Gå til innhold

Skal bygge "ny" pc, kan/bør jeg bruke enkelte deler fra gammle pc'en?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du ikke plukke ut hovedkortet fra pcen du har nå og flytte over i et vanlig kabinett?

 

Så får du bedre luftgjennomstrømming, og dermed mindre støy. Og så bruker du pengene du sparte på hovedkortet og kjøper deg et 5850 i stedet?

 

Det er nok veldig lite gevinst i å kjøpe nytt hovedkort uten å kjøpe ny CPU i samme slengen. Hvis det er noen gevinst i det hele tatt. Og hvis du har 6 GB ram, merker du ikke forskjell på 2 GB til.

Lenke til kommentar

Enig med Dunno1987. Å kjøpe nytt hovedkort på sokkel 775 er bare tull pr dato. Minne har trådstarter nok av også til vanlig bruk. CF har heller ingen umiddelbar hensikt. HD 5770 gir utrolig bra spillytelse til en rimelig pris.

 

Problemet her er at Shuttle normalt har "egenspesifiserte" hovedkort (ikke engang mATX) som passer dårlig i andre kabinett. Noen vesentlige skruehull kan være på feil plass.

 

HD 5770 skulle faktisk fungere i Shuttle kabinettet, PSU har nok Watt, men kan mangle tilkoblinger. CPU drar også helt greitt HD 5770. Klokking har i realiteten svært lite effekt på spillytelse, og har kun hensikt relatert til spill hvor CPU er en reell begrensing.

 

Og det er faktisk mulig å få en meget akseptabel gamer-rigg for 6 000 kr i dag (komplett). Da ikke med kabinett til 1 700 kr, men med gode kabinett til 700 - 900 kr. Pris/ytelse er nok AMD klart å foretrekke, særlig om man ønsker CF.

Lenke til kommentar
Som sagt er min pc no en Shuttle pc og der er det et spesielt lite hoved kort (micro ATX (?) ) og jeg trenger et normalt hoved kort til mitt nye kabinett.

 

 

Ahh, la ikke merke til spørsmålstegnet i parantesen... Trodde trådstarter sa det var et mATX hovedkort, mens h*n var usikker på om det kanskje var det.

 

Står fremdeles fast på at du ikke får noe utbytte av nytt hovedkort dog. Hvis du er villig til å slakte det gamle kabinettet kan du kutte ut hovedkortbrettet i den, og sette inn i det nye kabinettet. Men da snakker vi nok mer arbeid enn utbytte. Tviler på at PCI portene vil passe så bra på det nye kabinettet, iogmed at det blir en millimeter eller mer metall bak hovedkortet.

Lenke til kommentar
Enig med Dunno1987. Å kjøpe nytt hovedkort på sokkel 775 er bare tull pr dato. Minne har trådstarter nok av også til vanlig bruk. CF har heller ingen umiddelbar hensikt. HD 5770 gir utrolig bra spillytelse til en rimelig pris.

 

Problemet her er at Shuttle normalt har "egenspesifiserte" hovedkort (ikke engang mATX) som passer dårlig i andre kabinett. Noen vesentlige skruehull kan være på feil plass.

 

HD 5770 skulle faktisk fungere i Shuttle kabinettet, PSU har nok Watt, men kan mangle tilkoblinger. CPU drar også helt greitt HD 5770. Klokking har i realiteten svært lite effekt på spillytelse, og har kun hensikt relatert til spill hvor CPU er en reell begrensing.

 

Og det er faktisk mulig å få en meget akseptabel gamer-rigg for 6 000 kr i dag (komplett). Da ikke med kabinett til 1 700 kr, men med gode kabinett til 700 - 900 kr. Pris/ytelse er nok AMD klart å foretrekke, særlig om man ønsker CF.

 

Snakker du om ATI eller AMD? er vel det samme, men litt usikker på om du snakker om cpu eller gpu her:) no har det seg at jeg har en del problemer med den shuttel pc'en. Derfor jeg har kjøpt nye deler. Vet at det kanskje ikke er verdens beste kjøp å kjøpe socket 775 hovedkort no. Men det er min måte å rote vekk penger på :) 

 

 

Regner med at CPU blir flaske halsen i denne pc'en da, men pc'en vil vel kunne klare å dra spill osv godt dette året? min shuttle har no dratt blant annet Dragon Age Origin og Mass Effect 2. Første grunnen til at jeg gikk til innkjøp av "ny" pc/deler var at jeg hadde problem med min gammle pc. Og jeg håper å kunne presse et år til ut av socket 775 :)

 

Enda ikke sikker på om jeg bør velge 5770 eller 5850, er ganske blandet meninger om det her også ser jeg.

 

Ser no at det hoved kortet jeg har tenkt å kjøpe (Asus Maximus II) har sunket i pris til 1140 kr.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Nei, det er særdeles dumt når man nesten får CPU + hovedkort til samme prisen som et hovedkort til nærmere 1 200 kr (og samme ytelse). Og er målet et år til, så kjøper du i alle fall ikke et hovedkort til den prisen. Ikke er Asus Maximus II særlig brukbart til CF heller.

 

Skal du ha systemet til å leve lengre, og har problemer med Shuttle (dvs trolig hovedkort), kjøper du er rimelig hovedkort til ca 650 kr, et stk HD 5850, nytt kabinett og ny PSU. Da har du kastet bort 650 kr, resten kan du ta med deg til neste rigg. I og med nytt kabinett og PSU så vil ikke størrelsen/effektbruken på HD 5850 lage problemer.

 

HD 5770 ville vært ideelt om du fortsatt kunne brukt Shuttle-kabinettet. Ytelsesmessig er HD 5770 i CF bedre enn HD 5850 (single), men du må betale for CF på 775 sokkelen, og det er ikke den verdt.

Lenke til kommentar

Jeg synes til og med et hovedkort til 650,- er for mye å bruke når det har 775-sokkel. Det ble foreslått et ASUS P5Q SE2 til kr. 675,- tidlig i tråden, men det støtter vel heller ikke CrossFire?

 

Du får et P55-kort som støtter de nye i3 og i5 prosessorene fra ca. 500 kr. og oppover. Enda billigere hvis du velger AMD's AM3-kort.

 

Det kortet jeg ville anbefalt deg er Gigabyte GA-G31M-ES2L som for bare noen dager siden var på lager hos Netonnet til kr. 319,-. Det overklokker både Core 2 duo og Quad-er bra (har hatt en E8500 på 4,3ghz og en Q9450 på 3,4ghz på dette kortet). Dessverre er det ikke på lager lenger. Men de har en nyere versjon av dette med G41-brikkesettet til kr. 349,- som jeg tror er OK. Jeg har også et slikt kort, men har ikke fått testet det ennå. Jeg har imidlertid trålet nettet etter tester, el.lign og funnet en del folk som har overklokket Core 2 duo-prosessorer på dette med hell.

 

http://www.netonnet.no/art/data/datakompon...8125925,4026%29

 

Mitt forslag er at du kjøper kabinett og dette hovedkortet og overklokker prosessoren din og ser hvordan det fungerer. Robbansvenske fikk samme prosessor opp i 3,6ghz. Det varierer jo litt fra prosessor til prosessor, men hvis du får den opp i 3,2-3,6 så blir det nok merkbart. Bruk den ram-en du har. Den er bra nok. Strømforsyning og skjermkort kan du jo ta videre med deg over i et ev. nytt system senere så du kan godt bruke litt penger på disse. Ev. få deg et brukt 775-hovedkort (f.eks. Asus P5q Deluxe) til maks 500kr. For all del, ikke bruk mye penger på den gamle 775-plattformen nå...

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

takker for svar, har valgt et billigere hovedkort og har vel bestemt meg for å vente til neste mnd men å kjøpe skjermkort. Regner med at prisen på Radeon 5850 kommer til å synke litt når nvidia sitt nye skjermkort blir lansert. 

 

Regner med at det blir et 5850 kort pga at det har lengre levetid. noen forslag til modell eller går det for det meste for det samme?

Lenke til kommentar

Her er et bra kort. Bra ytelse, stille og lave temperaturer. Ikke lagervare ennå, men kommer snart.

 

http://www.techpowerup.com/reviews/Powerco...CS_Plus/33.html

 

http://benchmarkreviews.com/index.php?opti...p;limitstart=16

 

 

 

Her er to butikker som har det i utvalget sitt:

 

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...Bc:36132%3Br:pg

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=58010...BE-D2583A1CB52E

 

 

Hvis du overklokker cpu-en din kunne det være morro å høre hvor kjapp du får den og hvilket HK du bruker.

Lenke til kommentar

skal vel prøve meg opp til 3Ghz, "tørr" ikke mer. Er ganske så noob på overklokking og har brent meg på det før :p

 

ser ut som et godt og solid skjermkort. Trur jeg har funnet min GPU :) men et par spm.

Ser at techPowerup trekker for at det ikke har CUDA/PhysX. hva er dette? googla det litt, men vart ikke direkte klok. Og når det gjelder CrossfireX: slik som jeg forstår det så må det være 2 indentiske kort. vist det er tilfelle, hvor stor sansynelighet er det at jeg finner dette kortet igjen om en halvt års tid?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Jeg tror at CUDA/PhysX er noe som bare NVidia-kort har. Andre får korrigere meg hvis jeg tar feil. PhysX tror jeg er en teknologi som bruker GPU til matematiske beregninger og CUDA tror jeg bruker GPU som CPU. Blant annet bruker programmet Badaboom CUDA for å konvertere videoer med GPU-en. ATI har en tilsvarende teknologi som heter Stream.

 

Når det gjelder tilgjengelighet vil jeg anta at den vil være større for produkter som gjør det bra i tester og blir valgt til Editors Choice. Vet ikke om det må være to identiske kort eller om man kan bruke to 5850-kort fra ulike produsenter. Noen andre som har svar på dette?

 

Jeg synes ikke du skal være redd for å overklokke mer enn til 3ghz. Hvis du ikke går over 1,35 i volt på cpu-en burde det ikke være noe problem. Stiller du til 1,35 eller 1,37v i BIOS, så vil volten falle litt i praksis. Hvis du bruker CPU-Z så vil du se at den ligger litt under. Hvis du kjører 6 timer i Prime95 og den ikke blir varmere enn 65 grader burde det heller ikke bli noe problem. Jeg bruker 1,375volt på cpu i BIOS, og tempen går helt opp i 68-70 grader på load. La heller temperatur og volten sette grense for hvor langt du vil gå i overklokking, ikke frekvensen.

Send en PM til Robbansvenske og hør hvilken cpu volt og hvilke temperaturer han har, så har du noe å sammenligne med. Du kan også poste bilder av dine instillinger i BIOS i overklokkeforumet og høre om det er safe.

 

Edit: prosessoren din tåler bra med strøm, helt opp til 1,5v i motsetning til mine som er listet til 1.3625. Men hvis du vil være trygg så hold deg litt lavere, f.eks. 1,4v. Hør hva andre bruker i overklokketrådene.

 

http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLA9V

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

ok, da er det meste på plass for denne gangen, men en ting gjenstår. det er et trådløs nettverks kort. noen som har noen erfaringer eller anbefalinger på dette?

 

Har sett litt på komplett sitt utvalg og kommet frem til dette kortet. Er litt dyrt men eneste kortet som ser ut til å fungere med 64 bit windows og windows 7. De andre har negative tilbakemeldinger ang dette. 

Lenke til kommentar

Har bare erfaring med billige wlan-adaptere fra Dealextreme. Dette fungerte med Win 7, men nå er det utsolgt, ser jeg. Tror faktisk jeg testa det både med 32 og 64-bit, men er ikke helt sikker. Men de du får til denne prisen (75,- inkl. frakt) kan selvfølgelig ha veldig varierende kvalitet. Mitt hadde dårlig rekkevidde, men det driter jeg i fordi den står bare tre meter unna ruteren.

 

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13821

Lenke til kommentar

sitter å monterer no :) men sitter litt fast på en ting. Skal koble til HD AUDIO og/eller AC 97AUDIO. litt usikker på hvordan jeg skal tolke tegningen som fulgte med lian li kabinettet. Det gjelder front panelet. På hoved kortet har jeg en front panel audio connector (10-1 pin AAFP). men da er problemet, hvilken skal jeg bruke og vist jeg skal bruke begge, hvor skal den andre? Både HD AUDIO og AC 97AUDIO er 10-1 pin.

 

edit: bare glem det, sto at det anbefalest HD AUDIO.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

prøv o klokke cpu..min gamle E6750 klarade lätt 3,6

 

da har jeg klokket litt :) rotet litt rundt i biosen, men var for lenge siden jeg har klokket og "kjente" meg ikke igjen, så tok å leiket meg litt med Asus programmet som fulgte med.

 

 

Virker stabilt, men har ikke testet for mye. men er det "normalt" at core speed skal hoppe mellom 2251,4Hhz - 3001,7Hhz til tider og utider? seg også at multiplier hopper mellom x 6.0 og x 8.0

 

pcæen virker litt treig, når jeg åpner program mappa mi tar det 30-60 sekunder før alle iconene på programmene har kommet frem, er ikke snakk om flere en 10 filer. har ikke fått testet pc'en på spill ende, og dette vare både før og etter OC.

 

post-32072-1268293509,2576_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig at multiplier driver å endrer seg, konsekvens av Speedstep teknologien. Speedstep gjør at CPU automatisk klokker seg ned når det er mindre bruk for ytelse.

 

At filmapper laster seint kan like gjerne være relatert til harddisk eller annet enn CPU-ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...