Ole3 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Jeg tar ca 1000 bilder pr år og ser etter et program for bildedvisning og bildegjenfinning. Tidligere har jeg brukt Microsoft Digital Image Suite 2006 Library, og vært godt fornøyd med denne. Dessverre fungerer den ikke under Windows 7, og Microsoft har ikke laget noen nyere versjon. Det jeg ser etter er * Mulighet for integrasjon med Photoshop (CS3) * Enkel merking av bilder med "Tags" knyttet til bildet * Søking og sortering på filnavn, "tags", og dato * Fullskjerms viewer av enkeltbilder Så langt har jeg prøvd og forkastet: * Adobe bridge * Canon Zoombrowser og * Windows 7s innebygde Har dere noen gode forslag til meg? Ole Endret 29. januar 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
soldeide Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Programmet du leter etter heter lightroom. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Programmet du leter etter heter lightroom. Takk for svar soldeide! Jeg tror nok også jeg burde hatt lightroom, men prisen er relativt stiv. Andre forslag? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ACDsee Pro er en god del rimeligere. Det finnes også rimeligere utgaver av ACDsee. Et annet alternativ er Photoshop Elements. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 ACDsee Pro er en god del rimeligere. Det finnes også rimeligere utgaver av ACDsee. Et annet alternativ er Photoshop Elements. Bruker selv ACDsee Pro til å bla og se etc etc, det har jeg brukt i flere år, og oppgraderte til pro tidligere i år. Kjempeprogram og mye brukt. Tor Lenke til kommentar
Freeload Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Må gi en liten stemme til Picasa3 jeg også. ER gratis, så du taper ikke noe annet enn litt tid. Lett å legge til nøkkelord, geotagging - gode søkemuligheter, enkle redigeringsmuligheter og mulighet for å åpne bildet i ekstern editor. Lett å bla seg gjennom bilder i fullskjermsvisning også. Har alt du ønsker i lista di, samt ansiktsgjenkjenning for gruppering og sortering på personer. Ikke noe problem å finne bildene fra fjellturen hvor både Anne og Knut er i samme bilde picasa.google.com Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Tusen takk! Kampen mellom Picasa og ACDSee Pro vil foregå på min desktop den nærmeste måneden. Begge klarer faktisk å håndere Canon raw for både mitt gamle og nye kamera! ACDSee kjente jeg for så vidt til fra før fra en tidligere utgave. Picasa har jeg selvsagt hørt om før, men aldri vurdert. Den var overraskende bra! Min tidligere "Microsoft Digital Image Suite 2006 Library" tagget bildene med IPTC-tags rett i billedfilen. Den taggen er portabel (følger bildene), søkbar i Windows 7 direkte, og er det nærmeste jeg tror jeg kommer en standard for tagging. Samme metode er støttet i ACDSee, om enn ikke så elegant som i MDI. Picasas merking med ansiktsgjenkjenning var elegant, men neppe portabel. ACDSee: komplett, kompleks og svær? Picasa: En liten yppling som kanskje er bra nok? Takk for hjelpen så langt! Ole Endret 30. januar 2010 av Ole3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Vil bare slenge på en liten anbefaling her til slutt. First Impression er en genial liten bildeviser som fungerer utmerket hvis du raskt vil gå gjennom en mappe med bilder. Den har ingen GUI, og er bare helt genial som erstatning for Win7 sin innebygde bildeviser. Link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå