Budeia Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Langt om lenge har jeg blitt klar over at samboere har hatt rett til å ta hverandres etternavn, helt siden 2003. Navneendring er altså ikke tilknyttet ekteskap mer. Leste om ei thailandsk dame som var samboer med en nordmann, og tok hans etternavn. Men da hun skulle besøke hjemlandet sitt godtok de ikke det nye etternavnet, fordi det ikke var ervervet ved ekteskap. Dermed lurer jeg på om Norge er det eneste landet som har så liberale navnelover? Ikke sikkert noen kan svare på dette, men... Det ville forbause meg dersom alle land i Europa tillater navneendring på grunn av samboerskap. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg tror ingen her på forumet har spesielt god kjennskap til ulike lands navnelover, men du har nok rett i at den norske navneloven er uvanlig liberal - både mht. hvem man kan ta etternavn etter og hva man kan kalle seg. Etter min mening har man gått ALT for langt, selv om man i nyere tid rett nok har skjerpet inn en del i praksis. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Mener du at navneloven har blitt strengere igjen etter at den store liberaliseringen skjedde? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Mener du at navneloven har blitt strengere igjen etter at den store liberaliseringen skjedde? Ja, etter at rene tøysenavn skapte litt blest i mediene, ble visst praksisen skjerpet inn (om jeg husker riktig, da -- sorry, men gidder ikke undersøke nærmere). I nyere tid har imidlertid Menneskerettsdomstolen i Strasbourg med sin forbløffende klokskap og rettferdighetssans funnet ut at det lett kan stride mot menneskerettighetene å nekte en det navnet en selv (eller ens foreldre) vil ha: I Axl-saken ble Finland dømt for menneskerettsbrudd ved å nekte et foreldrepar gi sin sønn navnet "Axl." Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå