/offroad en gang iblant, og da får du fort bruk for all hjelp du kan få, hehe...

Sperrer på alle hjul er vel ikke så vanlig, hvilke biler har det?

Lenke til kommentar
Det var det da... :p til vanlig bruk har jeg sikkert ikke bruk for mer enn vanlig 4x4 på snø, men ønsker å ha mulighet til å leke meg litt i snøen/offroad en gang iblant, og da får du fort bruk for all hjelp du kan få, hehe...

Sperrer på alle hjul er vel ikke så vanlig, hvilke biler har det?

Da blir spørsmålet kor mykje peng du vil bruke på å kunne leike deg.

Vanleg 4x4 holder fint til å leike seg med, diffsperre og lavserie er meir for folk med hytte på fjellet o.l.

Det er strengt tatt ikkje spesielt morro å køyre med hverken lavserie eller diffsperre, det er for å komme seg fram.

Unntaksvis hvis du vil kombinere fart med røft terreng (type rallykøyring) så er kjekt å ha diffsperre bak eller evt. diffbrems.

Personleg hadde eg gått for å bruke pengane på å få ein vinsj montert på bilen, slik at eg slipper å bekymre meg for å sette meg fast.

Lenke til kommentar

Sperre i alle differensialer tror jeg bare finnes på traktorer. Sjekk Toyota LandCruiser og LandRover Defender for det nærmeste blant personbiler. De har ihvertfall lavserie.

 

Nye personbiler har elektronisk differensialbrems (traction control) som fordeler kraften dit det er grep. Da slipper man en dyr og komplisert differensial og har den samme fremkommeligheten. Ikke noe problem å ligge bredt i svingene med det.

 

For å oppklare en gammel myte i samme slengen: En vanlig differensial fordeler alltid 50% til hver utgående aksel. En 4x4 bil uten differensialbrems eller -sperre vil alltid ha 25% kraft på hvert hjul. Det finnes ingen unntak, uansett om bilen spinner på 0, 1, 2, 3 eller 4 hjul. Ønsker man å fordele kraft ulikt, så brukes diffensialbrems eller differensialsperre.

Lenke til kommentar
Sperre i alle differensialer tror jeg bare finnes på traktorer. Sjekk Toyota LandCruiser og LandRover Defender for det nærmeste blant personbiler. De har ihvertfall lavserie.

 

Nye personbiler har elektronisk differensialbrems (traction control) som fordeler kraften dit det er grep. Da slipper man en dyr og komplisert differensial og har den samme fremkommeligheten. Ikke noe problem å ligge bredt i svingene med det.

 

For å oppklare en gammel myte i samme slengen: En vanlig differensial fordeler alltid 50% til hver utgående aksel. En 4x4 bil uten differensialbrems eller -sperre vil alltid ha 25% kraft på hvert hjul. Det finnes ingen unntak, uansett om bilen spinner på 0, 1, 2, 3 eller 4 hjul. Ønsker man å fordele kraft ulikt, så brukes diffensialbrems eller differensialsperre.

Nok av terrengbilar som har diffsperre på alle akslar.

 

Mercedes-Benz Geländewagen har diffsperre på alle akslar og lavserie, kjem du deg ikkje fram med denne er neste steg belter.

Endret av HValder
Lenke til kommentar
Sperre i alle differensialer tror jeg bare finnes på traktorer. Sjekk Toyota LandCruiser og LandRover Defender for det nærmeste blant personbiler. De har ihvertfall lavserie.

 

Neida, det finnes selvsagt. Dog er det utstyr som krever kunnskap og kan ødelegge bilen ved feilbruk så det pushes ikke annet enn til de som vil ha det.

Har sett det på Landcruisere, Hiluxer osv så det er ikke så uvanlig. Elektroniske løsninger som baserer seg på og bruke bremsene på bilen er jo helt ubrukelige hvis man snakker om noe annet en svært kortvarig bruk.

Lenke til kommentar

Elektronisk diffensialbrems fungerer helt fint hvis det er fremkommelighet på vinterføre som er målet. Det er dekkene som driver bilen framover. De bryr seg katta om det er åpen differensial, sperret differensial, elektronisk differensialbrems eller mekanisk differensialbrems som gir dem framdrift.

 

At noen tror elektronisk differensialbrems er "dårlig" fordi bremsene benyttes for overføre dreiemoment til hjul med grep, viser kun at vedkommende har svært begrensede fysikkunnskaper. Til dem som møtte føle seg truffet ...

Lenke til kommentar

Hvis det er meg du sikter til så ser du hva jeg skriver, det duger til kortvarig bruk som du har kjørende langs veien, noe slikt ville aldri kunne erstatte en mekanisk diffsperre som kan brukes så lenge du trenger den uten noe slitasje eller varmgang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Da blir spørsmålet kor mykje peng du vil bruke på å kunne leike deg.

Vanleg 4x4 holder fint til å leike seg med, diffsperre og lavserie er meir for folk med hytte på fjellet o.l.

Det er strengt tatt ikkje spesielt morro å køyre med hverken lavserie eller diffsperre, det er for å komme seg fram.

Unntaksvis hvis du vil kombinere fart med røft terreng (type rallykøyring) så er kjekt å ha diffsperre bak eller evt. diffbrems.

Personleg hadde eg gått for å bruke pengane på å få ein vinsj montert på bilen, slik at eg slipper å bekymre meg for å sette meg fast.

Skal selvfølgelig ikke kjøre rundt med lavserie og diffsperre for moro skyld, men skal som sagt kjøre litt terreng for fun, og da er det fort nyttig å ha slikt, snakker av erfaring. :p Skal ikke kjøre fort type rallykjøring nei.

Skal nok ha vinsj også ja, men det får komme litt etter hvert, skal kjøpe noe skikkelig noe.

 

Men diffbrems, er den på hele tiden, og er det kun på bakakselen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Geländewagen er den beste terrengbilen jeg har kjørt. Sperrer på alle akslene og den er nærmest som en traktor i terreng og på vei.

Hørt det samme av kompiser som har kjørt den i militæret, bare synd at budsjettet ikke strekker til... :p hadde jeg hatt litt mer å bruke på denne bilen hadde jeg nok gått for volvo c303! Den er rett og slett et monster, sperrer på alle hjul og etter å ha sett noen youtubevideoer er jeg nesten overbevist om at denne bilen ikke kan sette seg fast.

 

Skal selvfølgelig ikke kjøre rundt med lavserie og diffsperre for moro skyld, men skal som sagt kjøre litt terreng for fun, og da er det fort nyttig å ha slikt, snakker av erfaring.

Du innser ikkje at du sei deg sjølv imot der?

Nei, tror du misforstår ;) ... virka som du antok at jeg skal bruke lavserie og diffsperre for moro skyld hver gang jeg kjører, eller at jeg trenger å ha dette hver gang jeg kjører. Bilen skal nok bli mest brukt til vanlig kjøring ,men en sjelden gang iblant når jeg vil teste terrengegenskapene så vil jeg bruke lavserie og diffsperrer for nyttens skyld, ikke for moro skyld. Det er jo kjekt å ha når du først er ute i terrenget...

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Skal selvfølgelig ikke kjøre rundt med lavserie og diffsperre for moro skyld, men skal som sagt kjøre litt terreng for fun, og da er det fort nyttig å ha slikt, snakker av erfaring.

Du innser ikkje at du sei deg sjølv imot der?

Nei, tror du misforstår ;) ... virka som du antok at jeg skal bruke lavserie og diffsperre for moro skyld hver gang jeg kjører, eller at jeg trenger å ha dette hver gang jeg kjører. Bilen skal nok bli mest brukt til vanlig kjøring ,men en sjelden gang iblant når jeg vil teste terrengegenskapene så vil jeg bruke lavserie og diffsperrer for nyttens skyld, ikke for moro skyld. Det er jo kjekt å ha når du først er ute i terrenget...

Nei, eg meinte at du ikkje treng diffsperre og lavgir for å leike deg. Med mindre du har ein spesiellt interesse for det er det berre vekkasta peng.

Lenke til kommentar

Litt terengkjøring og du har god bruk for både diffsperre (eller i det minstre brems) og lavserie! Skjønner godt at trådstarter ser det som en nyttig ting vist han skal bruke bilen til å leke seg litt offroad en helg i måneden eller så.

Lenke til kommentar

Ekte 100% sperre er det som gjelder, ikke sånne tullete ting som flytter krefter til hjulet som har "grep". Hva definerer bilen som grep? Det hjulet som spinner eller det hjulet som ikke spinner i det hele tatt, men sitter fast i gjørma? Her er et eksempel på "limited slip diff"

- diffbrems eller hva man nå enn kaller det og locking diff. Toyotaen har limited slip diff som de fleste biler har, mens Chevyen har locking diff. Merket er uavhengig her, kunne like gjerne vært omvendt, så bilen i seg selv er ikke det som diskuteres. Legg merke til når diffen låeses 100% på chevy'en.

 

Å kunne låse diffen 100% foran og bak, samt selvsagt i midten er det ultimate, men ikke i alle situasjoner. Bilen blir "superstiv" å kjøre og det egner seg primært kun til klatring rett frem. Å svinge blir et helvette med mindre det er et veldig glatt underlag. Kjører man med dette på tørt underlag, så får man "driveline binding", dvs en ekstrem form for understyring om man vil.

 

Lavserie er kjempekjekt når man skal utforske steinete miljøer, altså drive litt rockclimbing. Lite vits i snøen eller masse søle, eventuelt sand.

Lenke til kommentar
Lavserie er kjempekjekt når man skal utforske steinete miljøer, altså drive litt rockclimbing. Lite vits i snøen eller masse søle, eventuelt sand.

 

 

Kan jo hende vi bare har forskjellige oppfatninger av det, men har du kjørt mye på snø? Kjører du sakte fremover kan du flyte fint på snøen (forbeholdt at du har hjul til det) og gir du da mye gass eller prøver å kjøre fort på samme plass etterpå blir du å få deg en overraskelse. Lavgir er bestandig en bra ting. Eneste gangen jeg mener det er noe du ikke trenger er når det er mye søle. På sand har jeg ca samme erfaring som jeg har med snø, lavgir som er tingen!

Lenke til kommentar
Lavserie er kjempekjekt når man skal utforske steinete miljøer, altså drive litt rockclimbing. Lite vits i snøen eller masse søle, eventuelt sand.

 

 

Kan jo hende vi bare har forskjellige oppfatninger av det, men har du kjørt mye på snø? Kjører du sakte fremover kan du flyte fint på snøen (forbeholdt at du har hjul til det) og gir du da mye gass eller prøver å kjøre fort på samme plass etterpå blir du å få deg en overraskelse. Lavgir er bestandig en bra ting. Eneste gangen jeg mener det er noe du ikke trenger er når det er mye søle. På sand har jeg ca samme erfaring som jeg har med snø, lavgir som er tingen!

 

Jeg har kjørt aktiv trail ja.. :) Kjøring i dyp snø er uansett ikke enkelt uansett hva man velger av fremgangsmetode. Er det for dypt, så blir man stående med snø under bilen og spinne håpløst - lavserie eller ikke. Lavserien lar deg bare krabbe fremover men hjulspinn kommer man ikke utenom uansett. Lite luft i hjula og nøye planlegging er cluet uansett, samt sperrer hvis det er rett frem/flatt.

 

Forøvrig: Høy eller Lav serie - sperrer eller ikke sperrer: Det hele kommer ann på situasjonen akkurat DER og da. Noen steder lønner det seg IKKE å bruke sperre i snøen, siden man kan ha tendens til å skli sidelengs, spesielt hvis veien heller. Så sunn fornuft.

Derimot på steinete terreng - f.eks Moab, så må du inn med lavserie/kravlegiret og bruke sperrene der det trengs.

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...