Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ jevel: Du startet innlegget ditt med å fortelle hva apple-hatere måtte forstå, men det er jeg som setter meg på min høye hest? :p Jeg sier ikke hva alle forbrukere vil ha, jeg sier hva alle forbrukere IKKE har - alle forbrukere har ikke alle enhetene sine i Apple-økosystemet. Videre peker jeg på et par konkrete problemer eller utfordringer det har gitt for flere forbrukere (bortsett fra ebøkene, det var en spådom).

I mine øyne må man ha en full portefølje av Appleprodukter for å få (fullt) utbytte av Apple-effekten. Har man en Macbook, en iPhone og kanskje en iPod som kan avlaste iPhoenen siden den som de fleste andre tilsvarende telefoner har relativ liten batterilevetid ved aktivt bruk (evt. ingen annen musikkspiller) og supplerer med en iPad, er man jo i himmelen, men de fleste har ikke hele pakken. Og da er det plutselig ikke slik at Apple gir forbrukerne akkurat det de vil ha lenger - i hvert fall ikke for flere "normalforburkere" jeg kjenner som bare har ett Apple-produkt. I mine øyne ligger mye av "magien" i at alt fungerer sømløst med hverandre. Du påstår bastant at Apple gir forbrukerne det de vil ha, jeg mener den påstanden ikke stemmer om du ikke går "all the way". Og selv da hr Apple sine begrensninger som noen fortsatt vil irritere seg over på moile enheter.

Det hadde vært kjekt om du kunne forholde deg til virkeligheten, og ikke dikte vilt om ting du ikke vet noe om. Det er ikke DRM på musikken Apple selger, og den leveres i standardformatet AAC!
Beklager, det har du helt rett i. Men når jeg skulle tenke på hvilke problemer jeg visste at Apples lock-in har ført til for folk jeg vet om, er det en konkret historie som dukket opp i hodet. Men det er jo nettopp historie nå, og rett skal være rett. Litt pirk, dog: Apple Lossless er svært lite åpent, og svært lite standard.

På samme måte som det er et problem når Google, Barnes&Nobles, Sony, Amazon, osv. selger e-bøker med DRM. Men siden iPad benytter standarden ePub så må man gjerne laste ned bøker uten DRM der man måtte finne dem, og lese dem på iPad. Man skal heller ikke se bort fra at Apple tilbyr bøker uten DRM der rettighetshaver tillater dette, slik de har gjort med andre former for media. Du får altså ikke mer "problem" med DRM enn du lager deg selv, dersom du er litt bevisst på dette.
DRM er en uting. Men det er sant at konkurrentene ikke er bedre, (ingen av de som finnes på markedet så langt, i hvert fall). Det hadde jeg ikke sjekket først. Det er en dårlig utvikling, og det er synd. Men sannsynligvis innholdsleverandørens skyld, ikke Apples eller de andre.

Vel, det er nå slik at det finnes flere lukkede økosystem, og noen av dem står Microsoft bak. Hadde jeg vært dum nok til å kjøpe DRM-befengt innold i noen av de lukkede Microsoft-formatene, så hadde jeg virkelig hatt problem den dagen jeg ønsket å gå bort fra Microsofts lock-in regime.

Mange har blitt stående med skjegget i postkassa, ja: http://blogs.pcworld.com/staffblog/archives/006844.html

Jepp. Jeg er innbitt motstander av DRM og lock-in, uansett hvem som står bak

Microsofts økosystem er også et onde, men de har ingen jernkontroll med det på same måte som Apple har. Hvem som helst kan lage programmer til windows mobile, f.eks, og det er ingen sperrer på hva du skal installere, og hva du kan bruke den til, utøver telefonens fysiske begrensninger.

Skal man trives med Apple-produkter, derimot, må man smile fornøyd over at at Apple bestemmet hva du skal ha på iPaden, og iPhonen, siden de har stålkontroll på plattformen, og detaljstyrer med jernhånd. Det er ikke uten grunn det har blitt raslet ed de juridiske sablene et par ganger mot Apple de senere årene. De bedriver en monopolvirksomhet som hadde gjort MS sjalu, og de viser gjentatte gang at forbrukeren går for lut og kaldt vann.

Mangelen på tethering fordi AT&T ville ha kunder til å kjøpe et eget modem og eget abonnement for å få laptopen på nett, anyone? Å bruke telefonen som 3g-modem for laptop er faktisknoe som mange vanlige forbrukere også kunne hatt nytte av - faktisk er det de vanlige forbrukerne med moderat/lavt internettforbruk som kunne brukt dette som sin eneste internettilknytning.

I tilleg finnes det apps for å streame tv-prgorammer du har tatt opp på en kabelboks hjemme til iPhonen, men det ble nektet inn i App Store før det ble endret slik at det kun kunne bruke wifi til streamingen. Det var et krav AT&T kom med fordi de ikke ville la kundene få nytte av den ubegrensete mobildatapakken de hadde kjøpt - for det kunne koste penger å ha infrastruktur nok til slikt... De andre operatørene sikler etter iPhone, og Apple kan sånn sett ikke presses av AT&T hvis de ikke vil, men Apple er kronisk forbrukerfiendtlige, og gir en god f i kundene sine.

Jeg har enda ikke vært borti et Microsoft-produkt jeg ikke kan gjøre det jeg vil med. Nå kommer noen sikkert trekkende med Zune, for jeg aner ikke hvordan det er med en, men jeg vet at det gikk dårlig med den. Og basert på det vi har sett så langt, burde det gå dårlig med iPad også. Dessverre hypes Apple-produkter opp i skyene, selv der det absolutt er ufortjent.

Nå tror jeg at de klokeste her venter og ser hvilke program som tilbys for iPad, hvilke begrensninger det faktisk blir mht. multitasking osv, før man konkluderer på så tynt grunnlag at det er fare for å drite seg ut. Det er faktisk en pre-release versjon som har blitt presentert, og iPad vil i like liten grad som iPhone være en statisk enhet mht mulighetene som tilbys gjennom OS og software.

Du går dessuten rett i baret med dine tullete påstander om Safari og "hack-conventions", og vet åpenbart ikke at OS X har innebygget brannmur, så...

Vel, poenget mitt var at folk ikke kjører tredjeparts sikkerhetsprogramvare, og det gir stort potensiale for malwaremakere. Hadde ikke Windows hatt en uendelig mye større del av markedet, hadde vi sett langt flere malware til Mac også, selv om kjernen kanskje er sikrere. Sist jeg sjekket har mangelen på multitasking vært statisk siden iPhonen kom ut...

Noen mente at Apples kontroll gjorde systemet mer sikkert. Det er en tullete påstand, At du kontrollerer hvilke apps brukerne kan installere på en enhet, gjør jo ikke OSet mindre sårbart mot angrep utenfra. Det er jo ikke slik at Apple bare sorterer ut usikre applikasjoner fra AppStore heller, og slipper resten igjennom. Det hadde vært greit.

Samtidig nevnte jeg at Apple ikke er så sikkert som mange skal ha det til (Noen macbrukere innbiller seg dessverre at de uangripelige, og han jeg svarte i innlegget gav inntrykk av å tro det). Du må selvfølgelig gjerne hevde at jeg går i baret ved å vise til en faktisk hendelse. For all del. Enda bra den innebygde brannmuren stoppet ham, hva? Apple gjorde det forøvrig også dårligst året før det.

Når det gjelder å uttale seg for tidlig, vil jeg påsta at det er fantastisk sårlig PR å vise frem en enhet som har en så latterlig softwarebegrensning, og ikke samtidig høylydt forsikre om at er en mangel som skyldes at systemet ikke er ferdig. En svært stor mangel er det selvfølgelig, men OS-et er nok ferdig. Jeg tror ikke PR-avdelingen hos Apple er så dårlig, nemlig.

Lenke til kommentar
Jeg skal love deg at det lukkede Apple-systemet er en ulempe for mange vanlige forbrukere- Å ha alle duppedingsene sine i Apple-økosystemet ER faktisk ikke normalt. Dessverre oppdager de dette for sent - etter at de har kjøpt musikken og (og nå også ebøkene) og brukt den en stund. Når de stær der med skjegget i postkassen er det for sent.

Vel, det er nå slik at det finnes flere lukkede økosystem, og noen av dem står Microsoft bak. Hadde jeg vært dum nok til å kjøpe DRM-befengt innold i noen av de lukkede Microsoft-formatene, så hadde jeg virkelig hatt problem den dagen jeg ønsket å gå bort fra Microsofts lock-in regime.

Mange har blitt stående med skjegget i postkassa, ja: http://blogs.pcworld.com/staffblog/archives/006844.html

Jeg synes vel du er subjektiv ut i det uærlige. Du vet vel meget godt at DRM og lock.in har vært et varemerke for Apple, også på musikkfronten. All åpenhet der i gården er påtvunget.

ref. http://arstechnica.com/old/content/2005/01/4508.ars

Du forsvarer pest med kolera.

Forsiktig med ordbruken din nå...

Vi diskuterer iPad her, og med det forholder vi oss til dagens iTunes Store, og der selges det musikk uten DRM!

Vi kan godt ta en historisk diskusjon om iTunes og bakgrunnen for at Apple i det hele tatt fikk musikkbransjen med på å selge musikk, men det blir litt vel off-topic til at jeg egentlig har lyst til det. Artikkelen du linker til er fullstendig irrelevant, ikke minst siden saksøker ikke fikk medhold og at ingen har tvunget Apple til noe som helst når det gjelder å fjerne DRM på musikken de selger. Logisk tenking: Jo mer musikk og film folk piratkopierer, desto mer hardware selger Apple - og iTunes Store har bare hatt fordeler av at Apple omsider klarte å overtale musikkbransjen til å oppgi DRM.

Lenke til kommentar
Hadde den enda kjørt OSX kunne jeg ha forstått, men inntil den blir viderutviklet en god del kommer man like langt(om ikke lenger) med den allerede utbredte "Ipad Nano"...

Ytelsen er for lav på denne greia til at den kan kjøre et fullverdig OS på en elegant måte. På samme måte som windows og linux er i tyngste laget for mini-bærbare. Å bruke et telefon-OS er smart nært opptil det geniale, ekstra smart fordi apple allerede har en stor portefølje av applikasjoner til plattformen.

Lenke til kommentar
Et annet syn på saken.
Haha, den nye retningen og fremtidsvisjonene for bøker o.l. har jo blitt lansert allerede. Har han ikke fått med seg Kindle, Nook eller Alex? Har han ikke fått med seg at slike skjermer IKKE egner seg for langtidslesing? Har han ikke fått med seg at skoleelever vil høre på musikk mens de jobber? (Sorry, klarte ikke dy meg :p)

Magasiner trenger farger , det er greit nok, og der kan iPad bidra, men noen revolusjon blir den ikke.

Ytelsen er for lav på denne greia til at den kan kjøre et fullverdig OS på en elegant måte. På samme måte som windows og linux er i tyngste laget for mini-bærbare. Å bruke et telefon-OS er smart nært opptil det geniale, ekstra smart fordi apple allerede har en stor portefølje av applikasjoner til plattformen.
Det er null problem å kjøre fullverdig linuxdistribusjoner på denne, selv om man nok burde skreddersy og trimme litt for å få batteritiden til å ikke tape seg en del. Ellers kunne den i det minste kjørt (en polert og tilpasset utgave, selvfølgelig, av) Android, så hadde den i dt minste kunnet gjøre flere ting samtidig.

^What?
Up to 10 hours of surfing the web on Wi-Fi, watching video, or listening to music

Dette er med lysstyrken på 50%.

At hardwareprodukter skryter på seg batterilevetid som en usikker fjortenåring skryter på seg centimeter er ikke heeelt uvanlig. Ellers enig i at det var merkelig å påstå at den ikke har/får batterilevetid, for det pleier Apple å være veldig gode på.
Lenke til kommentar
Istedet for å lese intetsigende, resirkulert og uinteressant "jeg har ikke prøvd den, men jeg skal MENE NOE!"-artikler slik som denne, les heller en gjennomtenkt artikkel fra noen som både vet hva de snakker om og faktisk har prøvd en iPad: http://www.stephenfry.com/2010/01/28/ipad-about/

Takk for dagens mest ukritiske artikkel..

There are many issues you could have with the iPad. No multitasking, still no Flash. No camera, no GPS. They all fall away the minute you use it.
.

Tenk om den hadde hatt multitasking, flash, kamera og GPS!

Lenke til kommentar
^What?
Up to 10 hours of surfing the web on Wi-Fi, watching video, or listening to music

Dette er med lysstyrken på 50%.

At hardwareprodukter skryter på seg batterilevetid som en usikker fjortenåring skryter på seg centimeter er ikke heeelt uvanlig. Ellers enig i at det var merkelig å påstå at den ikke har/får batterilevetid, for det pleier Apple å være veldig gode på.

Det er jeg klar over, 8 timer burde vel være realistisk? Lurer på hva tallene er når den brukes til lesing av bøker.

@Lokii:

3G versjonen har A-GPS.

Endret av SoapyAsHell
Lenke til kommentar
Finnes vel bare en ting som er værre enn fanboys, og det er folk som bruker tid på å slenge dritt om ett produkt de uansett ikke kommer til å kjøpe...

Så man har bare lov til å kritisere ting man eier, eller har planer om å kjøpe?

Jeg har ikke nevnt ordet kritisere, jeg skrev slenge dritt - og det om ett produkt som knapt ett menneske har prøvd i den virkelig verden.

Lenke til kommentar
Et annet syn på saken.
Haha, den nye retningen og fremtidsvisjonene for bøker o.l. har jo blitt lansert allerede. Har han ikke fått med seg Kindle, Nook eller Alex? Har han ikke fått med seg at slike skjermer IKKE egner seg for langtidslesing? Har han ikke fått med seg at skoleelever vil høre på musikk mens de jobber? (Sorry, klarte ikke dy meg :p)

Magasiner trenger farger , det er greit nok, og der kan iPad bidra, men noen revolusjon blir den ikke.

Du har rett i at ting er lansert, men historisk sett så var "mp3" spillere også lansert når Apple kom med iPod. I dag kjøper folk nye iPod spillere fra Apple, Creative, Sandisk m.m. da iPod er så utbredt at det har blitt selve begrepet på hva en "mp3" spiller er.

Jeg tror Apple kan klare å gjenta denne bedriften om x antall måneder, da er Kindle, Nook eller Alex bare en parantes i historiebøkene og Apple har tatt dette markedet også.

Lenke til kommentar
I mine øyne må man ha en full portefølje av Appleprodukter for å få (fullt) utbytte av Apple-effekten.

Til forskjell fra hva? Er det ikke slik at Microsoft produkt er laget for å fungere sammen med Microsofts produkt, og i minst mulig grad med konkurrerende produkt? Microsoft er jo ikke akkurat kjent for å omfavne uavhengige standarder. Er det enklere å få produkt som Xbox, Zune, Windows-mobiler, Plays for Sure (mp3-spillere), Exchange, Active Directory, osv til å fungere optimalt sammen med Microsoft Windows - eller med Linux eller OS X?

Microsofts økosystem er også et onde, men de har ingen jernkontroll med det på same måte som Apple har. Hvem som helst kan lage programmer til windows mobile, f.eks, og det er ingen sperrer på hva du skal installere, og hva du kan bruke den til, utøver telefonens fysiske begrensninger.

Utgangspunktene blir litt forskjellige når man produserer kun software for andre, i forhold til å lage sin egen hardware med både software og tjenester. Sjekk hvor åpne Xbox eller Zune er...jernkontroll, sa du?

Skal man trives med Apple-produkter, derimot, må man smile fornøyd over at at Apple bestemmet hva du skal ha på iPaden, og iPhonen, siden de har stålkontroll på plattformen, og detaljstyrer med jernhånd. Det er ikke uten grunn det har blitt raslet ed de juridiske sablene et par ganger mot Apple de senere årene. De bedriver en monopolvirksomhet som hadde gjort MS sjalu, og de viser gjentatte gang at forbrukeren går for lut og kaldt vann.

Når det gjelder iPhone/iPad så har Apple stor kontroll over det meste som skjer med plattformen og hvilke applikasjoner som tilbys, ja. Og derfor fungerer det så utrolig stabilt og sømløst på alle nivå, og derfor kan jeg i dag velge mellom 140.000 apps for plattformen.

At store multinasjonale selskap saksøkes og saksøker er dagligdags rutine, og egentlig ikke verdt å kommentere ut over det - bortsett fra at det faktisk er Microsoft - ikke Apple - som gang på gang er dømt for å misbruke monopolmakt.

Apple har derimot sørget for de mest fornøyde brukerne som noen mobilplattform kan vise til - jeg vet ikke hvilken lut det er som gir slike resultat: "ChangeWave attributes Apple's success with the iPhone to quality and user satisfaction. "The Apple iPhone continues to maintain the highest customer satisfaction rating in the industry among major cell phone manufacturers – with 74% of owners reporting they’re Very Satisfied with their iPhone."

Mangelen på tethering fordi AT&T ville ha kunder til å kjøpe et eget modem og eget abonnement for å få laptopen på nett, anyone? Å bruke telefonen som 3g-modem for laptop er faktisknoe som mange vanlige forbrukere også kunne hatt nytte av - faktisk er det de vanlige forbrukerne med moderat/lavt internettforbruk som kunne brukt dette som sin eneste internettilknytning.

Tethering på iPhone er faktisk noe AT&T også har åpnet for, nå når de begynner å få kontroll på den eksponensielle økningen i datatrafikk i 3G-nettet som iPhone har medført. Synd at operatørene i USA har hatt en slik elendig infrastruktur for 3G, men desssverre så har Apple vært nødt til å forholde seg til virkelighetens 3G-nett, og ikke ønskedrømmer.

I tilleg finnes det apps for å streame tv-prgorammer du har tatt opp på en kabelboks hjemme til iPhonen, men det ble nektet inn i App Store før det ble endret slik at det kun kunne bruke wifi til streamingen. Det var et krav AT&T kom med fordi de ikke ville la kundene få nytte av den ubegrensete mobildatapakken de hadde kjøpt - for det kunne koste penger å ha infrastruktur nok til slikt... De andre operatørene sikler etter iPhone, og Apple kan sånn sett ikke presses av AT&T hvis de ikke vil, men Apple er kronisk forbrukerfiendtlige, og gir en god f i kundene sine.

For noe tull! Jeg tror ikke du er klar over hvor mye AT&T har investert i 3G-nettet de siste par årene, eller hvor enormt USA er. Jeg tror heller ikke at du er klar over hvilke enorme endringer iPhone medførte i det amerikanske mobilmarkedet, hvordan operatørene der opererte før iPhone, eller hvilke grunner som lå bak eksklusivitetsavtalen mellom Apple og AT&T da iPhone kom i 2007. Både Apple og AT&T tok en enorm risiko da de satset som de gjorde - og det manglet ikke på spådommer om en snarlig undergang for dem begge.

Jeg har enda ikke vært borti et Microsoft-produkt jeg ikke kan gjøre det jeg vil med.

Det beviser omtrent like mye som om jeg sier: "Jeg har enda ikke vært borti et Apple-produkt jeg ikke kan gjøre det jeg vil med".

Nå tror jeg at de klokeste her venter og ser hvilke program som tilbys for iPad, hvilke begrensninger det faktisk blir mht. multitasking osv, før man konkluderer på så tynt grunnlag at det er fare for å drite seg ut. Det er faktisk en pre-release versjon som har blitt presentert, og iPad vil i like liten grad som iPhone være en statisk enhet mht mulighetene som tilbys gjennom OS og software.

Du går dessuten rett i baret med dine tullete påstander om Safari og "hack-conventions", og vet åpenbart ikke at OS X har innebygget brannmur, så...

Vel, poenget mitt var at folk ikke kjører tredjeparts sikkerhetsprogramvare, og det gir stort potensiale for malwaremakere. Hadde ikke Windows hatt en uendelig mye større del av markedet, hadde vi sett langt flere malware til Mac også, selv om kjernen kanskje er sikrere. Sist jeg sjekket har mangelen på multitasking vært statisk siden iPhonen kom ut...

Hvilke "folk" snakker du egentlig om? Jeg har tredjeparts sikkerhetsprogramvare installert på min Mac - hva alle andre har kan jeg ikke uttale meg om, og det kan heller ikke du. Dessuten, 10, 15 eller 20 ganger større del av markedet er temmelig langt unna "uendelig" - og jeg kan ikke forholde meg til hvordan du tror verden ville vært dersom fordelingen av markedsandeler hadde vært annerledes. Fakta er at malware er et ganske eksklusivt problem som stort sett bare Windows-brukere sliter med, og som i langt mindre grad rammer brukere av andre OS.

Sist jeg sjekket har iPhone kunnet multitaske (om enn med begrensninger) så lenge den har vært på markedet, og iPhone OS har gjennomgått enorme endringer på 2 1/2 år.

Noen mente at Apples kontroll gjorde systemet mer sikkert. Det er en tullete påstand, At du kontrollerer hvilke apps brukerne kan installere på en enhet, gjør jo ikke OSet mindre sårbart mot angrep utenfra. Det er jo ikke slik at Apple bare sorterer ut usikre applikasjoner fra AppStore heller, og slipper resten igjennom. Det hadde vært greit.

At Apple foretar en kontroll av alle apps som legges ut på App Store gjør uten tvil iPhone sikrere for brukerne. Apple sorterer og godkjenne apps ut fra mange kriterier, og sikkerhetsaspektet er en viktig del av dette, men 90% av applikasjonene som nektes godkjenning blir sendt tilbake til utvikler pga tekniske feil og bugs. 1% eller mindre nektes adgang pga juridiske årsaker( f.eks ulovlig eller grovt støtende innhold), eller ting som faller utenfor hva Apple av ulike årsaker kan godkjenne distribusjon av.

Vi har allerede sett eksempel på apps i Android Market som virkelig har kompromittert informasjonssikkerheten til brukerne, men om det er slik du foretrekker å ha det så har du jo full anledning til å velge et produkt som lar deg ta denne risikoen selv.

Samtidig nevnte jeg at Apple ikke er så sikkert som mange skal ha det til (Noen macbrukere innbiller seg dessverre at de uangripelige, og han jeg svarte i innlegget gav inntrykk av å tro det). Du må selvfølgelig gjerne hevde at jeg går i baret ved å vise til en faktisk hendelse. For all del. Enda bra den innebygde brannmuren stoppet ham, hva? Apple gjorde det forøvrig også dårligst året før det.

Gjør i det minste et lite forsøk på å tenke over det du har lest i en tabloidoverskrift før du skriver om det da. Artiklene du viser til omhandler hacks som er forberedt i uker å måneder, for så å bli framvist etter tur. Har man en ferdig forberedt hack som fungerer, ja da er det ikke underlig at den tar få sekunder å eksekvere den ferdige exploit-koden. Når personen somm har en ferdig forberedt Safari-hack blir trukket ut til å prøve seg først, ja da blir Safari hacket først dersom personen har en fungerende exploit. Så enkelt er det, og slik skjedde det. Ble Vista, IE8 og Firefox også hacket på "no time"? Jepp, men det "glemte" du visst å nevne...

Når det gjelder å uttale seg for tidlig, vil jeg påsta at det er fantastisk sårlig PR å vise frem en enhet som har en så latterlig softwarebegrensning, og ikke samtidig høylydt forsikre om at er en mangel som skyldes at systemet ikke er ferdig. En svært stor mangel er det selvfølgelig, men OS-et er nok ferdig. Jeg tror ikke PR-avdelingen hos Apple er så dårlig, nemlig.

Det er åpenbart at Apple er mest opptatt av å vise essensen av hva iPad kan, at det er umulig å vise dens potensiale samme dag som tredjepartsutviklere får tilgang til et nytt SDK - og at Apple overlater til alle de som skal lage uavhengige reviews av det ferdige produktet om et par måneder å komme med sine konklusjoner og anbefalinger. Jeg kommer ikke til å konkludere angående iPad før den tid - men du står selvsagt fritt til å følge din egen agenda og dømme den nord og ned på ditt syltynnne grunnlag.

Lenke til kommentar
@MrAlex: Ja, en ThinkPad X200 "tablet" (les: helt vanlig laptop PC med vridbar touch-skjerm) som koster 4-5 ganger så mye er jo et "kjempe" alternativ hvis 4 tusen kroner er en "vanvittig" pris... :roll:

iPad er ikke en PC, og er på ingen måte ment å erstatte en MacBook (eller laptop-PC) i funksjonsbredde, datakraft eller muligheter. Man bedømmer ikke en lekker liten sportsbil med 2 seter og bagasjeplass til en tannbørste etter samme kriterier som en 7 seters flerbruksbil - alt til sin bruk...

Thinkpad x200 tablet er 5.22 cm bredere, 3,83 cm lengre og 1.9 cm høyere. Den veier også 870 gram mer. Selv ville jeg nok klassifisert ipaden som en spade og thinkpaden som en sportspil i dette tilfellet. Batteritiden på det utskiftbare batteriet stiller også med en driftstid på over 10 timer. Den koster maksimalt 2 ganger mer enn den best spesifiserte ipad, og holder mangfoldig flere år. Jeg skal ikke nevne hva du får av muligheter og datakraft i forhold da man vanskelig kan kalle ipad en spade engang om man trekker sammenlikningen videre.

Og ja, Thinkpad sin X200 tablet er flere ting, den kan være en helt vanlig pc når du ønsker å hamre løs på et tastatur. Eller så kan du vende den om og feste skjermen mot tastaturet så har du multitouch skjermen til disposisjon uten å være låst til programmene og produktene apple mener du skal bruke.

Endret av MrAlex
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...