ATWindsor Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Er det noe galt at folk uttaler seg om produkter de ikke har prøvd? Jeg ser ikke på det som noe problem, sålenge man ikke later som man har prøvd det eller liknende. Folk uttaler seg stadig om ting de ikke har prøvd, og det kan fint være ganske treffende. Om enn ikke fullt så treffende som på ting man har prøvd. Jeg føler meg ganske sikekr på at uttalelser og meninger om ting du ikke har prøvd vil dukke opp i din innleggshistorikk også. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Exactly. En kompis synes det er artig at jeg i dag bruker og liker iPhone 3GS på tross av at jeg sa jeg aldri kom til å kjøpe slik drit da den kom ut. Prøver å forklare at det er forskjell på første iPhone som kom og 3G(S)(/4) (alt som kom etter app store ble lansert) men han ser visst ikke helt sammenhengen. Men igjen: Du sammenligner to (noe) forskjellige produkter. iPad da og iPad nå er samme enheten... I denne artikkelen snakkes det om iPad i det den ble lansert, mer eller mindre kun tech specs og lovnader. Siden da har nettsider blitt optimalisert for bruk (tenker da spesielt på video), og apputvalget har endret seg dramatisk. Da ipad kom, kunne du for eksempel ikke spille av Xvid på hverken iPhone eller iPad. Det kan du nå, og det må vel sies å være en VESENTLIG forskjell. Du har nå spill til iPad som virkelig drar nytte av platformen, mens det ved lansering kun ble vist spill som til sammenlikning blir noe helt annet. Der har du plutselig ny (eller iallefall sterkt utvidet) funksjonalitet både som spillkonsoll og videospiller. Du har også enkeltapps som f.eks Zinio, som i seg selv har så vanvittig med potensiale på iPad at introduksjonen av den ene appen kan dra helt nye kunder. Mange aviser og magasiner har kommet med egne apps, og utvalget av tebeserier på iPad er enormt. Det har kommet apps for å bruke den som teleprompter, noe som har gjort at amatørvideoprodusenter har fått interesse for den. Folk bruker dem som musikkinstrumenter, folk bruker dem til å studere stjernehimmelen, og alskens andre referanseapps. Poenget mitt er at siden lansering har de kommet programmer som ene og alene kan dra kunder, eller bidra til å øke den samlede nytteverdien for mer tradisjonelle kunder. Så å si at dagens iPad er den samme som den iPad som ble lansert, synes jeg ikke blir helt riktig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Om iPad kan spille Xvid/DivX eller ei utgjør gjerne en forskjell for deg, men det er ikke på det grunnlaget iPad nå får 6'ere, noe som er riktig vurderingsgrunnlag (men med så mange minus burde den vært nede på ca. 4). Det er fjøla i seg selv som er mest interessant, ikke bare hva du har mulighet til å installere på den. Hvis jeg skal kjøpe en datamaskin så er det ikke så spennende å sammenligne muligheten for å installere eksempelvis Office på maskinen, det tar jeg for gitt. (Og en generell tanke om apps er jo at det er tragisk at det er den veien det går. Virksomheter burde heller legge penger i gode web-tjenester, da hadde de i tillegg vært plattformuavhengige.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Nå kommenterte jeg bare på forskjellen mellom iPad "da og nå", ikke vurderingsgrunnlaget for artikkelen eller testen. Webtjenester er et fint konsept og mange gode eksempler der ute, men fortsatt en god del ting som må på plass før webbaserte tjenester virkelig kan ta over. Et av de mest grunnleggende er fullstendig datatilgang overalt til en pris alle kan leve med. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ødegård: Det har da virkelig ingen ting å si for mobilside vs. app-diskusjonen, der ligger innholdet enten på nett, eller på maskinen (i form av cookies, cache, og offline data) og det er i praksis det samme om du har en app eller ikke. Skandiabanken er et godt eksempel på hvordan det skal gjøres: de har laget norges beste mobilbank, også har de slengt på en enkel wrapper for de som vil ha en iApp - men all utviklingen de har gjort kommer alle med en mobil enhet til gode, ikke bare iGeeks... Andre innholdsleverandører som har laget en iApp før de har laget en god mobilside, de gjør noe fundamentalt eil. Ikke minst fordi de samtidig "må" lage en Androidapp fordi brukermassen har blitt så stor (like stor, større?), men de får sure kunder som har Symbian, WP, Palm WebOS og nå snart også MeeGo. Lager man en god mbilside tilfredsstiller man alles behov, så kan man heller slenge på en wrapper app til de iDustene som tror at man må ha en app for alt på nett når man har en knakende god nettleser. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Det er menneskelig å endre oppfattelse fra et førsteinntrykk og til et år senere når produktet er testet. De som er statiske i sin overbevisning og sine inntrykk vil jeg heller si sliter litt. Dagen jeg går tilbake til innlegg jeg skrev for et år siden og har nøyaktig samme inntrykk i dag - er dagen jeg like godt bare kan kaste inn håndkleet og be Grim Reaper kommer på besøk. Høres nå ut som en bortforklaring... Uansett har vurderingen gått fra "ti tommers antiklimaks" til "det beste du kan få for penger" (som terningkast 6 betyr), og det er merkelig. iPad'en har jo ikke endret seg, den er akkurat like smart (eller dum) som den var tidligere. Den har ikke hatt en "antenna-gate" engang. Det er hverken bortforklaring eller merkelig. Det er livets gang å kontrollere egen overbevisning. Som også er grunnen til at jeg diskuterer med deg. Jeg gjør det ikke for å overbevise deg, eller bortforklare noe. Jeg gjør det for å kontrollere hva jeg selv mener. Gjør det samme, og vips vil du lettere oppdage når du har feil. Det er en herlig følelse, fordi det er det samme som å innse at man har rett. Think a little about Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg synes fortsatt edn er et ti tommers antiklimaks i den forstand at det er en oppskalert ipod touch og lite mer. Ja, den blir bedre å surfe på nettet med i større utgave, men er for stor til å gjøre det på farten, og hjemme har jeg bedre alternativer. Lcd-skjermen gjør den fullstendig uegnet som ebokleser. Ja, den har blit bedre til spill (selvfølgelig med mer kraft og større skjerm), men igjen, den er for stor til at man drar den med og frem på buss/trikk eller kortere tog- og flyturer, og hjemme har jeg også her bedre alternativer Det er ikke noe den gjør som ikke en annen enhet (jeg allerede eier) gjør bedre, bortsett kanskje fra å surfe mens man er på toalettet, men det kan man jo og bruke en laptop til, om man vil. Har kun testet den ut litt på jobb, og har ikke fått opplevd "hele opplevelsen" da, naturlig nok. Men at jeg kunne fått mer ut av den, betyr ikke at den egner seg noe bedre til det enn andre ting jeg har allerede. Hadde den vært 8" i stedet hadde den egentlig vært mye mer anvendelig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Det er hverken bortforklaring eller merkelig. Vet ikke helt hva jeg skal si. "Whatever you need to tell yourself" kan være passende. Jeg har ikke problem med at folk endrer mening, det er ikke det jeg mener. Og jeg gjør selv også. Men når endringen er vesentlig, som i dette tilfellet, må den forklares. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg