Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Antennedings i bakruta mi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min bil er en helt vanlig Peugeot, som var eid av en dame. INGENTING er pimpet eller ettermontert.

Dessuten kjenner jeg flere som har helt lik bil, alle de har radioantennen framme i taket.

Jeg mistenker derfor at den antennegreia jeg har i bakruta ikke er for å høre på P4.

Kan det være noen mobilgreier, kanskje for NMT-nettet?

Ingen av bilens tidligere eiere har såvidt jeg vet hatt noen spesielle behov, som dataoverføring eller navigasjon. Så hva bilen skal med antenne i bakruta, er en gåte.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Vill gjetning:

VHF-antenne? De har slike man kan feste på bilen (som f.eks. politiradio, radio i fritidsbåter/fiskebåter/skip etc).

Uansett er det nok en av følgende (produktoversikt for Panorama Antennas)

* Cables & Connectors

* DAB Antennas

* GPS Antennas

* GSM-R Antennas

* in Building Antennas

* M2M Antennas

* Mobile Broadband Antennas

* Mobile Phone Antennas

* P25 (460MHz) Antennas

* Private Mobile Radio Antennas

* Tetra Antennas

* Tetra800 Antennas

* VHF Migration Antennas

* WiMAX Antennas

* WLAN 2.4GHz Antennas

Altså mye å velge mellom :p

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er den ettermontert, og ligner grovt på en slik ekstra antenne til mobiltelefoner.

Eller kanskje det har vært en sivil politibil? ^^

Nå er det ikke så lett å se, men er kabeluttaket på inn eller utsiden av ruta?

Lenke til kommentar

Easy Installation

The Panorama Glass Mount Antenna requires no holes or special tools and can be quickly & easily installed on a windscreen or rear window. No ground plane is required and it will have a typical VSWR of 1.5:1.

Through the Glass

The antenna couples capacitively through the glass and its high positioning gives it an almost omni-directional radiating pattern, with a high performance similar to a conventionally mounted roof-top antenna.

Removed Without A Trace

The antenna can be easily removed for the car wash. To transfer the antenna assembly, both the coupling box and the mounting foot can be removed and the glass cleaned to leave it in its original state.

Lenke til kommentar
Nautica:

Helt sikker?

Dette er altså en slags hands-free for gammeldags, analog mobiltelefon?

Kan jeg bruke den til noe som helst?

Er det garantert ikke noe hull i ruta hvis jeg fjerner den?

Standard antenne som følger med handsfree sett,den er tilkoblet en enhet som man plasserte mobiltelefonen i for og få den handsfree,har montert noen Nokia-sett på min tidligere arbeidplass.

Ikke noe hull,bare og bruke en Japan-sparkel eller noe lingnende for å fjerne den.Du presser bare spaden forsiktig rundt den inntil vinduet helt til limet/teipen har løsnet,ikke bruk makt "skrutrekker" da du kan skade vinduet.

Edit:en japan sparkel har en tykkelse på 1mm,noe som gjør at man kan presse den imellom glasset og foten,ved og utøve litt trykk samtidlig som man lirker litt samt gjør det 360 grader rundt vil teipen løsne,rengjør flatene med rødsprit,sitrusrens,aceton eller andre tilsvarende lett-flyktige produkter.

OBS Hvis du har varmetråder/film så må ekstra hensyn taes både ved fjerning av foten og rengjøring etterpå.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Jeg måtte spørre for å være sikker.

Om dette antennefestet er like gammelt som bilen, kunne det jo tenkes at de ennå ikke hadde oppfunnet den hull-løse installasjonen, og min gamle antenne faktisk dekker over et hull i ruta?

Siderutene er av herdet glass og vil eksplodere ved forsøk på penetrering,framre og bakre rute har tolags laminert glass,vanligvis vil også disse sprekke ved forsøk på penetrering.

Eldre antennefoter til 450nmt systemet blei montert i dertil egnet hull på taket eller med en magnetfot,ved åpningen av det nye mobilnettet nmt 900 kom enklere/mindre antenner,samt teknologien ved og kunne gi kabelfri kontakt igjennom glass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...