macciato Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Nå kom skattekortet! Her står det at jeg skatter hele 36%! Hva skjer? Jeg betale 15 % skatt for å tjene 60.000 i fjor. Nå blir jeg å tjene ca. 70.000, og må skatte 36? Det er ikke mulig! Kan man endre dette? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 sikker på at du ikke har tabelltrekk vanlig og 36% på del to av skattekortet? jeg har tabelltrekk som vel gir ca 28% skattetrekk med min inntekt på del en og 36% trekk på del to. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg har òg et tabellkort, og et skattekort på 36% til biarbeidsgiver. I det store og hele, vil du ikke tjene noe på å velge et skattekort med lavere prosentsats – da du ender opp med å betale det samme til slutt. Trekker de 36%, og egentlig skulle betalt mindre, vil du få det tilbakebetalt. Du kan bruke skattekalkulatoren til Skatteetaten for å beregne skatt. Lenke til kommentar
veos Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Til info skal du skatte 36% av biinntekt (altså jobb nummer 2). Lenke til kommentar
macciato Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Øh, jeg er blank. Er ikke god på skattegreier Hva er tabellkort? Og ikke minst, dette er vel ikke biinntekten min? Jeg går jo på skole, og dette er min eneste jobb. Regner lånet som hovedinntekten min? Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Høres ut som du kan ta en telefon til skattekontoret ditt. Lenke til kommentar
macciato Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 haha, kanskje jeg er såpass blank på feltet at jeg må ringe dit Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 haha, kanskje jeg er såpass blank på feltet at jeg må ringe dit anbefales Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Dette er helt normalt. Det har med hva slags stilling du har og hvor mange prosent du er ansatt og gjøre. Du leverer skattekortet og sier til arbeidsgiver at du bare skal trekkes 15% i skatt så fikser de det for deg. Ikke noen problem det! Endret 2. februar 2010 av Slystr Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Du leverer skattekortet og sier til arbeidsgiver at du bare skal trekkes 15% i skatt så fikser de det for deg. Nei. Arbeidsgiveren har ikke lov til å trekke mindre skatt en hva som er angitt på skattekortet. Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Du leverer skattekortet og sier til arbeidsgiver at du bare skal trekkes 15% i skatt så fikser de det for deg. Nei. Arbeidsgiveren har ikke lov til å trekke mindre skatt en hva som er angitt på skattekortet. Men de kan trekke mer? Kanskje jeg bomma her, hadde det samme problemmet i fjor, med skattekort som var helt urealistisk, men kanskje det var andre veien. Husker ikke My bad... Endret 2. februar 2010 av Slystr Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Dei kan trekke meir ja. @ TS: Du er sikker på det ikkje står 36% på biinntekt? Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg fikk også skattekort som det stod 36% på, så trodde jeg måtte skatte så mye, men så hørete jeg med pappa som jobber med sånt, og han sa at det var tabellkort Jeg trodde det var 36% uansett, helt til jeg hørte med han Lenke til kommentar
macciato Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Hva er forskjellen på et tabellkort og det skattekortet jeg gir til arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Hva er forskjellen på et tabellkort og det skattekortet jeg gir til arbeidsgiver? Tabellkort er del 1. Dvs det du gir til din første og kanskje i ditt tilfelle eneste arbeidsgiver. del 2 har fast skatteprosent og er det du gir til din andre arbeidsgiver hvis du har flere jobber - altså til din bi eller ekstra inntekt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Finnes ikkje eit eige tabellkort, det betyr at det står på skattekortet at arbeidsgjevar skal trekke etter ein tabell. Tabellen endrer skattetrekket etter det du tener i løpet av ein månad. For å ta eit eksempel: Med tabell 7100 og ei månadsinntekt på 41 100 vil arbeidsgjevar trekke 14 534, som er ca. 35% Med tabell 7100 og ei månadsinntekt på 14 100 vil arbeidsgjevar trekke 3273, som er ca 23% Hensikten med tabelltrekk er å unngå at ein betaler for lite eller for mykje skatt. Det forutsetter sjølvsagt at ein har riktig tabell, noko skatteetaten kan hjelpe med dersom du veit ca. årsinntekt. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Skjønner forsatt ikke greia med skattekort jeg, jobben min trekker det de vil uannsett i forhold til månedslønn, tjente dobbelt av det jeg har angitt på skattekort, og får allikevel igjen et pr lapper av staten til våren. Men mulig dette varierer fra bedrift til bedrift.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Fordi du har tabelltrekk. Då reguleres skattetrekket etter inntekt. Lenke til kommentar
Badjoker Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Ser du på baksiden av skattekortet ditt ser du oversikt over tabellen, og hva som skal trekkes i skatt på hvillken inntekt - derav navnet "tabelltrekk". Lenke til kommentar
MrL Skrevet 3. februar 2010 Del Skrevet 3. februar 2010 Men hvis de trekker etter tabell uansett, hva er vitsen med å oppgi inntekt da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå