Gå til innhold

Distro med VLC forhåndsinstallert?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en linux distro på en minnepenn som jeg skal av og til bruke på en pc jeg har stående og har da veldig behov for VLC(videolan).

Finnes det noen distroer hvor dette kommer forhåndsinstallert og som jeg kan kjøre Live(altså ikke behov for å installere)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
?

En linux distro er en linux utgave. Ubuntu, gentoo osv.

Det å legge feks ubuntu ut på en minnepenn er greit, men det å legge ubuntu sammen med vlc er verre(for meg hvertfall).

I og med minnepennen er skrivbar er det vel bare og legge den til på vanlig måte i ubuntu.

apt-get install vlc burde ordne dette i ubuntu

Lenke til kommentar
Men så lenge det er Live, så ligger vel alt i minnet og ikke noe blir skrevet til minnepennen? Eller er jeg helt på jordet nå?

Dere prater forbi hverandre.

Han/hun foreslår å installere en distro på en minnepenn, og du tenker på live på en minnepenn.

Vel, install f.eks Crunchbang lite på en minnepenn og bang du har en distro installert på en minnepenn med default VLC :p

Lenke til kommentar
Ok. Viste ikke at det var mulig å installere linux på en minnepenn, trodde det var kun mulig å kjøre en live utgave.

Anbfales ikke å installere på en minnepinne slik. For det første så vil man slite ut minnepinnen rimelig raskt, samtidig som den ikke vil være like portabel som en live-install. Man har ingen garanti for at minnepinnen vil fungere på andre maskiner enn den man installerte på. Sannsynligheten er stor for at den vil fungere på mange, om ikke alle, andre maskiner også, men den kan gjerne ikke gjøre det også. En live-install vil i utgangspunktet fungere på alle maskiner som distroen fungerer på.

Det er forøvrig fult mulig, dog en del arbeid, å modifisere en live-distro til å inneholde hva det enn måte være av programvare. Det er ikke trivielt siden man må pakke ut squash-filsystemet, chroote, installere det som installeres skal, for deretter å pakke sammen squash-filsystemet igjen og overføre det til en minnepinne. Det lar seg dog gjøre (jeg har gjort det med hell flere ganger).

Lenke til kommentar

Ellers kan man bruke Fedora, og lage en liveUSB med Fedora LiveUSB Creator. Der kan man sette av en viss "overlay"-plass, som man bl.a kan installere software i.

(Er imidlertid mye codecs og slik som ikke følger med Fedora - så man må regne med å legge til en del saker)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Fedora har kopiert Ubuntu sin, samme sak der. Du kan sette av plass til ekstra software, dokumenter og innstillinger når du lager live Ubuntu-penn. Legger du inn ubuntu-restricted-extras pakken har du alt den proprietære dritten med på pennen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...