Gå til innhold

Hva trenger jeg for å komme inn på Inginør studier?

EkanTrike

Anbefalte innlegg

Jeg har etter noen års jobbing innsett at jeg er nødt å få meg en skikkeligt utdanning om jeg skal nå mine mål i livet.

Av skole har jeg fra før av Grunnkurs Mekaniske og VK1 Plate & Sveis. Ikke sikker på hva dette heter nå, men det er det jeg har av skole.

Etter dette har jeg jobbet som platearbeider for så å få meg jobb som Servicetekniker innen IT. Men jeg har ikke jobbet i 5år for å fylle den regelen. Dog fyller jeg 23år i Februar.

Men hva trenger jeg for å komme meg inn på inginør studier?

Er det forskjell fra hvilken type inginør linje jeg ønsker å gå på?

Er det nok å ta påbygg på almenn i 1 år? Eller finnes det en raskere vei via å ta en form for påbygg?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nok å ta påbygg. Du må i tillegg ha Matematikk R1 og R2 og Fysikk 1, eller gå en tre-semester-ordning som innebærer skole de to første sommerne og et tilpasset løp første året, om jeg husker riktig. Det beste vil nok være å gå forkurs til ingeniør, for da vil du kvalifisere deg til alle ingeniørstudier i løpet av ett år. Sist men ikke minst kan du gå Y-vei om har fagbrev, men det er ikke alle høgskolene som tilbyr dette (det gjelder nok også tre-semester).

Lenke til kommentar
Det er ikke nok å ta påbygg. Du må i tillegg ha Matematikk R1 og R2 og Fysikk 1, eller gå en tre-semester-ordning som innebærer skole de to første sommerne og et tilpasset løp første året, om jeg husker riktig. Det beste vil nok være å gå forkurs til ingeniør, for da vil du kvalifisere deg til alle ingeniørstudier i løpet av ett år. Sist men ikke minst kan du gå Y-vei om har fagbrev, men det er ikke alle høgskolene som tilbyr dette (det gjelder nok også tre-semester).

Ok så forkurs inginør er det jeg er ute etter? Hvor kan jeg finne de som har dette over 1år på vanlig skole? eller er dette noe en tar kun på kveldstid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...