Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle putte inn dette, men here goes:

Nesten alle banker har en kalkulator som distruberer koder så du kan identifisere/betale regninger osv over nettet kalkulatoren blir bl.a. brukt til å komme inn på "minID" (www.minID.no det jeg har tenkt på en stund er om jeg faktisk kan programmere et program på iphonen/pc'en som kan gjøre det samme som kalkulatoren kan. Nå dette er gjort allerede for noen banker Scandinavia bank og DnB nord (www.digi.no)

Grunnet at jeg har Nordea som bank er dette da ikke mulig..så til selve spørsmålet:

Er det noen som kan "ligningen" til nordea's bank kalkulator slik at det er mulig for meg å "klone" kalkulatoren til et program på iphonen som ville vært mye mer tilgjengelig?

(jeg legger til at dette ikke er ment kriminelt og regner med å finne informasjonen for å regne ut koden i min EGEN kalkulator)

Setter pris på svar og tips.

Endret av cuteberand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel det eneste såkallte usikre er at tyven faktisk får med seg mobilen og bank kortet og deretter finner ut at man kan få en generert kode på iphonen, jeg må innrømme at jeg føler ikke det er noe større risiko ikke bare fordi jeg hadde programmert en pin kode for å komme inn på området, men selvom han får tak i koden vil han trenge enda et personlig passord...alt i alt skal man være veldig god hvis man klarer alt dette.

Lenke til kommentar

Iallefall BankID benytter "engangspassord". Det er ingen utreging som skjer i selve bank-id dingsen. Alle kodene ligger lagret i chippen på bankkortet ditt.

Dette er grunnen til at du kan bli "usynk" i nettbanken. Dvs at hvis det blir noe trøbbel med nettbanken din og du mater den med kode etter kode uten at det blir registrert så mister banken oversikt over hvor du er i kodelista. Da må du ringe banken og oppgi et par-tre koder for å bli synk igjen (been there done that ;) ).

Så det du kan gjøre, som jeg ABSOLUTT ABSOLUTT IKKE anbefaler, er å trøkke ut et titalls koder og legge de i notatappen på iPhone... Ikke vanskeligere enn det.

-C-

Lenke til kommentar
(jeg legger til at dette ikke er ment kriminelt og regner med å finne informasjonen for å regne ut koden i min EGEN kalkulator)

Setter pris på svar og tips.

Tror du kan ta for gitt at bankene har tatt høyde for at ikke alle er like snille som deg, og gjort dette maksimalt vanskelig. Det er nemlig hele pointet med denne koden.

Lenke til kommentar
Blir ikke disse kodene regnet utifra koder som ligger på kortet, og klokkeslettet?

Jeg vet ikke jeg, men jeg synes bare det virker rart og uansvarlig å bare legge adgangskoder på en magnetstripe.

Tror han (ChristianW) mente "kalkisdingsen" og ikke "bankkortet" når han skrev hvor kodene ligger lagret.

Lenke til kommentar

Nei jeg mente ikke kalkisen... De ligger lagret på bankkortet, merk jeg sa chippen, ikke magnetstripa... Chippen inneholder en helt annen form for sikkerhet enn magnetstripa.

BankID har ingen "kalkis", bare en dings som du plugger kortet i og trykker på en knapp. Og disse kan benyttes omhverandre og er ikke personlig. (Har prøvd, funker uten å være utstedt av samme bank til og med)

Problemet med å lage en algoritme som gjør dette er at denne kan bli knekt, og da har man plutselig en million enheter som må byttes ut. En liste vil derfor være økonomisk riktig, og så lenge krypteringen på chippen ikke blir knekt så er det kun fysisk tilgang til begge deler som kan gi deg tilgang.

-C-

Lenke til kommentar
Nei jeg mente ikke kalkisen... De ligger lagret på bankkortet, merk jeg sa chippen, ikke magnetstripa... Chippen inneholder en helt annen form for sikkerhet enn magnetstripa.

Åja, da snakker vi om to forskjellige ting tror jeg. Handler ikke dette om engangskodene man bruker i nettbank?

Lenke til kommentar
Iallefall BankID benytter "engangspassord". Det er ingen utreging som skjer i selve bank-id dingsen. Alle kodene ligger lagret i chippen på bankkortet ditt.

Kodebrikka for min BankID benytter ihvertfall "time synhronized" OTP, så der skjer det en utregning, basert på klokkeslett osv.

Dette er grunnen til at du kan bli "usynk" i nettbanken. Dvs at hvis det blir noe trøbbel med nettbanken din og du mater den med kode etter kode uten at det blir registrert så mister banken oversikt over hvor du er i kodelista. Da må du ringe banken og oppgi et par-tre koder for å bli synk igjen (been there done that ;) ).

Det du beskriver her høres ut som det mest vanlige problemet med "time synchronized" OTP, nemlig at klokka i dingsen ikke er nøyaktig nok, og kan komme i usynk med klokka på serveren sentralt.

Så det du kan gjøre, som jeg ABSOLUTT ABSOLUTT IKKE anbefaler, er å trøkke ut et titalls koder og legge de i notatappen på iPhone... Ikke vanskeligere enn det.

Funker ikke på min BankID, en kode er bare gyldig en viss tid, etter den tiden må jeg trykke for å få ny kode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...