turak Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hei, jeg har aldrig drevet med salg og kjøp av aksjer men spekulerer ofte - og får ofte rett, derfor har jeg fått et ønske om og prøve "Litt". For og handle aksjer i Norge er det ikke vanskeligere en og sette opp en konto, og bare kjøre på, men hvordan er det vis du skal handle aksjer i utlandet? Er det dyrere, hva kreves eller er det nøyaktig det samme som og handle norske? Har bunn i grunn tenkt og holde meg til det norske markede hvor man er litt "Lokal kjent", men det er veldig fristende og invistere litt utenlands også. Men siden jeg er litt ny på det her slenger jeg et par andre spørsmål på samtidig: 1. Vil dette gi bedre avkastning en et fond vis du handler riktig? (De fleste fond vil vel egentlig handle aksjer som er lønnsom, tenkte jeg skulle gjøre det samme) 2. Ser det er mange som liker spill, men kan det være gull gruve og invistere i spille utviklere? Eksempel blir vel når Mass Effect 3 kommer i framtiden, det vil antageligvis sende EA og Bioware til astronomiske høyder, eller blizzard før det neste World of Warcraft spillet? Dette gjelder såklart mange andre store titler også, 3. Siden vi er på vei ut av finanse krisen, så er vel dette en veldig bra tid og begynne på? 4. Hva er et bra "Start" beløp når du begynner sånn som meg? Lenke til kommentar
geil Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Like enkelt å handle på utenlandske børser, men det er noe dyrere. Netfonds (prisliste) lar deg handle i Sverige og USA, Nordnet (prisliste) i Danmark; Finland; Tyskland; Canada og England i tillegg og DnB NOR (prisliste) tilbyr i tillegg til disse handel i Belgia; Frankrike; Nederland; Italia; Sveits; Spania og Østerrike. 1. Du kan få bedre avkastning enn fond, men dette er ikke noe jeg ville forventet. Du vil gjøre noen gode handler, og du vil gjøre noen dårlige. Regelen at du ikke skal satse mer enn du har råd til å tape er god. 2. Det er mer komplisert enn som så. Prøv å sett deg inn i analyse av selskaper, les også andres analyser for å prøve å forstå hvordan kursene svinger. Her skal ikke jeg påberope meg noen ekspertise, står i startgropen selv. 3. Det er vel delte meninger, men det er vel forsåvidt en tid god som noen annen. 4. En børspost på Oslo Børs er for det meste rundt 10000 kroner, det er ihvertfall en god start. Å handle for særlig mindre beløp lønner seg sjeldent, da kurtasje vil spise opp mye av fortjenesten. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 For å handle aksjer så må du ha et kundeforhold til et meglerhus som har adgang til de ulike børsene. Eksempelvis DnbNor Markets har 16 børser i 14 land. Ved å handle internasjonalt så får du en ytterligere diversifisering av porteføljen din, men som du sier kjennskap til lokale/nasjonale verdipapirer er ofte større. 1 - Det avhenger helt av hvilke fond du sammenligner med. Avkastning og risiko (underforstått volatilitet) henger ofte sammen. Fordelen med å sette sammen flere verdipapirer er nettopp at man kan senke forventet risiko mer enn hva man senker forventet avkastning. Handler du fond så gjør noe jobben for deg og finner verdipapirer som satt sammen er tilpasset dine preferanser mtp. hvilke investeringsstrategi du ønsker. Skal du gjøre dette selv så vil du automatisk få større kostnader tilknyttet handelene, som jo vil gå på bekostning av din avkastning. 2 - Les om markedseffisiens. Og så stiller du deg selv spørsmålet om du faktisk har grunn til å tro at du har bedre kompetanse omkring spillmarkedet enn alle andre (dvs profesjonelle analytikere som lever av å følge de ulike bedriftene, som går på bedriftsbesøk etc etc). 3 - Skal du kjøre enkle strategier som kjøp når det er billig og selg når det er dyrt så er nok kanskje ikke den verste tiden å gjør det på. Men igjen tilbake til effisiens, for hvis vi er på vei ut av finanskrisen hvorfor går ikke prisene mer opp allikevel? 4 - Så mye som du kan leve med å tape. Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 2 - Les om markedseffisiens. Og så stiller du deg selv spørsmålet om du faktisk har grunn til å tro at du har bedre kompetanse omkring spillmarkedet enn alle andre (dvs profesjonelle analytikere som lever av å følge de ulike bedriftene, som går på bedriftsbesøk etc etc). Hehe, sier ikke at jeg har noen form for ekspertise, men dette er jo reale hendelser. Funcom er jo et hyggerlig eksempel, aksjekursen deres gjorde en nyttårs raket misunerlig når AoC nærmet seg. Samtidig en bekjent av meg som er ansatt aksjemegler i en internarsjonal bedrift sa at man ikke skulle invistere der, siden det var "Usikkert". Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Det kan du si nå, for nå vet du hva som skjedde med kursen til Funcom prelease og release. Derimot for å slå markedet så skal du si noe om hva som skal skje i morgen. Det som skjedde i går vet alle! Det er mye mulig at spillindustrien har et uoppdaget potensialet som ikke har nådd markedet. Og simple tommelfingerregler kan være vel så god grunn til å handle som store modeller som anbefaler salg. Det vil nok mest sannsynlig gi større volatilitet på dine posisjoner og lever du fint med det så funker jo det og! Lenke til kommentar
turak Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Hehe : ) Takk for alt! Skal finne ut hvilken tjeneste jeg skal velge og kjøpe aksjer gjennom, skal holde meg til Norge for tiden, selv om gutte drømmen alltid har vært og eie en eneste EA aksje Man får vel vente til man har tjent et par millioner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå