Gå til innhold

Skal bygge "ny" pc, kan/bør jeg bruke enkelte deler fra gammle pc'en?

Anbefalte innlegg

Da har tiden til å bygge en ny pc kommet. Er lei av å ikke ha mulighet til å oppgradere, og at jeg må ha headsett for å bruke pc'en (et helvettes bråk).

Har tenkt å kjøpe dette Lian Li kabinettet, men lurer på om jeg kan/bør bruke enkelte deler fra gammle pc'en min. Tenker på CPU og RAM (se signatur).

Grunnet lite penger må jeg vente en mnd eller 2 før jeg kan kjøpe HW, skal gå til innkjøp av kabinett og skjermkort no siden jeg trenger litt mer futt i den pc'en jeg allerede har så jeg vurderer et Powercolor Radeon HD 5770 og heller kanskje kjøpe et til og ha i crossfire i seinere tid.

Hvilket Hovedkort bør jeg gå for (liker å spytte litt ekstra inn i hovedkort).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angånde oppdatering av hardware blir det ikkje billig mulighet siden nye hovudkortene kjøre anna minne og socket (DDR3 og socket 1366/1156).

Men du kan oppdatere innenfor den gamle socket (775) men kor økonomisk dette blir kan vere intresangt.

Uansett kan du kjøpe nytt kabinett, det har ingen påvirking, men angånde støy ar du tørket pc-en for støv? hjelper veldig mye! Eller er det CPU viften som er bråket kjerne?

Min anbefaling er faktisk vente til du har råd til og oppgradere til den nye socket og heller ta ein billig løsning som rense eller ordne viften som bråke.

Lenke til kommentar

blir nokk en del spilling ja, men har vel aldri vært viktig for meg å ha en high end gameing pc. Nytt hovedkort må jeg ha uansett siden jeg har shuttle og skal ha en "sikkerlig" pc no.

Men er det virkelig så mye å hente å gå fra socket 775 til en Socket 1156 socket? altså er det verdt bruke 1600 kr på ny cpu og 2000 på ram? tenker på ytelse vs pris.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Har tenkt litt over dette, spesielt i gaming er GPU blitt ein mye større faktor en cpu.

Her har du benchmark mellom cpu-er i spel fra anantech

Her har du også test fra anandtech med GPU

Eg tru faktisk eg ville ventet eller vertfall ta ein billig update så gå over til den nye socket når man har bedre råd. Eg sitt sjølv på 775 socket men vill vente pga at Q9450 forsatt holde forsatt så bra at eg ser ikkje grunn til og oppdatere den endå.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Har tenkt litt over dette, spesielt i gaming er GPU blitt ein mye større faktor en cpu.

Her har du benchmark mellom cpu-er i spel fra anantech

Her har du også test fra anandtech med GPU

Eg tru faktisk eg ville ventet eller vertfall ta ein billig update så gå over til den nye socket når man har bedre råd. Eg sitt sjølv på 775 socket men vill vente pga at Q9450 forsatt holde forsatt så bra at eg ser ikkje grunn til og oppdatere den endå.

Takker for svar :)

Det jeg ser her får meg egentlig til å vurdere sterkere å bruke min gammle cpu. Har aldri hatt en high end pc og kommer vel aldri til ha en heller siden det rett og slett er for dyrt. Og for MEG virker det som at det ikke er verdt det. Som andre sier kan jeg heller legge litt ekstra i en CPU kjøler og klokke den opp litt.

Lenke til kommentar

aldri sotte meg inn i CF, men hvorfor kan jeg ikke bruke CF på socket 775? 

Vist jeg klokker opp til 3Ghz, kjøper 2x 5770 GPU (som linket i 1. post) kjøper 2Gb ram til så jeg får 8Gb så bør jeg no klare å kjøre de fleste spill på normal grafik? Det burde no bli et helt ok slutt produkt eller?

Men da er spm, hvilket hovedkort anbefaler dere meg?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Du kan bruke CF på socket 775 men var ikkje heilt det eg meinte. Meiningen var heller at eit Grafikkort vill gi ein bra ytelse forbedring i spill. Men det hjelper jo ikkje berre og oppgradere skjermkortet men det vill hjelpe pc-en og holde tritt med spelene som kjem.

Treng du virkeleg nytt hovudkort, kva hovudkort har du foresten? det holder lenge med 4 gb. 2 gb ram holder også lenge, uten problem.

Endret av Tj-nome
Lenke til kommentar
Du kan bruke CF på socket 775 men var ikkje heilt det eg meinte. Meiningen var heller at eit Grafikkort vill gi ein bra ytelse forbedring i spill. Men det hjelper jo ikkje berre og oppgradere skjermkortet men det vill hjelpe pc-en og holde tritt med spelene som kjem.

Treng du virkeleg nytt hovudkort, kva hovudkort har du foresten? det holder lenge med 4 gb. 2 gb ram holder også lenge, uten problem.

Som sagt er min pc no en Shuttle pc og der er det et spesielt lite hoved kort (micro ATX (?) ) og jeg trenger et normalt hoved kort til mitt nye kabinett.

Lenke til kommentar
Heilt greit kor fra ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775 Du vill ha ingen problem med dette hovudkortet med og overklokke E6750.

Er det en ting jeg skal bruke litt ekstra penger på så er det hoved kort :) har hatt min del med billig kort (sier ikke at dette er et dårlig kort men men)

hva med et ASUS Maximus II

Orginalkjøler klarer nog 3GHz lätt utan problem..men själv brukte jag denne på 3,6

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

men test først med orginal kjøler..

4GB ram håller..och ett 5850 virker bedre og ser ut o klokkes upp mot 5870 enligt en tråd här på HW.no

Joda, er vel kanskje nokk med 4Gb ram. Grunnen til at jeg lurer på å kjøpe et 5770 er at det må få plass i gammle pc'en min menst jeg venter på penger til resterende HW. Kan da heller i seinere tid kjøpe et indentisk 5770 kort og sette de opp i Cross.

Vil du/dere ikke tro at jeg vil komme til å klare de fleste nyere spill på normal grafikk med 2 x Radeon 5770 og klokke opp cpu til 3Ghz. tør ikke å klokke den mer siden jeg har brendt meg på klokking før og har egentlig ikke pengene til å gamble for mye og det som er aller viktigs for meg er stabilt system :)

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...