FrilanserBob Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 La oss si at jeg har lagd en faktura til et firma på 20 konsulenttimer a kr. 300, totalt 6000, men at denne fakturaen er feil og jeg vil lage en kreditnota på hele fakturaen. Lager jeg en kreditnota hvor jeg fører -20 timer a kr 300 blir totalen -6000, men jeg har hørt at dette er feil. Skal jeg på kreditnotaen først skrive 20 timer a kr 300 totalt 6000, og så på linjen under skrive -20 timer a kr 300, totalt -6000 så summen på bunn blir 0? Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvis du allerede har sendt den første fakturaen på 6000 kr til kunde, så blir det riktig å lage en kreditnota på -6000 kr og sende denne. En kreditnota skal fungere som et motbilag til regnskapet, slik at at revisor kan spore hva som har skjedd av økonomiske transaksjoner. Lenke til kommentar
abrj Skrevet 7. juli 2010 Del Skrevet 7. juli 2010 Interessant. Har lest en plass at kreditnotaer ikke skal være negativ, stemmer det? Har man allerede fakturert er det jo naturlig å lage en negativ faktura sånn at resultatet går i 0. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Kreditnotaer skal alltid føres med negativt beløp, både hos kunde og leverandør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå