Gå til innhold

[Hjelp] Samsung 46" 7070WW - Får ikke til høyere oppløsning enn 720x576@50hz

Anbefalte innlegg

...Hvorfor ikke?

TV'n er tilkoblet fiberboksen med HDMI-kabel(fra Clas Ohlson)

Fikk 1280-oppløsningen på PS3. Fikk spørsmål om det med en gang

På menyen der det skal gå an å gå inn på avanserte innstillinger under bildeinnstillinger er dette gråskravert, så jeg ikke får kommet inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket innstillingene på dekoderboksen? Høres ut som den står til SD.

Takk for raskt svar :)

Sjekket om jeg fant noe sd, og det var det dårlig med. Er en dekoder fra altibox.

Kommer altså ikke inn på der det er skjermtilpasning, på TV'ns innstillinger. Ifølge manualen er det der en stiller på oppløsningen.

Bare for å få det ut av verden, det kan bli bedre vel? Ganske fersk når det gjelder det her.

Endret av black_sheep
Lenke til kommentar
Har du gjort slik det står?

Hold inn menu og pakk i strømkabelen.

Jepp, kom meg inn på menyen til slutt, har nå fått til 1920x1080i. Trodde jeg skulle få til P? (Hva er egentlig forskjellen?)

Pluss at Hz fortsatt er på 50? Er ikke den en fordel og ha på 100?

Så har jeg lest at jeg på bilde innstillinger er varm1 en bra ting å få til, men den og varm2 og 3 er gråskravert og "låst".

Kikka på en fotballkamp nå som gikk på canal+. Ble ganske kornete og firkanta rundt spillere.

Skjønner at dette er finjusteringer, men hva er best?

Lenke til kommentar
Kikka på en fotballkamp nå som gikk på canal+. Ble ganske kornete og firkanta rundt spillere.

Canal + er vel ikke en HD-kanal, men en kanal som sender i 720x576? Dermed må bildet oppskaleres for å passe til HD-skjermen din, og hva som da gir best resultat, kommer an på om det er TV-en din eller fiberboxen som har den beste programvaren for oppskalering.

Lenke til kommentar

Canal + er vel ikke en HD-kanal, men en kanal som sender i 720x576? Dermed må bildet oppskaleres for å passe til HD-skjermen din, og hva som da gir best resultat, kommer an på om det er TV-en din eller fiberboxen som har den beste programvaren for oppskalering.

Ok :) Og det blir gjort automatisk?

Lenke til kommentar

Ja, når en dekoderboks (eller DVD-spiller etc) er koblet til hverandre med HDMI, vil de sjekke hvilke oppløsninger den andre enheten støtter og automatisk "bli enige" om en oppløsning som passer. Men, det kan på noen apparater overstyres av innstillinger man selv kan gjøre.

Det beste resultatet får man selvsagt dersom kildematerialet og skjermen har samme oppløsning, f.eks. Bluray og fullHD-TV. Da trenges ingen skalering. Skaleringen kan gi kornete og firkanta "artifakter" som du så rundt spillere. Men som regel ser man bare dette på svært nært hold, på normal se-avstand er det sjelden et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...