Gå til innhold

Nvidia jukset IKKE i 3dmark03

Gjest Slettet-80wCWpIM

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
Hmmm, ikke bra å komme så sent inn i en tråd, altfor mange foregående innlegg som hadde fortjent et saftig spark her og der (knutivarr og Slabbedasken stiller langt framme i køen).

Denne saken har fått mange sider, de fleste av de er bare hoderystende tragikomisk. Det beste er kanskje å trekke seg stille tilbake og tenke seg litt om. Følgende kan stå som en grei oppsummering av mitt foreløpige syn:

Agreed--the FutureMark team has turned into a bunch of idiots--they now agree with nVidia that their benchmark sucks after all. FM has lost my respect, lost my interest, and lost my business...but so has nVidia.

It's uncanny--they've screwed themselves far more than nVidia ever could have. Their credibility as a company is shot. FM had it right the first time. Smart people know cheating when they see it (peons and shills don't, of course)--and this retraction by FM will change few minds--except that FM can now join the ranks of nVidia in the hallowed halls of Duplicity and Deceit. First nVidia said it was "driver bugs", then they said they were being unfairly "victimized" by the mighty FutureMark, all because FM exposed their fraudulent claims of "up to 50% performance improvements" for drivers that did nothing except to cheat their benchmark.

I really, really feel sorry for FM's beta partners--I can't imagine anyone would pay to belong to program undertaken by people who obviously understand so little about their own software. IMO, they would have survived anything nVidia might have thrown at them, but I doubt they will survive the lack of their own courage. If FutureMark's benches are indeed "useless" it's not because nVidia said so--it's because FM itself has now said so.

FutureMark & nVidia are now "useless" in my book.

(herfra)

Jeg vil kanskje føle for å være litt mer nyansert når jeg har fått fordøyd denne uttalelsen fra Patric Ojala (ansatt i Futuremark).

jeg føler at uttalelsene fra fyren på beyond3d ikke stemmer 100%

"up to 50% performance improvements" stemmer jo fortsatt i virkelige benchmarks, noe som testen av 5800 ultra på hw.no beviser.

virker som han sikter til at driverne ikke gjør noe annet enn å gi ytelsesforbedring i 3dmark, og uttalelsene lenger ned blir jo enda dummere, uf fm`s benches are indeed "useless"....

de ER jo det, det har blitt vist før og det er pokker meg til de grader blitt bevist i dette tilfellet, GARANTERT etter at fm nå har lagt lista over hva som godtas..

virker som om fyren har vært stor fan av 3dmark testingen de siste årene.

...are now "useless" in my book..

den uttalelsen taler for seg selv.

virker som om "noen" er såret for at fm har spikret sin egen kiste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har mistet all tro på 3DMark 03 som benchmarkprogram.Stoler mye mer på FPS i spill,da det er mer troverdig.Håper alle spill kommer med innebygget benchmark funksjon fremover,og at HW sider utelater 3DMark som testprogram når de tester hardware.

Lenke til kommentar

Vel ATI sa nettopp i tråden på Rage3d at de kunne øke ytelsen med 25% på samme måte i 3dmark-03.

Personlig håper jeg at de ikke gjør det,det er å synke for dypt.

"CATALYST maker

Third I guarantee you that I will ask for an investigation for optimized drivers tomorrow such that has never happened in ATI's history. I am prepared to put a hold on all new features I have in the pipeline so our top engineers can see how much we can optmize by not rendering the whole scene. I am guessing we can gain 25% at this point".

http://www.rage3d.com/board/showthread.php...0&pagenumber=11

Lenke til kommentar

Bryr jeg meg ? Nei! Har ATI også jukset ? kansje , bryr jeg meg ? Nei!

Jeg har selv radeon 9700Pro , og driter i disse 3D mark poenga , så lenge jeg er godt over smerte grensa på spill så er jeg glad!

Altså minst 25 FPS , som ikke er noe problem for R9700Pro...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Vel ATI sa nettopp i tråden på Rage3d at de kunne øke ytelsen med 25% på samme måte i 3dmark-03.

"CATALYST maker

Third I guarantee you that I will ask for an investigation for optimized drivers tomorrow such that has never happened in ATI's history. I am prepared to put a hold on all new features I have in the pipeline so our top engineers can see how much we can optmize by not rendering the whole scene. I am guessing we can gain 25% at this point".

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33689928&perpage=20&pagenumber=11

det går ikke an til å synke dypere i denne saken..

uansett,hvor i svolvær bor du ? hvem kjenner du

<-- bodde i svolvær før

kjenner du tore f ? adrian a, bjørn eirik, gisle, andreas b.j

christin e.f osv

Lenke til kommentar
det at noen ati gutter kommer til å prøve å bortforklare dette er vel så og si en selvfølge, tviler liksom sterkt på at de kommer til å gi seg.

men men, dette er vel et ekstra puff i en rekke av mange som er i ferd med å dytte 3dmark03 utfor stupet.

futuremark innrømmer jo praktisk talt hvor totalt unødvendig og ubrukelig programmet er foreløpig.

Det hadde du jo rett i - tok ikke lang tid :)

Det jeg er litt spent på er en uttalelse fra ATi, som jo var med på BETA programmet som artiklene henviste til...hoho...

Håper folk har lært at de ikke må være for raske til å dømme i en sak...

"Ta det med en klype salt" ;)

*holder endel tanker og meninger for seg selv i denne omgang*

Lenke til kommentar
Vil vel påstå at hvis dette er korrekt, så er det en tapens dag for oss forbrukere og for de selskapene ute i verden som IKKE er noen korrupte svin.

Faktum i mine øyne og som jeg står ved.

1: Nvidia jukset. (Bildekvaliteten er ikke lik hva som skulle vært)

2: ATI jukset ikke. (Bildekvaliteten er slik det skulle være)

3: Nvidia har betalt eller truet FutureMark til å komme med en slik uttalelse.

4: FutureMark er noen ryggmarksløse fjols som ikke tør å stå imot press fra store leverandører (Nvidia i dette tilfelle)

Det var da svært til dommedagsprofetier... Jeg tror ikke det er noen "tapens dag" for andre enn FutureMark. Hvis 3dmark skulle forsvinne (fryktelig tanke ikke sant..) ville det etter min mening vært en stor seier for forbrukerne. 3dmark scores slenges i dag rundt i hardware miljøet som status symboler, men med veldig liten relevans til virkeligheten.

At NVidia skal ha truet FutureMark blir noe man selv velger å tro, og at noen buser ut med dette på forum er lite gjennomtenkt oppførsel. Det er bedre å dømme med bakgrunn i uttalelser fra ATi/NVidia/FM eller folk som har personlig erfaring med de involverte her. Og de kommer neppe til å holde kjeft de nærmeste dagene, så jeg avventer kommentarer fra disse. Men hvis du personlig VET at dette skjedde så får du unnskylde meg...

Hvis du leser litt nøyere hva jeg skrev... Faktum i MINE øyne

Det er en tapens dag, fordi ALL form for benchmarking vil nå i værste tilfelle være ugyldig. Du vil aldri med 100% sikkerhet vite at driveren er spesialtilpasset med masse spesiallaget kode som er meget rask, men der bildekvaliteten er kraftig forværret. Du kan nå aldri vite ut fra benchmarks hvor bra kortet egentlig vil fungere.

Lenke til kommentar

"CATALYST maker

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&threadid=33689928&perpage=20&pagenumber=11

Er helt enig her.... Håper virkelig at ATI ikke synker ned til dette nivået, men at de heller holder hode høyt og spiller med "rent mel i posen"

Lenke til kommentar
Vil vel påstå at hvis dette er korrekt, så er det en tapens dag for oss forbrukere og for de selskapene ute i verden som IKKE er noen korrupte svin.

4: FutureMark er noen ryggmarksløse fjols som ikke tør å stå imot press fra store leverandører (Nvidia i dette tilfelle)

1 og 2 kan jeg kommentere likt med hva jeg hadde tenkt til å kommentere resten med, det er nettopp kommet frem i en offesiell uttalelse at det ikke kan tolkes som juks,hvis du selv mener de jukser så skriv at det er din mening, ikke fremstill det som om de har jukset,for offesielt så har de ikke det..

Hallo, Våkne opp og prøv å se realitetene Det finnes bevis på at Nvidia Jukset. John Carmac mener de Jukser, Tim Sweaney mener de jukser, faktum er vel at alle med en liten dose sunn fornuft i skallen ser at Nvidia JUKSA. (Blir omentrent like teit som om at Kjell Magne Bondevik gikk ut å sa at Norge aldri sente tropper til Afganistan, for alle vet at det ble gjort)

Lenke til kommentar
Hallo, Våkne opp og prøv å se realitetene Det finnes bevis på at Nvidia Jukset. John Carmac mener de Jukser, Tim Sweaney mener de jukser, faktum er vel at alle med en liten dose sunn fornuft i skallen ser at Nvidia JUKSA. (Blir omentrent like teit som om at Kjell Magne Bondevik gikk ut å sa at Norge aldri sente tropper til Afganistan, for alle vet at det ble gjort)

Jeg vil anbefale deg og alle andre også, å ta all informasjon rundt dette "med en klype salt" til å begynne med. Hvem vet hva neste brikke i dette spillet blir.

Lenke til kommentar

Det var da svært til dommedagsprofetier... Jeg tror ikke det er noen "tapens dag" for andre enn FutureMark. Hvis 3dmark skulle forsvinne (fryktelig tanke ikke sant..) ville det etter min mening vært en stor seier for forbrukerne. 3dmark scores slenges i dag rundt i hardware miljøet som status symboler, men med veldig liten relevans til virkeligheten.

At NVidia skal ha truet FutureMark blir noe man selv velger å tro, og at noen buser ut med dette på forum er lite gjennomtenkt oppførsel. Det er bedre å dømme med bakgrunn i uttalelser fra ATi/NVidia/FM eller folk som har personlig erfaring med de involverte her. Og de kommer neppe til å holde kjeft de nærmeste dagene, så jeg avventer kommentarer fra disse. Men hvis du personlig VET at dette skjedde så får du unnskylde meg...

Hvis du leser litt nøyere hva jeg skrev... Faktum i MINE øyne

Det er en tapens dag, fordi ALL form for benchmarking vil nå i værste tilfelle være ugyldig. Du vil aldri med 100% sikkerhet vite at driveren er spesialtilpasset med masse spesiallaget kode som er meget rask, men der bildekvaliteten er kraftig forværret. Du kan nå aldri vite ut fra benchmarks hvor bra kortet egentlig vil fungere.

Lenke til kommentar
Hmmm, ikke bra å komme så sent inn i en tråd, altfor mange foregående innlegg som hadde fortjent et saftig spark her og der (knutivarr og Slabbedasken stiller langt framme i køen).

Denne saken har fått mange sider, de fleste av de er bare hoderystende tragikomisk. Det beste er kanskje å trekke seg stille tilbake og tenke seg litt om. Følgende kan stå som en grei oppsummering av mitt foreløpige syn:

Agreed--the FutureMark team has turned into a bunch of idiots--they now agree with nVidia that their benchmark sucks after all. FM has lost my respect, lost my interest, and lost my business...but so has nVidia.

It's uncanny--they've screwed themselves far more than nVidia ever could have. Their credibility as a company is shot. FM had it right the first time. Smart people know cheating when they see it (peons and shills don't, of course)--and this retraction by FM will change few minds--except that FM can now join the ranks of nVidia in the hallowed halls of Duplicity and Deceit. First nVidia said it was "driver bugs", then they said they were being unfairly "victimized" by the mighty FutureMark, all because FM exposed their fraudulent claims of "up to 50% performance improvements" for drivers that did nothing except to cheat their benchmark.

I really, really feel sorry for FM's beta partners--I can't imagine anyone would pay to belong to program undertaken by people who obviously understand so little about their own software. IMO, they would have survived anything nVidia might have thrown at them, but I doubt they will survive the lack of their own courage. If FutureMark's benches are indeed "useless" it's not because nVidia said so--it's because FM itself has now said so.

FutureMark & nVidia are now "useless" in my book.

(herfra)

Jeg vil kanskje føle for å være litt mer nyansert når jeg har fått fordøyd denne uttalelsen fra Patric Ojala (ansatt i Futuremark).

"up to 50% performance improvements" stemmer jo fortsatt i virkelige benchmarks, noe som testen av 5800 ultra på hw.no beviser.

Denne testen beviser jo ikke noe som helst. Bevisene er jo at denne drivere jukser i 3dMark 03, og jukser de 1 plass, så kan det jo godt være at de jukser andre plasser....

Mao, det er ingen garantier for at Nvidia ikke har lagt inn statiske clipping planes i Quake3, UT2k3 og andre "kjente" timedemos og demoer.

Lenke til kommentar

(sitter paa spansk tastatur og skriver)

Sitter med blandete foelelser angaaende Futuremark. Naar man har bevis for det som har blitt gjort og naar man foerst utaller seg saa boer man ikke trekke seg tilbake fordi man faar kalde foetter.

Mener personlig at hvis Nvidia har laget grafikkortet saan at det utelater aa tegne en del av koden for aa paa denne maaten faa bedre ytelse saa er det jo egentlig bare VI som taper paa det.

Men pytt pytt, det betyr jo egentlig ikke noe, eller hva gutter? Nvidia er jo raskest uansett!!!!!! Vi bryr oss jo egentlig om at Grafikken blir deformert eller at det er daarlig kvalitet paa den, vi har jo hoeyest score i 3dmark og DOOM3 , alt det andre er jo ubetydelig.

Nei soeren og, tror jeg bytter til et annet merke naar jeg faar feriepenger naa...

Lenke til kommentar

Ncheatia dummer seg ut nok en gang. Og tvinger Futuremark

til å dumme seg ut også. Ikke til å tro.

Ganske sikker på at Futuremark har fått besøk av et par

amerikanske slugger advokater og rett og slett blitt truet

til denne resignasjonen.

Jeg kommer aldri mer til å kjøpe ncheatia kort før de

viser seg fra en mye mer seriøs side. Og så må de lage

kort som er verdt å kjøpe også da..

lqpl

Lenke til kommentar

Der kan vi godt være enige. Essensen av det han sier har imidlertid mye for seg.

Testen i hardware.no beviser absolutt ingenting. Driverversjonen som er brukt der oppfører seg underlig andre steder, eksempler som hittil er pekt på er Shadermark og Splinter Cell hvor det virker å være gjort "optimaliseringer" som definitivt går på bekostning av bildekvalitet.

virker som om fyren har vært stor fan av 3dmark testingen de siste årene.

Kom igjen, du kan bedre enn å slenge ut en sånn pinlig platt useriøsitet.

Og kanskje bør du tenke litt mer fleksibelt over hva han mener med ordet "useless". nVidia har vist at de er villig til å tøye grensene mer enn de fleste av oss har godt av å akseptere. Futuremark viser at de mangler ryggrad og lar seg presse av mer eller mindre åpenbare trusler om rettsforfølgelse.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe nytt at ATI og nVidia optimaliserer driverne for spesifikke spill og programmer, og dette er ikke noe som helst problem så lenge det ikke går ut over bildekvaliteten.

Og det var nettop her nVidia tok litt hardt i når de optimaliserte. De prøvde å øke ytelsen ved å la driverne fjerne litt ekstra av overtegningen i 3dmark. De satte også ned kvaliteten på anisotropic filtering. Dette ble synlig dårligere bildekvalitet hvor kortet ikke tegnet enkelte flater som la langt inne i bildet og med merkbart uskarpe teksturer på noen flater.

Dette er overdriving når det gjelder "optimalisering" og jeg synes ikke dette er greit. Det virker nesten som de prøver å lure oss. Det er ikke noen tvil om at det var dårligere bildekvalitet og at det var gjort med overlegg. Siden Futuremark lagde en patch som unngikk den funksjonen i driverne til GFFX som oppdaget at det var 3d mark som kjørte, fikset "bugen" i driverne.

Jeg har ingenting i mot nVidia på noen som helst måte og har alltid likt produktene deres (gf 1-4), så ikke kom med noe ATI fanboy bullshit.

Jeg vil bare være åpen til det som skjer. 3Dmark har vært et viktig program for mange som vil velge det riktige skjermkortet.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare være åpen til det som skjer. 3Dmark har vært et viktig program for mange som vil velge det riktige skjermkortet.

Desverre riktig formulert ... :-?

Men jeg kom til å tenke på en ting...

Mange av dere hørte sikkert på nyhetene i vinter at en Meny butikk hadde solgt gammelt, ugått kjøtt(ferskvarer), men bare stemplet på ny dato. De jukset. Mange folk sa "Jeg skal aldri handle der mer!", for den butikken selger jo dårligere kjøtt, ikke sant?

Men er det en butikk i hele Norge hvor det er FERSKT kjøtt nå, så er det der! Næringstilsynet er innom og skjekker regelmessig og veldig ofte. Der er det hvertfall "trygt" å kjøpe kjøtt nå!

Det samme gjelder vel nVidia. Altså, om de har jukset eller ikke, så er det ingen tvil om at de har blitt satt i bås, akkurat som Meny-butikken. "Jeg kan aldri stole på nvidia igjen!" har mange sagt. Men nå kan man hvertfall stole på dem! Nå er jo alle så skeptiske mot dem, at folk undersøker for harde livet for å finne ut om de driver med noe kødd. Og da kan de bare ikke gjøre det! Ok, hvis de har gjort det, sleipt - men de vet jo det at hvis de faktisk jukser (mer?) nå, så er det over for nVidia, akkurat som for Futuremark.

Skjønner dere poenget?

Var det pedagogisk nok eller? ;) hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...