HKS Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er liksom en nyhet hver gang ATI gir ut en ny driver,,,Er det mulig ? Sier det alt om ATI eller Hardware.no ? Patetisk er det hvertfall. Veldig lett å lage en enkel artikkel en gang i månden... De burde jo også dekke når nVIDIA kommer med nye drivere, men det er heldigvis ikke etter en fast "timeplan". 11 nVIDIA-drivere (WHQL) ble lansert i 2009, 1 har blitt lansert så langt i år... Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er liksom en nyhet hver gang ATI gir ut en ny driver,,,Er det mulig ? Sier det alt om ATI eller Hardware.no ? Patetisk er det hvertfall. Patetisk er det hvertfall ikke, godt for oss som ikke gidder å sjekke om det er nye drivere hver dag. Lukter ATi hat her. https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14558722 Utifra dette innlegget til Bulletus, så har han et nVidia skjermkort. Du skal ikkje se bortifra at han liker nVidia bedre enn ATI. Kanskje han angrer på at han ikkje valgte ATI 58xx serien når han bestillte ny datamaskin Setter sammen "datamaskinen" min selv du . ATI skal aldri inn i mitt hus, slik er det bare.Så det hjelper ikke om kortene er aldri så bra.Bare stusser over en slik "nyhet", er det så mye tull med kortene at en ny driver er slik en stor begivenhet ? Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det er liksom en nyhet hver gang ATI gir ut en ny driver,,,Er det mulig ? Sier det alt om ATI eller Hardware.no ? Patetisk er det hvertfall. Veldig lett å lage en enkel artikkel en gang i månden... De burde jo også dekke når nVIDIA kommer med nye drivere, men det er heldigvis ikke etter en fast "timeplan". 11 nVIDIA-drivere (WHQL) ble lansert i 2009, 1 har blitt lansert så langt i år... I tillegg er det vel kommet 3 ganger så mange beta drivere, nesten en hver annen uke - gjerne i forbindelse med et nytt spill , flerkjerners støtte osv.Jeg lever av beta driverne på guru3d og har ytterst sjeldent hatt noe tull med dem - de er somregel alltid like stabile som whql versjoner. Jeg håper det er av ren lathet at hardware.no har artikler om ATI-drivere, de må tross alt drive litt research selv for å sjekke Nvidia Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 RSS fra guru3d og geeks3d skulle dekke de fleste drivere, både beta, stable og whql fra begge produsenter. Jeg ser ingen overveldende grunner til å "hate" AMD/ATi. Enten så begrunner du, eller så holder du dette for deg selv. Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Det er liksom en nyhet hver gang ATI gir ut en ny driver,,,Er det mulig ? Sier det alt om ATI eller Hardware.no ? Patetisk er det hvertfall. Patetisk er det hvertfall ikke, godt for oss som ikke gidder å sjekke om det er nye drivere hver dag. Lukter ATi hat her. https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14558722 Utifra dette innlegget til Bulletus, så har han et nVidia skjermkort. Du skal ikkje se bortifra at han liker nVidia bedre enn ATI. Kanskje han angrer på at han ikkje valgte ATI 58xx serien når han bestillte ny datamaskin Setter sammen "datamaskinen" min selv du . ATI skal aldri inn i mitt hus, slik er det bare.Så det hjelper ikke om kortene er aldri så bra.Bare stusser over en slik "nyhet", er det så mye tull med kortene at en ny driver er slik en stor begivenhet ? Du skal være glad for at det faktisk finnes en konkurrent som utfordrer Nvidia. Ellers ville du ikke sett de prisene vi har i dag. AMD har sørget godt for at prisene har synket, det ved å levere mye ytelse for pengene. Dette gjør også at Nvidia må vise hva de er gode for. Personlig foretrekker jeg ATI/AMD, fordi jeg har alltid kjøpt dem og har hatt svært lite problemer med dem. Men jeg skal se meg enig i at dem slurver mye med driverene, og er virkelig noe dem burde sørge for å styrke. Fordi det funker dårlig å kjøre ferrari uten ratt og pedaler. Endret 31. januar 2010 av ConeX Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg kjører enda på 9.9 på mitt 4870x2, funker fint for meg Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Jeg har i mange år hatt et negativt forhold til ATI, etter mye trøbbel med drivere og ytelse. Jeg har vært ren Nvidia-fan i sikkert 6-7 år. Men nå er jeg gått over til Linux, og 8800GT-kortet er ikke det samme som før, mye grunnet linux-driverne. Etter at jeg hørte at ATI har tilgjengeliggjort driverkoden sin til linux-utviklerne, mens Nvidia holder koden for seg selv gikk jeg og bestilte meg et ATI-kort ubiddelbart. På onsdag kommer 5750-kortet mitt, jeg bestilte en vifteløs variant, og jeg har store forhåpninger til at Linux-maskinen min blir både raskere, stillere, mer stabil og bruker mindre strøm. Hovedfokuset er HD-filmavspilling på 46-tommers LED-LCD, noe maskinen min per i dag kun håndterer sånn nogenlunde. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Etter den store skuffelsen med at det enda ikke er støtte for annet enn gammel xorg, tror jeg nesten jeg rett og slett bare gir opp catalyst driveren og heller følger med på hva som skjer med kjerna. 2.66.33 blir ihvertfall et stort skritt videre. 2D er jo ufattelig mye raskere med radeonhd driveren enn med catalyst. Lenke til kommentar
morten_s Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 @rocknrolf77: Kjerna? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Men nå er jeg gått over til Linux, og 8800GT-kortet er ikke det samme som før, mye grunnet linux-driverne. Rart... nVIDIA er kjent for å ha noen av de beste driverene for Linux/UNIX. Etter at jeg hørte at ATI har tilgjengeliggjort driverkoden sin til linux-utviklerne, Ikke helt riktig. De har sluppet spessifikasjoner på kortene sine, slik at en 3. part (Novel i dette tilfellet) kan skrive drivere (radeonhd). AMD/ATI (fglrx) sin egen driver er lukket. Den åpne driveren er etter mine egne erfaringer så som så. Helt grei hvis du bare skal bruke 2D. 5000-serien er heller ikke støttet i den åpne driveren. På onsdag kommer 5750-kortet mitt, jeg bestilte en vifteløs variant, og jeg har store forhåpninger til at Linux-maskinen min blir både raskere, stillere, mer stabil og bruker mindre strøm. Stillere blir den nok siden kortet er vifteløst, men det andre kan jeg nok ikke garantere. Vi har ganske mye problemer med Radeon HD5770 og 5870 på jobben, hvor vi bruker de til testing av OpenCL. Hovedfokuset er HD-filmavspilling på 46-tommers LED-LCD, noe maskinen min per i dag kun håndterer sånn nogenlunde. AMD har enda ikke en god fungerende implementasjon i driveren som vil tillate hardware akselerering i Linux. Her har derimot nVIDIA veldig gode løsninger, i form av VDPAU: http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Det må være lov til å sette spørsmålstegn ved artikkel og klage på ati uten å bli stemplet som "ati-hater". Skjerpings,,, Lenke til kommentar
dredg Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Er vel ikke det at du sa noe om artikkel som gir deg det stempelet, men heller kommentarer som dette: ATI skal aldri inn i mitt hus, slik er det bare.Så det hjelper ikke om kortene er aldri så bra. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Så det er derfor jeg hadde merkelig støy på youtube videoene. Dumme drivere. Måtte jeg inn i forumet for å finne Svar-knappen? Ja. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Så det er derfor jeg hadde merkelig støy på youtube videoene. Dumme drivere. Måtte jeg inn i forumet for å finne Svar-knappen? Ja. Ikkje si med sikkerhet at det er driverene Men alltid greitt å ha noe å klage på Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Ikke helt riktig. De har sluppet spessifikasjoner på kortene sine, slik at en 3. part (Novel i dette tilfellet) kan skrive drivere (radeonhd). AMD/ATI (fglrx) sin egen driver er lukket. Den åpne driveren er etter mine egne erfaringer så som så. Helt grei hvis du bare skal bruke 2D. 5000-serien er heller ikke støttet i den åpne driveren. Stillere blir den nok siden kortet er vifteløst, men det andre kan jeg nok ikke garantere. Vi har ganske mye problemer med Radeon HD5770 og 5870 på jobben, hvor vi bruker de til testing av OpenCL. AMD har enda ikke en god fungerende implementasjon i driveren som vil tillate hardware akselerering i Linux. Her har derimot nVIDIA veldig gode løsninger, i form av VDPAU: http://en.wikipedia.org/wiki/VDPAU Da blir det ekstra spennende å teste. Det viktige er at filmavspilling blir skikkelig, og jeg skal testes grundig. VDPAU-konseptet til Nvidia er jo bra, men ikke alt er som det skal være. Jeg skal være veldig oppmerksom på de småtingene jeg opplever, om hva som blir bedre eller dårligere med Radeon. Kortet kommer på onsdag, skal skrive om erfaringene mine her. Lenke til kommentar
Bulletus Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Er vel ikke det at du sa noe om artikkel som gir deg det stempelet, men heller kommentarer som dette: ATI skal aldri inn i mitt hus, slik er det bare.Så det hjelper ikke om kortene er aldri så bra. Og med det har jeg tidligere begrunnet med at ATI har elendige drivere. ATI er akkurat som en bil med mye fart og lite komfort. Når man søker på nettet og forums med folk med bluescreen - er det somregel et ATI kort de sitter med - derfor skal ATI aldri inn i mitt hus.Et problem mindre å tenke på. Men jeg hater ikke ATI , jeg ønsker dem velkommen i kampen om kundene. For da blir Nvidia kortene bare enda bedre og billigere. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg har ivertfall problemer med å kompilere GLSL-shadere på en XP-maskin med den nye driveren, det er ikke helt bra. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Bulletus: det er flere resultater på google når du søker på "Bsod Nvidia" enn "Bsod Ati". Jeg har forresten en dårlig opplevelse med det første GF 8800 skjermkortet mitt. Måtte sende det i retur til komplett og få et nytt, da fungerte det. Det som skjedde da var power cut på maskinen når skjermkortet nådde 65-67 grader. Nå i senere tid ble det kjøpt er HD 4890 som kjører feilfritt fra dag 1. Jeg er hverken ati eller nvidia fanboy men akkurat på dette er det ati som leder i mitt hus. Lenke til kommentar
Revox Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Er vel ikke det at du sa noe om artikkel som gir deg det stempelet, men heller kommentarer som dette: ATI skal aldri inn i mitt hus, slik er det bare.Så det hjelper ikke om kortene er aldri så bra. Og med det har jeg tidligere begrunnet med at ATI har elendige drivere. ATI er akkurat som en bil med mye fart og lite komfort. Når man søker på nettet og forums med folk med bluescreen - er det somregel et ATI kort de sitter med - derfor skal ATI aldri inn i mitt hus.Et problem mindre å tenke på. Men jeg hater ikke ATI , jeg ønsker dem velkommen i kampen om kundene. For da blir Nvidia kortene bare enda bedre og billigere. Synes dette er litt rart. Jeg har hatt veldig mange nvidia kort opp igjennom og en hel del ATI kort. Driver problemer har jeg generellt ikke hatt på noen av kortene. Men når det kommer til kvaliteten på kortene har ATI sine vært generellt bedre. Har hatt ganske mange DOA kort fra Nvidia dessverre. Eneste jeg kan nevne om driver problemer er med dagens ATI kort. Et HD4850 hvor drivern slutter å fungere om jeg folder samtidig som jeg prøver å se streamet filmer etc via internett. Men det er ikke verre enn den andre maskinen som har et Nvidia kort som også folder. Den har med å reboote plutselig uten grunn og det uten at den gjør noe annet enn å folde. Temperaturer er meget lave så det har ingenting med varme å gjøre. Hva er verst? En driver som restarter seg selv slik at maskinen fungerer igjen eller en maskin som restarter seg selv og du mister alt du jobbet med? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Da blir det ekstra spennende å teste. Det viktige er at filmavspilling blir skikkelig, og jeg skal testes grundig. VDPAU-konseptet til Nvidia er jo bra, men ikke alt er som det skal være. Jeg skal være veldig oppmerksom på de småtingene jeg opplever, om hva som blir bedre eller dårligere med Radeon. Kortet kommer på onsdag, skal skrive om erfaringene mine her. Da er 5750-kortet med passiv kjøler installert i maskinen, som nå er blitt betydelig stillere, Etter at jeg aktiverte den foreslåtte hardwaredriveren i ubuntu og gjorde litt instillinger på overscan og andre ting er jeg oppe og kjører. Alt funker tilsynelatende, og hastigheten er omlag den samme som det gamle 8800GT-kortet. Jeg har fått et overlay nede i høyre hjørne som sier "AMD Unsupported Hardware", regner med at jeg må flashe biosen på kortet eller noe siden jeg har en veldig ny TV tilkoblet (Samsung UE46B6050, som gjenkjennes som Samsung 7"). Filmavspilling funker greitt men kan sikkert tweakes enda bedre. Men jeg finner ikke noe sted hvilken driver jeg egentlig kjører. Må forske mer på dette de nærmeste dagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå