Gå til innhold

BK: Alene på jobb


telealf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Prøver med et blide litt utenom det jeg vanligvis gjør. En flott kiosk i Tromsø sentrum. Det er tatt på grensen for hva kamera tåler uten å støye. Blender 1,4, ca 1/50s, håndholdt. Bildet er kanskje ikke helt optimalt teknisk, men hører gjerne hva dere tror om dette? Kom gjerne med kommentarer på innhold og komposisjon.

 

post-180310-1264795189_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes at fargene er veldig fine, typiske "vinter-kveld"-farger, men du kunne kanskje prøvd å gjøre mannen litt "mer alene", for å gi bildet et enda mer eget uttrykk, hvis du skjønner? F. eks. hatt en litt mer åpen komposisjon, men jeg aner jo ikke hvordan mulighetene for det var der da.

 

Uansett et kjempefint motiv som du klarte å få mye ut av!

Endret av Photôgrapher
Lenke til kommentar

Synes du har en strålende komposisjon her, og et flott valgt perspektiv og utsnitt. Veldig godt sett! Liker at snøfillene kan skimtes uten å være påtrengende. Langsom jobb, i hvertfall en stille periode her.

 

Jeg vet ikke om det ville være lurt, men jeg tror jeg ville ha lekt med å lysne det noe, -lampelyset vil allikevel vise at det er mørk skumring, og kanskje gjort temperaturen litt varmere?

Lenke til kommentar
Synes du har en strålende komposisjon her, og et flott valgt perspektiv og utsnitt. Veldig godt sett! Liker at snøfillene kan skimtes uten å være påtrengende. Langsom jobb, i hvertfall en stille periode her.

 

Jeg vet ikke om det ville være lurt, men jeg tror jeg ville ha lekt med å lysne det noe, -lampelyset vil allikevel vise at det er mørk skumring, og kanskje gjort temperaturen litt varmere?

Kaian sier mye klokt her.

Et veldig fotogrent motiv som du kan eksperimentere mer med.

Lenke til kommentar

Takk for all kritikk!

 

Kommentarer under er ikke kritikk av kritikken, bare forsøk på forklare hvordan jeg tenker.

 

Litt om bildet. Jeg var innom flere ganger etter hvert som det ble mørkere for å være sikker på at det ble en kontrast mellom innelys i kiosk og utelys. Jeg ønsket å få mann i kiosk mest mulig alene for å understreke at han var alene på jobb. Så for hvert foto ble det ganske lang ventetid for at det ikke skulle være andre folk med (som normalt er på denne tida).

 

Av flere eksponeringer likte jeg den siste best, dvs det mest blåe dagslyset.

 

Komposisjon "gir seg selv" her. Mannen bør være ca i det gylne snittet, og det bør være linjer innover. Prøvde også å "balansere" kiosk med kirka (de er ganske like i farger).

 

@Photôgrapher: Takk for tips. Ja men med bebyggelse her er ikke det så lett :ermm: Det er f.eks ikke mulig å gå lenger bakover og bruke en tele.

 

@kaian: Ja, kanskje det burde vært litt varmere? Problemet er at fargetemp på innelys gjør at innelys i kiosk da blir så himla varm (gul) dersom jeg skrur for mye for å få mindre blåtoner. Dessuten liker jeg godt kontrasten mellom blått og gult. Siden disse fargene er "motsatte" gjør dette at det blit enda mer ulike elementer i komposisjonen. Varme farger som gult gjør også at element kommer mot betrakter (i motsetning til kalde som lager avstand). Dvs er fargebruken her litt overdrevet som en del av komposisjon.

 

Som vanlig liker jeg også bildene litt mørkere enn de fleste :ermm: Men takk for tilbakemelding!

 

@b-real: Kanskje. Det kan jo være litt fallende linjer fordi kamera er rettet litt oppover? Kiosken er heller ikke helt i vater :whistle: .

Lenke til kommentar

Hei Telealf og flott bilde du har her nå. Ikke meningen at jeg ikke har kommentert på dette før nå. Skal bli flinkere til å gi tilbakemelding uavhenging av hva jeg syns om bilder.

 

Dette slo meg først da jeg åpnet det igår som alt for kalde toner. Etter å ha lest kritikker og dine svar åpner jeg bildet på nytt og jammen klarer jeg å se bildet mye finere nå... :hmm:

Har virkelig sansen for dette bybildet ditt.

 

Mye som kan sies her, har kjøpt røyk i den kiosken tidligere år da jeg var mere i Tromsø, (er en halvtime med dash8 unna Tromsø :fun: ) og gjenkjennelsesfaktoren er høy, noe som for min del trekker det opp i i tillegg til selve utførelsen.

 

Ser nå at de tre byggene man ser mest; kiosken,kirka og den gården i bakgrunnen har fargetoner som går igjen og som skaper en dybde jeg ikke så tidligere.

 

Stemmer også for varmere toner, men skjønner at det nok vanskelig lot seg gjøre her.

Synd, for blåtonen er det "eneste" som jeg syns trekker ned. Utsnittet er frekt trangt i bunn, men tilgivelig da det som du nevner nesten er nødt til å være sånn.

Lenke til kommentar
Hei Telealf og flott bilde du har her nå. Ikke meningen at jeg ikke har kommentert på dette før nå. Skal bli flinkere til å gi tilbakemelding uavhenging av hva jeg syns om bilder.

 

Dette slo meg først da jeg åpnet det igår som alt for kalde toner. Etter å ha lest kritikker og dine svar åpner jeg bildet på nytt og jammen klarer jeg å se bildet mye finere nå... :hmm:

Har virkelig sansen for dette bybildet ditt.

 

Mye som kan sies her, har kjøpt røyk i den kiosken tidligere år da jeg var mere i Tromsø, (er en halvtime med dash8 unna Tromsø :fun: ) og gjenkjennelsesfaktoren er høy, noe som for min del trekker det opp i i tillegg til selve utførelsen.

 

Ser nå at de tre byggene man ser mest; kiosken,kirka og den gården i bakgrunnen har fargetoner som går igjen og som skaper en dybde jeg ikke så tidligere.

 

Stemmer også for varmere toner, men skjønner at det nok vanskelig lot seg gjøre her.

Synd, for blåtonen er det "eneste" som jeg syns trekker ned. Utsnittet er frekt trangt i bunn, men tilgivelig da det som du nevner nesten er nødt til å være sånn.

 

Tusen takk!

 

Ja, du er observant. Jeg måtte ha litt lite under kiosk av to grunner. Fordi "greier" under ville forstyrre, og fordi jeg ikke bruker moderne tull :innocent: som zoom, men en fast 35mm/1,4 (på 1,5 x brikke) og ikke kunne gå bakover.

 

Ser fram til ditt bilde herfra neste gang du er her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...